6 547 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Val av isolering under golvvärme på gjuten platta i tillbyggnad
"Ett oisolerat betongvalv som ligger mellan ett ouppvärmt och ett uppvärmt utrymme blir alltid fuktigt."
Njae, det stämmer väl inte?
Det finns ingen luft som kan kondensera på ovansidan av valvet eftersom där är frigolit/flytspackel/golvvärme/klinker, och pga golvvärmen och den snålt tilltagna isoleringen mot valvet så ger det ju ett betongvalv som är varmare än temp i luften under. Kall luft kondenserar inte mot varma ytor.
Så varför skulle valvet bli fuktigt?
Platta på mark med isolering ovanpå är ju lite annorlunda. Där är det väl huvudsakligen pga markfukt som det kan bli problem? Samt om golvet inte har fuktspärr eller hel fuktspärr ovan isoleringen.
Jag skulle nog vilja drista mig till att sticka ut hakan och säga att en platta på mark som har ett riktigt kapillärbrytande skikt undertill, och en fungerande dränering inte ger några som helst fuktproblem.
Njae, det stämmer väl inte?
Det finns ingen luft som kan kondensera på ovansidan av valvet eftersom där är frigolit/flytspackel/golvvärme/klinker, och pga golvvärmen och den snålt tilltagna isoleringen mot valvet så ger det ju ett betongvalv som är varmare än temp i luften under. Kall luft kondenserar inte mot varma ytor.
Så varför skulle valvet bli fuktigt?
Platta på mark med isolering ovanpå är ju lite annorlunda. Där är det väl huvudsakligen pga markfukt som det kan bli problem? Samt om golvet inte har fuktspärr eller hel fuktspärr ovan isoleringen.
Jag skulle nog vilja drista mig till att sticka ut hakan och säga att en platta på mark som har ett riktigt kapillärbrytande skikt undertill, och en fungerande dränering inte ger några som helst fuktproblem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jo, ett oisolerat betongvalv som ligger mellan ett ouppvärmt och ett uppvärmt utrymme blir alltid fuktigt. Det enda som kan förhindra detta är ett diffusionstätt skikt på plattans ovansida, men frigolit/flytspackel/golvvärme/klinker är inte diffusionstätt. Jag tar upp frågan eftersom henkop inte tror att fuktig varm luft kan röra sig inåt betongen. De tusentals problem med oisolerade plattor på mark som 70-talsbyggandet gav upphov till berodde nästan uteslutande på att vattenånga i innerluften kondenserade i plattan. I själva verket beror de flesta fuktskador i källare på fukt i innerluften. Förr, när oisolerade källare var vanliga, hade man bara låg temperatur i källaren och aldrig någon organisk överbyggnad på golven.
Jag tackar och bockar för all hjälp!
Efter några vändor till Rinkaby rör och lite enkel matematik har vi ändrat oss.. Eftersom lutningen är såpass grov som den är kommer flytspacklet bli tungt, jobbigt och dyrt. Jag räknade på över ett halvt ton flytspackel för 15m2 som landar på ca 4000:-. Det är inte värt pengarna och tiden/slitet. Så, jag tänker jobba med trä och hoppar klinkret (även om jag älskar klinker).
Vad tror ni alla om följande:
1. Klä in golvet i "valvet" med underlagspapp
2. Lägga en åldersbeständig plast på det
3. Kila glesytterpanel/takgles 22x120 i våg
4. Peta ner alternativt köpa stenull och kratta ner isolering i utrymmet mellan
5. Lägga värmefördelningsplåtar
6. Slutligen mata ner slang, på med åldersbeständig plast, foam och slutligen vinyl/vinyl eller laminat.
Och slutligen isolera innertaket i källaren med cellplast.
Efter några vändor till Rinkaby rör och lite enkel matematik har vi ändrat oss.. Eftersom lutningen är såpass grov som den är kommer flytspacklet bli tungt, jobbigt och dyrt. Jag räknade på över ett halvt ton flytspackel för 15m2 som landar på ca 4000:-. Det är inte värt pengarna och tiden/slitet. Så, jag tänker jobba med trä och hoppar klinkret (även om jag älskar klinker).
Vad tror ni alla om följande:
1. Klä in golvet i "valvet" med underlagspapp
2. Lägga en åldersbeständig plast på det
3. Kila glesytterpanel/takgles 22x120 i våg
4. Peta ner alternativt köpa stenull och kratta ner isolering i utrymmet mellan
5. Lägga värmefördelningsplåtar
6. Slutligen mata ner slang, på med åldersbeständig plast, foam och slutligen vinyl/vinyl eller laminat.
Och slutligen isolera innertaket i källaren med cellplast.
Fuktig varm luft tror jag har extremt svårt att röra sig i betong. Det är ju trots allt luft, däremot har du absolut rätt i att fukt och varm fukt kan rör sig, och det inte bara kan utan gör det också. Iallfall i vårt hus. Fukt är visserligen ett orosmoment men det ska dräneras i framtiden så jag tänker inte så mycket på det. Däremot oroade jag mig mycket kring cellplastens förmåga att få värmen från slingan att stanna i tillbyggnaden och inte sticka ner i betongen.justusandersson skrev:Jo, ett oisolerat betongvalv som ligger mellan ett ouppvärmt och ett uppvärmt utrymme blir alltid fuktigt. Det enda som kan förhindra detta är ett diffusionstätt skikt på plattans ovansida, men frigolit/flytspackel/golvvärme/klinker är inte diffusionstätt. Jag tar upp frågan eftersom henkop inte tror att fuktig varm luft kan röra sig inåt betongen. De tusentals problem med oisolerade plattor på mark som 70-talsbyggandet gav upphov till berodde nästan uteslutande på att vattenånga i innerluften kondenserade i plattan. I själva verket beror de flesta fuktskador i källare på fukt i innerluften. Förr, när oisolerade källare var vanliga, hade man bara låg temperatur i källaren och aldrig någon organisk överbyggnad på golven.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skippa 2:an. Du kan inte ha trä mellan två plastskikt. Om du har cellplast i källarens innertak kan du inte ha någon bil där mht brandrisk. Laminatgolv är kalla, men det är kanske inget problem när det finns golvvärme.
Vi har en oisolerad källare och jag håller med dig till 100%. De skador eller angrepp vi hade berodde på att man valt att sätta plastmatta på golv och en trevlig tapet på väggarna någongång runt 70-talet. Det var ju bara att riva ner allt (rikligt med tillväxt) vinkelslipa med diamantslip, putsa och därefter måla med silikatfärg.justusandersson skrev:De tusentals problem med oisolerade plattor på mark som 70-talsbyggandet gav upphov till berodde nästan uteslutande på att vattenånga i innerluften kondenserade i plattan. I själva verket beror de flesta fuktskador i källare på fukt i innerluften. Förr, när oisolerade källare var vanliga, hade man bara låg temperatur i källaren och aldrig någon organisk överbyggnad på golven.
En sak jag funderar på är om duschen i källaren också är angripen. Jag har inte sett något med det luktar lite misstänksamt och det sitter målad glasfiberväv på väggarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag försöker uttrycka mig enkelt. Egentligen är det en rörelse på molekylnivå. Det tillhör dock termodynamikens grunder att all energi strävar efter utjämning.
Absolut, det låter vettigt att skippa den. Däremot kanske det är en idé att lägga den plasten innan man trycker ner slangen, alltså plast mellan värmefördelningsplåt och slang (har gjort detta på köksgolvet eftersom det knarrade, uponors lösning). Eller det kanske är en dålig idé. Ska jag grunda och täcka ytterpanelen istället? Skulle det kunna bildas kondens där träet är?justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag är inget proffs på den typen av golvvärmelösningar, men jag tycker man skall undvika diffusionstäta skikt när de inte är absolut nödvändiga. Om träet ligger på underlagspapp och källartaket är isolerat kan jag inte se något fuktproblem. Jag tycker heller inte att glasfiberväven i duschen i källaren borde vara något problem även om den är målad med plastfärg. Men dålig lukt i källaren skall man alltid gå till botten med.
Det stämmer inte. OM man har väldigt stort fukttillskott från den varma sidan kan det stämma under vissa förutsättningar. Men mekanismen är inte att luft tränger in i betongen. Det kan inte tränga in luft i betong (annat än försumbart små mängder). Det som händer är att fukten kondenserar på ytan av den kalla betongen och sedan tränger in i betongen genom diffusion. Om man har värmeslingor i golvet kan det inte kondensera någon fukt och därmed inte heller tränga in någon fukt.justusandersson skrev:
Det stämmer inte heller, det är även vanligt att fuktproblem i 70-talsplattor beror på uppträngande markfukt. I de fall där problemen beror på kondensation av fuktig inneluft är förutsättningarna helt annorlunda än i fallet med betongvalv och golvvärme. Det är när man har ett uppreglat isolerat golv ovanpå den oisolerade plattan. Det uppreglade golvet tillåter viss cirkulation av luft som kan kondensera mot plattan, och ge fukt i isoleringen och reglar/syllar. Därmed kan det organiska materialet mögla.justusandersson skrev:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Alla tillstånd som påverkar fuktvandring är beroende av olika parametrar som t.ex. temperaturskillnader och relativ luftfuktighet. I många fall föreligger "rätt" omständigheter bara under en begränsad del av året eller kanske aldrig. Men, man bör inte förespråka potentiellt kritiska lösningar över huvud taget. I synnerhet inte på ett sådant forum som Byggahus där många utan vare sig teoretisk eller praktisk kompetens söker råd!
Att stänga in träet mellan plast och betong kommer jag aldrig att göra även om det är OK att göra i andra fall. Det problem jag ser är fukt från betongen. I normala fall skyddar man ett trägolv mot fuktvandring genom att lägga åldersbeständig byggplast mellan slang och golv. I mitt fall kan "trägolvet" börja vid betongen och därmed bör således ångspärren sitta där. Så vid närmare eftertanke blir det nog som jag skrev från början. Underlagspapp, ångspärr, träregel.f91jsw skrev:
Men jag är lite velig nu. Man kämpar lite med sig själv. Jag vill ju gärna ha klinker och funderar nu på att göra så här:
Jag har 50-60 mm på mig.
På betongplattan i valvet lägger jag:
1. Underlagspapp
2. Byggplast
3. Träregel för att få allt i våg, nu har jag ca 50-60 mm på mig.
4. (22mm) 22mm glespanel 20c/c och 16mm slinga med värmefördelningplåt.
5. (36mm) 12mm golvgips
6. (48mm) 12mm golvgips
7. Primer
8. (61mm) Fix och klinker
Vad tror ni om det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden