50 384 läst ·
29 svar
50k läst
29 svar
Fästa golvregel mot betongplatta med sättlim?
Sida 1 av 2
Skall regla upp innerväggarna i vårt hus med platta med ingjutna golvvärmeslingor. Min snickare föreslog att golvreglarna fästs med sättlim istället för med skruv/spikplugg, för att eliminera risken att man borrar i golvvärmerör. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det vanligt att man gör så? Finns det några problem med detta? Någon som har tips som underlättar monteringen?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Hur tänkte snickaren göra för att det inte ska vandra fukt från betongen till reglarna?
Skall du ha träreglar skall du naturligtvis ha plast och/eller tjärpapp mot betongen.
Om du inte har koll på värmeslingorna får du ju ta reda på hur djupt ned dessa ligger i betongen! Jag har dessa närmast cellplasten, sedan armeringsmattan på distanser och tjocklek på plattan 10 cm. I teorin skall det alltså gå att borra ~5 cm utan problem men får du inte svar på dina frågor kan du ju inte gärna chansa
Safe-metoden blir ju då att spänna fast väggreglarna mot taket samt att punktlimma träreglen mot betongen. Där du inte limmar har du naturligtvis plast/tjärpapp enligt ovan...
Du kan ju också använda plåtregel som bottenutlägg och köra med trä som regelverk.
Om du inte har koll på värmeslingorna får du ju ta reda på hur djupt ned dessa ligger i betongen! Jag har dessa närmast cellplasten, sedan armeringsmattan på distanser och tjocklek på plattan 10 cm. I teorin skall det alltså gå att borra ~5 cm utan problem men får du inte svar på dina frågor kan du ju inte gärna chansa
Safe-metoden blir ju då att spänna fast väggreglarna mot taket samt att punktlimma träreglen mot betongen. Där du inte limmar har du naturligtvis plast/tjärpapp enligt ovan...
Du kan ju också använda plåtregel som bottenutlägg och köra med trä som regelverk.
Jag själv tror inte att det skall vara några problem att borra och skruva. Dels skall det inte ligga några slingor under väggarna, och dels ligger slingorna under armeringen, dvs nästan 10 cm ner i betongen. Det var snickaren som föreslog sättlimningen för att helt eliminera risken att man borrar i rör (någon kan ju ha mätt fel, och i värsta fall har någon golvvärmeslinga flutit upp högre än den borde). Det är förstås som att ha både hänglen och livrem. Men eftersom jag fått förslaget vill jag veta om någon annan gjort på detta sätt. Är det brukligt?
Har pratat mer med snickaren och hans kollegor (alla på samma firma). De säger att de aldrig borrar i plattor med golvvärmerör. De använder ett polyuretanlim som sväller och fyller bra. Fuktvandring från platta till reglar menar de inte skall vara ett problem. En platta med golvvärme skall inte innehålla så mycket fukt. Ingen annan som limmat innerväggarna?
Har samma förutsättningar som Arny och har limmat innerväggarna med sättlim. När jag sedan med reglarna uppe ångrade mig och kom på att flytta på en vägg någon decimeter var det mycket lätt (alltför lätt?) att meddelst några välriktade slag med kofoten få fogen att släppa. Överväger nu att komplettera med stålspikar några mm ner i betongen.
Vet inte om det beror på vilket lim man använder, men snickaren varnade för att sätta reglarna fel med polyuretanlimmet. Han sa att det är inte fogen som släpper om man försöker ta bort en regel, utan det är regeln som går sönder. Man får skrapa bort resterna av regeln.
Det verkar inte som att det är många här som använt lim för infästning av mellanväggar, trots mina snickares påstående att "det är så man gör idag".
Det verkar inte som att det är många här som använt lim för infästning av mellanväggar, trots mina snickares påstående att "det är så man gör idag".
Saturnus skrev:
Ska det vara hängslen och livrem vid montering av reglar mot golv med golvvärme så ska det gälla även fukt.
Sen undrar jag, har byggare inte hört talas om digitalkamror och referenspunkter.
Från fukt i huset som vandrat ner i plattan. Från fukten i jorden under plattan. Från eventuell kapilär uppsugning av vatten. Plus alla andra fel och brister.
Ska det vara hängslen och livrem vid montering av reglar mot golv med golvvärme så ska det gälla även fukt.
Sen undrar jag, har byggare inte hört talas om digitalkamror och referenspunkter.
Jag tror mig personligen ha kontroll över var golvvärmerören ligger, så jag vågar nog borra i plattan (Hur djupt har ni som borrat borrat? Vad har ni använt för fästelement, skruv och plugg/spikplugg/expanderspik/expandebult/annat?)
Från snickarens synvinkel förstår jag att han inte vill borra. Skulle han borra i ett rör så skulle det bli många och långa diskussioner om vems felet är. Säkrast är att inte borra. Att en snickare skulle stå och försöka tolka digitalbilder och ta ansvar för tolkningen tror jag inte man kan förvänta sig, och snickaren är ju vanligtvis inte med när plattan gjuts.
Av denna tråd att döma verkar det inte vara så många som valt att använda lim.
Från snickarens synvinkel förstår jag att han inte vill borra. Skulle han borra i ett rör så skulle det bli många och långa diskussioner om vems felet är. Säkrast är att inte borra. Att en snickare skulle stå och försöka tolka digitalbilder och ta ansvar för tolkningen tror jag inte man kan förvänta sig, och snickaren är ju vanligtvis inte med när plattan gjuts.
Av denna tråd att döma verkar det inte vara så många som valt att använda lim.
Vi har använt både spikplugg och stålspik, bägge 70mm långa så de når ner ungefär 25mm i betongen.
Man vill ju inte riskera att spika i slangarna även om risken är liten då dessa ligger längst ner i plattan.
Man vill ju inte riskera att spika i slangarna även om risken är liten då dessa ligger längst ner i plattan.
Har nu pratat runt med lite olika folk och fått följande svar:
Två andra snickare från andra firmor: limmar träreglarna direkt mot betongen. "Det är så man gör idag"
Bygghandlare: Generellt så rekommenderar man ju inte att man lägger trä direkt mot betong, men har du så mycket fukt i plattan att det blir problem med golvreglarna har du andra problem som är större. Skall man göra det riktigt rätt bör man använda plåtreglar mot betongen.
Kvalitetsansvarige: OK att limma träreglarna. "Det är så man gör idag".
Villaägarnas byggtekniska rådgivning: Vågade inte ge några rekommendationer.
Så vad skall man dra för slutsatser av detta? Det verkar som att limning av träreglar direkt på betongen är mycket vanligt förekommande. Alla jag pratat med har varit överens om att om betongplattan avger så mycket fukt att det blir problem med golvreglarna så är detta problem litet i sammanhanget. Men, skall man göra det riktigt korrekt skall man använda plåtreglar mot plattan. Alla verkar dra sig för att borra i plattan.
Två andra snickare från andra firmor: limmar träreglarna direkt mot betongen. "Det är så man gör idag"
Bygghandlare: Generellt så rekommenderar man ju inte att man lägger trä direkt mot betong, men har du så mycket fukt i plattan att det blir problem med golvreglarna har du andra problem som är större. Skall man göra det riktigt rätt bör man använda plåtreglar mot betongen.
Kvalitetsansvarige: OK att limma träreglarna. "Det är så man gör idag".
Villaägarnas byggtekniska rådgivning: Vågade inte ge några rekommendationer.
Så vad skall man dra för slutsatser av detta? Det verkar som att limning av träreglar direkt på betongen är mycket vanligt förekommande. Alla jag pratat med har varit överens om att om betongplattan avger så mycket fukt att det blir problem med golvreglarna så är detta problem litet i sammanhanget. Men, skall man göra det riktigt korrekt skall man använda plåtreglar mot plattan. Alla verkar dra sig för att borra i plattan.