Hej

I garaget ska jag ha 45-gradiga lister med LED-belysning, alltså traditionell trekantsregel som man man exempelvis har på sina vindskivor.

Men dessa tenderar att vara lite för grova för att ha inomhus, om man nu inte slipar dem först.

Så vad borde jag göra?

1: Finns det lister som ser ut som dessa som jag kan hitta och använda?
2: Ska jag köpa denna trekantregel och gå loss med sandpapperet?
3: Eller om det är rimligt att snedkapa typ MDF eller plywwod som sen kan spacklas och målas
4: Ska jag köpa taklist som har liknande form, typ enligt bilden och klistra remsan mitt i "gapet"?

Taklist_H_lk_l_15x43_Vit.jpg

Det är totalt 40 meter det är tal om.
Tack för tips!

Leta upp några fina 45x45 som du klyver i 45 graders vinkel.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Ja, det låter vettigt. Det kanske är dags att köpa en bordssåg också, jag har tänkt på det i flera år. Det här lär bli ett jobbigt projekt annars, gissar jag. Jag har en sänksåg vilket skulle lösa problemet dugligt dock.

Tack för tips!

Sänksåg funkar ju och även en vanlig cirkelsåg funkar men optimalt vore att köpa en bordssåg. Om inte annat så för sakens skull👍

Martin_B
hantverkare1 skrev:
Eller så köper han färdig trekantsregel för 8,95 kr metern. Inget mördande pris eller så.

https://www.byggmax.se/virke/reglar/50x50-trekantsregel-p08191050

För jag antar (verkligen en vild gissning), att han inte får så jättemycket bättre snittyta med en normalklinga på en bordssåg. Eller är de så sjukt grovt klyvda i fabrik att man får slipa ihjäl sig?

TIPS:

I ärlighetens namn är det i så fall nästan smidigare att köpa färdig trekantsregel enl. länken ovan (exempelvis), skruva ihop en jigg på 15 minuter där trekantslisten kan vila bra, sedan på med en billig elhandhyvel som man drar över klyvytan med.

För det är inte alls säkert att han får det resultat han vill ha ens med en 60-tandad klinga på sin nyinköpta bordssåg.

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Det finns hyvlad trekantslist bland övriga lister på byggvaruhusen.

Martin_B
MrElliott skrev:
Det finns hyvlad trekantslist bland övriga lister på byggvaruhusen.
Ja finns det i rätt storlek så är det ju ännu smidigare.

Kostar det dock runt 50 kr metern, så är det nog bättre att göra som jag tipsat med elhyveln, för på 40 lpm som TS skall ha, så blir det 40x40=1600 kr billigare, och för det kan han köpa en elhandhyvel, så vida han inte redan har en.
Och då får han antingen hyveln på köpet utan kostnad (med lite extra arbete då för hyvlingen), eller så får han över ca. 1600 kr till annat roligt :)

För jag antar att han inte köper fint hyvlad trekantslist för 8,95 kr metern?

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
tobbew skrev:
Hej

I garaget ska jag ha 45-gradiga lister med LED-belysning, alltså traditionell trekantsregel som man man exempelvis har på sina vindskivor.
...
Det vore kul om du ville berätta hur du har tänkt sätta dessa lister och belysningen!

Skall de sitta i vägg/takvinkeln runt om garaget, eller hur har du tänkt det?

Martin_B
tobbew, ifall du planerar en belysning utmed listen, eller ovanför eller hur det nu är tänkt, så vill jag tipsa om att leta runt särskilt på amerikanska sajter efter sådant där. De har mycket sådant i sina hem numera.
Googla "cornice lighting" exempelvis så får du bra tips. Finns en del sidor där det beskrivs hur det är uppbyggt. Möjligtvis hittar du en metod som överraskar dig på ett positivt sätt? Kan ju inte skada att titta lite snabbt :)

Hej

Tack för tips! Jag ska sätta dem 45-gradigt, alltså mitt i vinkeln. Det verkar vara lyckat enligt dem som testat, vad jag har hört.

Det här är ett exempel hur "lillburt" på forumet har gjort:

Jag vill gärna få det ungefär lika. Mer info i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/188745-belysning-i-nybyggt-garage.html

Taklister
Planen är nu att sätta upp en list efter dubbelgaragets långssidor, som är ca 12 meter. Garaget är separerat av en limträbalk i mitten, som hänger ner lite, så listerna ska sitta på båda sidorna om båda "filerna" (i brist på bättre ord), alltså fyra linjer som är runt 12 meter..

Kortsidorna, som är ca 8 meter, där har jag inte riktigt bestämt mig, men jag tror inte jag kör denna lösning till dem, utan där blir det nog en vanlig rak list och utan belysning.

LED-lister, två (tre) kretsar
Jag kommer skaffa högintensiva led-lister och som Martin_B föreslår så blir det import. Jag har inte valt ut modell än, men det finns andra här i forumet som tipsat om rätt fina grejer.

Det är 4 rader a 12 meter, vilket troligen resulterar i 8 st 5-meters-lister.

Planen är också att de ska gå på tre olika kretsar, det är ganska genomtänkt:

1) Rörelsensor: En list, som tänder upp så att man gott och väl kan navigera mellan dörr och bilen.
2) Vanlig strömbrytare på väggen: 7 till, resten av garaget. Används när man jobbar där inne, eller städar, osv. Används troligen inte ens varje månad.
3) Eventuellt blir det en LED-list till ovanför arbetsbänken längst in i garaget. Den tänker jag mig är centrerad på djupet över bänken, alltså ca 30 cm från den bakre väggen. Denna har då en egen brytare som man tänder när man ska jobba med något bänk-arbete. Det finns ingen poäng med att tända 90 andra kvadratmeter bara för att man vill vara vid bänken.

Så tänker jag - men jag är inte riktigt framme än.

Martin_B
Bra informerat, men då förstår jag ungefär hur du tänker.

Exemplet som du infogar bild på verkar dock ha en rejäl trekants-"list", men du skall alltså ha lite smalare då, dvs. ca. en 45:a kluven på diagonalen?

Skall du ha en såpass bred som den på bild så är det enklare att sneklyva en 22x120 på bägge sidor så den finhyvlade sidan blir den bredaste och därmed den som hamnar utåt så att säga. Den spikar du sedan enkelt fast i vägg och i tak. På den kan du sedan montera led-lister på det sätt du önskar.
Vill du ha en lite smalare trekants-"list", så kan du använda en 22x95 istället, eller 22x70, fast skall du ha det sistnämnda kan du nästan lika gärna sneklyva en 45-a eller köpa en trekantslist som är i den storleken. Dock blir snittytan då mer som grovhyvlad såvida du inte har en väldigt fin klinga och en väldigt stabil och bra klyvsåg.

Är dock inte helt lätt att perfekt sneklyva sådär utan du kan få cirkelmärken från klingan när stycket du klyver rör sig. Eller så får man ha mothåll och ha den under spänn osv.

Lättare att köra på 22-virke som jag nämnde faktiskt för då har inte klyvytan någon betydelse då det hamnar in mot vägg och upp mot tak och blir därmed osynligt.

Det enda som är av vikt för mig egentligen är att listen blir ungefär lika slät som den målade gipsen som är både på vägg och tak.

Just nu är jag inne på att dra till byggmax (som är det enda som finns nära) och köpa vanlig trekantsregel (som de kallar det) och slipa vinkeln. Men vi får se. Jag har inget emot att listen är ganska smal, tvärt om så känns det praktiskt.

ps: Nu har jag beställt!

http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-...hash=item3aa0622864:m:mgaOQPEdpABT1Whqfxr_r6A

2 st 5050 5meter, varmvit, 600 lysdioder per meter.
Jag testar lite och om de verkar vara bra och ha trevligt ljus så beställer jag 6 eller 7 till.

Transformator har jag inte kollat upp än, men det köper jag nog från Sverige. Det kommer bli två st, eller tre. I praktiken skulle jag kunna ha en transformator, sen delar jag upp kretsen i tre efteråt, så har jag sett att vissa elektriker gör. Men jag tror mer på att separera innan, så att inte transformatorn ligger och förbrukar konstant. Känns fel. :)

Redigerat:
Valbo trä har många olika träprofiler. Går säkert att beställa till din bygghandel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.