Ska sätta lite renoveringsgips på en tretexvägg, tänker att jag skruvar lite överallt då det är plank osv bakom. Men i hörn, ska jag skära till skivan elelr använda skivan som den är? Och då få en fasning i hörnet?

Kommer bara sätta gipset på ytterväggar, dvs gipset kommer möta en vägg som jag ej kommer gipsa.

Spackla med pappremsa i hörnet, eller mosa dit en fin latexfog som gäller?

Förslag på hur man gör med eluttagen? Nu är ju inte eldosan tom, som när man sätter vanligt gips, och kan då inte använda sån magnet. Mäta som gäller?

Redigerat:
Skär till skivan. Fundera på om du inte skall använda 13 mm gips. Vi använde renoveringsgips på tetexvägg och det är lätt att man skruvar igenom och renoveringsgips böjer sig med ojämnheter och det kan bli mycket att spackla

• Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
Om du måste få ett nytt ytskikt så är det bästa är att rycka bort Treetexen och sätta vanlig gips istället. Treetex är normalt spikat lite lagom glest så det går fort att riva bort den och en normal gipsskiva är lika tjock som treetex så du kommer att kunna återanvända dörr och fönsterfoder. Annars tycker jag personligen att Treetex är ett helt ok ytmaterial så grovspackla ytan så att den är nästan perfekt och limma sedan upp renoveringstapet i hela rummet så får du en perfekt slät yta och du slipper fippla med att byta foder runt dörrar och fönster eller ens ta bort taklister. Allt går snabbare, blir billigare men slutresultatet blir exakt lika bra . bara fördelar alltså. :)

Om du absolut ska sätta gips så skär av skivan när du kommer till ett innerhörn så att du inte får några försänkningar där. Om du sätter skivan så tight som möjligt mot hörnet så behöver du bara stryka i lite mjukfog i springan så är det klart för att tapetseras över. Om du har en försänkning i innerhörnet så måste du spackla dig gråhårig innan det ser vettigt ut. Vid ytterhörn ska du dock behålla försänkningen eftersom spackellisterna som man använder där är anpassade för försänkningarna i gipsskivorna.

Röstar också för att riva bort tretexen. Då blir det ofta bra med en 13mm gipsskiva som är liknande tjocklek som tretexen.

Om du ska skruva direkt mot tretexen tror jag renoveringsgips är bättre (segare och mer lättböjligt) än 13mm gips som kan vara lite "sprött" om det monteras på ojämnt underlag.

basseman skrev:
Skär till skivan. Fundera på om du inte skall använda 13 mm gips. Vi använde renoveringsgips på tetexvägg och det är lätt att man skruvar igenom och renoveringsgips böjer sig med ojämnheter och det kan bli mycket att spackla
Renoveringsgipset är väldigt hårt och marginalen mellan i dragen skruv och genomdragen skruv är väldigt liten. Är det dessutom mjukt eller ojämnt under är det ännu lättare att den går igenom. Jag röstar för att riva ner tretexen och sätta gips. Då kan du passa på att spåra för fler el/data uttag i plankväggen när du ändå håller på.

• Gilla
TJohan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.