Tycker det ser ut som om någon dåre till tidigare ägare av huset har använt tryckimpregnerat virke i en innervägg. Se bild:
Eller kan det finnas någon annan förklaring, att det är ett virke som inte är tryckt men som ser tryckt ut? Det är ju främst sidan på regeln hitåt från bilden sett som är grönfärgad.
Ni ser fläckarna i hörnen på spånskivan som var anledningen till att jag började riva i väggen, gammal vattenskada.
Om det är tryckt virke så antar jag att jag borde plocka bort det tryckta när jag ändå är inne och river i väggen nu?
Tack i förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller kan det finnas någon annan förklaring, att det är ett virke som inte är tryckt men som ser tryckt ut? Det är ju främst sidan på regeln hitåt från bilden sett som är grönfärgad.
Ni ser fläckarna i hörnen på spånskivan som var anledningen till att jag började riva i väggen, gammal vattenskada.
Om det är tryckt virke så antar jag att jag borde plocka bort det tryckta när jag ändå är inne och river i väggen nu?
Tack i förhand.
Det beror väl på vad man uttrycker som problem. Vid besiktningen i våras innan vi köpte huset så noterade besiktningsmannen att han kände en kemisk doft men det är inget vi har märkt av eller har lidit av. Vi tittade på ett 70-talshus innan med tryckta syllar och där stank det ordentligt så vet hur det kan lukta.
Jag misstänker även att fasaden är tryckt eller behandlad på något sätt då jag också tycker den ser grönfärgad ut där det inte är falurödfärg.
Jag misstänker även att fasaden är tryckt eller behandlad på något sätt då jag också tycker den ser grönfärgad ut där det inte är falurödfärg.
Då har resultatet kommit. Reglarna innehåller pentaklorfenol. Frågan är om jag ska låta det vara eller börja riva i det. Ska jag riva i det måste jag nog större delar av husets innerväggar, golv och övervåningen rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ajdå! :O Tråkigt.
Det var i alla fall seriöst av dig att undersöka och inte förhasta.
Men Pentaklorfenolet ska visst kunna sprida vidrig doft om luftfuktigheten och nedbrytningen är den "rätta". Jag skulle nog försöka få bort det om jag var du.
Dagens tryckta innehåller inte denna kemikalie och anses ofarligt ur den aspekten (vilket inte alla vet).
Det var i alla fall seriöst av dig att undersöka och inte förhasta.
Men Pentaklorfenolet ska visst kunna sprida vidrig doft om luftfuktigheten och nedbrytningen är den "rätta". Jag skulle nog försöka få bort det om jag var du.
Dagens tryckta innehåller inte denna kemikalie och anses ofarligt ur den aspekten (vilket inte alla vet).
Jo jag kände att jag behövde kolla upp det så jag är helt säker på vad jag har att göra med. Har läst på ganska mycket om pentaklorfenol under tiden och det känns inte så kul att de har använt det i konstruktionen när de renoverade huset. Tror inte det är penslat utan att det är tryckt virke som man har använt. Jag vet att de finns på andra ställen också, bla vid en golvtröskel några meter bort så syns det i gliporna att det är tryckt virke under. Jag tror man har använt det när man har byggt upp den invändiga stommen i väggar som inte är ytterväggar.
Jag vet hur det kan lukta när det gått långt med kloranisoler som jag nämnde tidigare i tråden. Det kan kännas vissa dofter i huset på ett par ställen men det är oklart om det är pga det eller något annat.
Huset är utbyggt i samma veva också så jag skall försöka se om jag kan komma åt och se om det finns tryckt virke i konstruktionen där också. När vi tittade i grunden innan köp så såg vi inget tryckt virke iaf underifrån.
Köpte huset i somras så är intresserad av om man kan processa detta mot tidigare ägare på något sätt, de borde känt till det men det sades inget om att det skulle finnas tryckt virke i kåken innan köp..
Jag vet hur det kan lukta när det gått långt med kloranisoler som jag nämnde tidigare i tråden. Det kan kännas vissa dofter i huset på ett par ställen men det är oklart om det är pga det eller något annat.
Huset är utbyggt i samma veva också så jag skall försöka se om jag kan komma åt och se om det finns tryckt virke i konstruktionen där också. När vi tittade i grunden innan köp så såg vi inget tryckt virke iaf underifrån.
Köpte huset i somras så är intresserad av om man kan processa detta mot tidigare ägare på något sätt, de borde känt till det men det sades inget om att det skulle finnas tryckt virke i kåken innan köp..