4 113 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Att dra in fiber i huset?
Hej,
I morse var fiberkillarna på besök och drog kabel från tomtgräns fram till huset där vi planerat att gå in.
Huset vi bor i är från 70 talet och består av en trästomme med tegelfsad, källaren är bebolig.
Fibern läggs på 30 cm djup och kommer gå in i ett förråd på par kvm i källaren vilket innebär att just nu hamnar kabeln på mitten av väggen. Min tanke är att gräva ner en bit så att kabeln kan komma in längs golvet i förrådet.
1. Vad borrar man med här? Kör man med borrhammare? Någon särskild typ av borr? Dimension? Ska det isoleras på något vis? Är det generellt jag som gör detta?
När kabeln väl är indragen i förrådet på källarplan så ska den kopplas in i X antal produkter här, när det är gjort så ska kabeln gå vidare ut i ett stort vardagsrum(genom väggen). Jag vet att det går utanpåliggande elementrör just här. När kabeln nått ut i vardagsrummet så ska den gå upp till taket där jag borrar upp till entréplan.
2. Använder jag samma borr för att borra i innerväggen? Väggarna verkar bestå av någon typ av lecablock precis som ytterväggarna.
3. När jag borrar upp till entréplan så antar jag att det är träborr som gäller, finns det något man bör tänka på här? Vi har ett golv intill på entréplan som det finns golvvärme i men det bör inte gå in under denna garderob.
Väl uppe i garderoben på entréplan så ska den gå inne i garderoben i hörnet upp till taket där den går igenom och vidare upp till vinden.
På Vinden dras kabeln fram till hallen där den går ner och in i ett litet skåp där jag har WiFi router och Switch. Jag har nämligen tidigare fått draget nätverk i större delar av huset och allt går då till detta skåp där det idag står switch, router och ett modem. Anledningen till att ha kvar Wifi routern där är för att få god teckning.
Kabeln från källaren tänker jag dra i kabellister längs väggar och flexrör ex inne i garderob och på vind.
4. finns det något annat man bör tänka på här?
I morse var fiberkillarna på besök och drog kabel från tomtgräns fram till huset där vi planerat att gå in.
Huset vi bor i är från 70 talet och består av en trästomme med tegelfsad, källaren är bebolig.
Fibern läggs på 30 cm djup och kommer gå in i ett förråd på par kvm i källaren vilket innebär att just nu hamnar kabeln på mitten av väggen. Min tanke är att gräva ner en bit så att kabeln kan komma in längs golvet i förrådet.
1. Vad borrar man med här? Kör man med borrhammare? Någon särskild typ av borr? Dimension? Ska det isoleras på något vis? Är det generellt jag som gör detta?
När kabeln väl är indragen i förrådet på källarplan så ska den kopplas in i X antal produkter här, när det är gjort så ska kabeln gå vidare ut i ett stort vardagsrum(genom väggen). Jag vet att det går utanpåliggande elementrör just här. När kabeln nått ut i vardagsrummet så ska den gå upp till taket där jag borrar upp till entréplan.
2. Använder jag samma borr för att borra i innerväggen? Väggarna verkar bestå av någon typ av lecablock precis som ytterväggarna.
3. När jag borrar upp till entréplan så antar jag att det är träborr som gäller, finns det något man bör tänka på här? Vi har ett golv intill på entréplan som det finns golvvärme i men det bör inte gå in under denna garderob.
Väl uppe i garderoben på entréplan så ska den gå inne i garderoben i hörnet upp till taket där den går igenom och vidare upp till vinden.
På Vinden dras kabeln fram till hallen där den går ner och in i ett litet skåp där jag har WiFi router och Switch. Jag har nämligen tidigare fått draget nätverk i större delar av huset och allt går då till detta skåp där det idag står switch, router och ett modem. Anledningen till att ha kvar Wifi routern där är för att få god teckning.
Kabeln från källaren tänker jag dra i kabellister längs väggar och flexrör ex inne i garderob och på vind.
4. finns det något annat man bör tänka på här?
Fibern stoppar ju i fiberboxen, därifrån är det nätverkskabel som gäller. Ser ingen nackdel direkt att ha boxen mitt på väggen istället för nere på golvet?
Ska du koppla in grejer i vardagsrummet och hallen också på vägen? Annars är det kanske lika bra att dra ut kabeln genom samma hål som fibern kommer in, och raka vägen upp till vinden på utsidan? Då behöver du inte borra så många hål och slipper en massa knickar på kabeln.
Ska du koppla in grejer i vardagsrummet och hallen också på vägen? Annars är det kanske lika bra att dra ut kabeln genom samma hål som fibern kommer in, och raka vägen upp till vinden på utsidan? Då behöver du inte borra så många hål och slipper en massa knickar på kabeln.
Ja, jag funderade också över detta, man kommer ändå inte vilja ha fiberboxen vid golvet så de e kanske lika bra att sätta boxen där kabeln går inte direktAnna_H skrev:
Installatören ville såklart sätta en sparklist på utsidan av fasaden och dra den upp till vinden där men vi vill undvika det på grund av estetiska skäl.Anna_H skrev:
Nätverkskabeln från fiberboxen ska inte kopplas in i något annat än router eller switchen som finns i hallen på entréplan. Första tanken var att gå in under hallen istället i källaren och ta den direkt upp i hallen därifrån. Problemet är dock att under hallen i källaren finns det en toalett, där vill man inte ha kablar i onödan, ett annat problem är att det ligger ett stort vattenburet golv i hallen och toaletten precis ovanför och där vågar man såklart inte borra.
Så för att få en mer diskret installation så kom vi fram till att vi drar in fibern i förrådet som är snett under hallen på entréplan och mitt under toaletten på entréplan. Vi kopplar vad som behövs i förrådet och drar iväg med LAN kabeln ut genom förrådet och upp och in i en garderob på entréplan där den fortsätter upp på vinden. På vinden ansluter den sig till alla andra Nätverkskablar som går vidare in i nätverksskåpet i hallen på entréplan.
Här kan man åter igen fundera på om man kanske skulle haft router och switch uppe på vinden istället men jag vill kunna komma åt grejer om det strular utan att gå upp på vinden. Dessutom finns det en del att tänka på när man har det på en kall och fuktig vind.
Fiberrören brukar dras in i hus ovan mark för att minska risken för läckage. Misstänker att rören inte är 100% täta och om oturen är framme kan vatten komma in i hus via rören. Dessutom kan rörtätningen mot husgrunden läcka. Vanligtvis borrar fiberinstallatören hålet i grunden.snowjim skrev:I morse var fiberkillarna på besök och drog kabel från tomtgräns fram till huset där vi planerat att gå in.
Ansvarsfördelningen mellan kund och fiberinstallatör brukar stå i kontraktet.
Det varierar säkerligen på vilken leverantör man har av fiber. De fall jag känner till, så sköter nätägaren håltagning i yttervägg. De tätar och avslutar oftast med ett fiberuttag på insidan av väggen när det gäller Öppen fiber. Därifrån är det inte nätverkskabel, utan en fiberpatch till mediaomvandlaren. Därifrån är det nätverksabel/kablar till routrer, switch, etc.
Tycker det låter krångligt. Ska du dra fiber igenom alla de där rummen för att komma till där routern sitter? Fibern får inte börjas med mindre radie än typ 6 cm så det är svårt att få det snyggt i bebodda utrymmen.
Det vanliga är väl att man har mediaomvandlaren så nära den inkommande fibern, i källaren i detta fall, och att du därifrån drar en nätverkskabel till dit du vill ha routern. Nätverkskabel är lättare att dra inomhus.
Det vanliga är väl att man har mediaomvandlaren så nära den inkommande fibern, i källaren i detta fall, och att du därifrån drar en nätverkskabel till dit du vill ha routern. Nätverkskabel är lättare att dra inomhus.
Tanken är att fibern monteras och omvandlas i förrådet, resterande dragning i huset sker med LAN kabel.karlmb skrev:Tycker det låter krångligt. Ska du dra fiber igenom alla de där rummen för att komma till där routern sitter? Fibern får inte börjas med mindre radie än typ 6 cm så det är svårt att få det snyggt i bebodda utrymmen.
Aha, får kolla runt lite, vill gärna undvika kabel som syns på fasad.arneri68 skrev:Fiberrören brukar dras in i hus ovan mark för att minska risken för läckage. Misstänker att rören inte är 100% täta och om oturen är framme kan vatten komma in i hus via rören. Dessutom kan rörtätningen mot husgrunden läcka. Vanligtvis borrar fiberinstallatören hålet i grunden.
Ansvarsfördelningen mellan kund och fiberinstallatör brukar stå i kontraktet.
Se bara till å ha ett strömuttag där fibern kommer in till omvandlaren.
Jag hade låtit fiberinstallatören montera fiberuttaget så högt upp som möjligt i källarförrådet. Det innebär att man därifrån borrar ett hål mot utsidan som lutar nedåt. På utsidan sätts sedan en galvaniserat kabelskydd 16/22 mm på källarmuren, du kan sedan måla kabelskyddet i samma färg som källarväggen.
Men det finns olika sätt att installera så kan du uppge vem som är fiberoperatör kan du få bättre hjälp.
Men det finns olika sätt att installera så kan du uppge vem som är fiberoperatör kan du få bättre hjälp.
Klicka här för att svara