Jag är ny i detta forum, men hoppas på att detta är rätt ställe att få hjälp.
Vi har ett hus från 60-talet med en stor fin skifferinklädd betongtrappa framför huset. Då några stenar satt löst upptäckte jag tyvärr att ca 10 finbetong under stenarna blivit till sand och att det runnit in vatten i huset, då syllarna ligger under trappans nivå.
Den skadade finbetongen är nu borta, och de ruttna syllarna är bytta. Min fråga är hur jag nu ska gjuta tillbaka trappan på bästa sätt. Orsaken till skadan på syllen är ju nog att det är gjutet upp mot träreglarna (takpapp i mellan) och att syllarna ligger under trappans nivå.
Är jag tvungen att sänka hela trappan, dvs bila bort ytterliggare 15 cm väldigt hård, armerad betong och göra ett extra steg (öppet) upp till dörren - 2 på bilden. Eller kan man ta göra en avrinningsränna som ligger under grundnivån- 1 på bilden. Andra förslag är också välkomna.
Hoppas bilden är någorlunda tydlig.
Schematisk illustration av husets entré med betongtrappa, skissade syllar och markering av grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mvh
marcus

Lite svårt att svara på utan att ha sett det på plats. Betong är normalt inte vattentät och inte heller fogar mellan sten. Så där måste ju finnas någon form av beständig fuktisolering mellan trappa och ytterväggar. Dessutom måste man räkna med att trappan rör sig i förhållande till huset och därmed orsakar viss nötning på fuktisoleringen. Jag skulle kunna tänka mig en ny asfalt- eller gummibaserad fuktisolering som täcker ytterväggen och källarmuren. Därefter någon form av isoleringsmaterial, t.ex. frigolit, som utgör "gnidskydd" som man täcker med ett tunt putsskikt överst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.