Bygger upp nytt garage på befintlig platta.
Så igår när allt var isolerat och plastat så satte jag på byggfläkten för att slippa jobba i nollgradit men när jag kom ut idag efter jobbet så har jag fått upp värmen men jag ser att det är som dagg på golvet. Där plasten ligger ut på golvet ser man små ansamlingar till fukt, ungefär som ett sommardagg.
Känns sådär, kommer jag behöva riva upp plasten på en del ställen för att kunna torka ut vid isoleringen också?
Så igår när allt var isolerat och plastat så satte jag på byggfläkten för att slippa jobba i nollgradit men när jag kom ut idag efter jobbet så har jag fått upp värmen men jag ser att det är som dagg på golvet. Där plasten ligger ut på golvet ser man små ansamlingar till fukt, ungefär som ett sommardagg.
Känns sådär, kommer jag behöva riva upp plasten på en del ställen för att kunna torka ut vid isoleringen också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Är det bara mot betongen skulle jag gissa att det är plattan som fäller ut fukt, om det är mot isolering kan det vara syll och reglar som fäller ut fukt.
Man bör torka ordentligt innan man sätter in plasten så att detta inte händer.
Är det bara vid betongen så tejpa upp överlappet som är över betongen mot väggen och låt plattan torka ut med värmen igång.
Man bör torka ordentligt innan man sätter in plasten så att detta inte händer.
Är det bara vid betongen så tejpa upp överlappet som är över betongen mot väggen och låt plattan torka ut med värmen igång.
Jag förmodar att det är på ovansidan fukten har bildats?
Det är golvet som är kallt och nu när du värmer luften så kondenserar den varma fuktiga luften mot en kall yta, dvs på plasten som ligger mot det kalla golvet på samma sätt som du ser på betonggolvet där ingen plast legat. Där är betongen fuktig och under plasten torr för där har fukten samlats på plasten istället.
Det är naturligt och det är ju därför som du har plasten mot dina väggar för att fukten inte skall nå de yttre delarna som är kallare och kondensera inne i väggen.
Det är golvet som är kallt och nu när du värmer luften så kondenserar den varma fuktiga luften mot en kall yta, dvs på plasten som ligger mot det kalla golvet på samma sätt som du ser på betonggolvet där ingen plast legat. Där är betongen fuktig och under plasten torr för där har fukten samlats på plasten istället.
Det är naturligt och det är ju därför som du har plasten mot dina väggar för att fukten inte skall nå de yttre delarna som är kallare och kondensera inne i väggen.
Redigerat:
Fast fukten måste komma någonstans ifrån. I en vanlig bostad kommer den från utandningsluft, bad, tvätt och kök. Om inget av det finns i garaget så finns det en annan fuktkälla som bör identifieras först.oceanis skrev:Det är golvet som är kallt och nu när du värmer luften så kondenserar den varma fuktiga luften mot en kall yta, dvs på plasten som ligger mot det kalla golvet på samma sätt som du ser på betonggolvet där ingen plast legat. Där är betongen fuktig och under plasten torr för där har fukten samlats på plasten istället.
Stämmer att det är på ovansidan av plasten, jag kan inte se eller känna något under plasten mot golvet eller isoleringen.oceanis skrev:Jag förmodar att det är på ovansidan fukten har bildats?
Garaget har stått kallt sedan i somras och snö har kommit in med skor och andra saker som legat ute så lite fukt har kommit in.
Tack Oceanis
Klicka här för att svara