8 549 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Dubbel gips eller enkelgips?
Hej!
Vi har nyligen köpt ett radhus där långväggarna sitter ihop med grannarnas.
Jag ska nu sätta ett nytt kök på en vägg som vetter mot grannen och har tänkt att demontera all gips och sätta ett lager plyfa och ett lager gips på det.
Som väggen är byggd idag så sitter där dubbelgips utan plastfolie.
Mina frågor:
1. Har dubbelgipsen något med brandsäkerheten att göra?
2. Ska det inte vara någon plastfolie mot grannen?
3. Om det har med brandsäkerheten att göra, finns det då någon annan skiva som man kan använda sig av som samtidigt går att skruva i??
Tacksam för svar
Nils-Gunnar Rapp
Vi har nyligen köpt ett radhus där långväggarna sitter ihop med grannarnas.
Jag ska nu sätta ett nytt kök på en vägg som vetter mot grannen och har tänkt att demontera all gips och sätta ett lager plyfa och ett lager gips på det.
Som väggen är byggd idag så sitter där dubbelgips utan plastfolie.
Mina frågor:
1. Har dubbelgipsen något med brandsäkerheten att göra?
2. Ska det inte vara någon plastfolie mot grannen?
3. Om det har med brandsäkerheten att göra, finns det då någon annan skiva som man kan använda sig av som samtidigt går att skruva i??
Tacksam för svar
Nils-Gunnar Rapp
1. Två funktioner. Dels brandavskiljande lägenhetsvägg och dels buller reducerande. Så två gips ska du ha och du kan ju sätta plyfa/plywood bakom dessa.
2. Ingen plast i innerväggar
3 Alternativet är att du kortlar mellan reglarna där du ska skuva dina skåp
2. Ingen plast i innerväggar
3 Alternativet är att du kortlar mellan reglarna där du ska skuva dina skåp
Dubbelgips är pga brandsäkerheten, samma tillvägagångssätt som om man har garaget vägg i vägg med huset.
Måste du verkligen riva allting?
Jag skulle satt upp en bärlist i trä och fästa denna/dessa i väggens reglar sedan skruva skåpen i denna. Alternativt använda Ikeas bärlist i plåt som man kan välja till. Antar att andra köksleverantörer använder sig av liknande system.
Detta skulle spara mycket mantimmar och materialkostnader, plus att frugan blir glad när köket är klart lite tidigare
Måste du verkligen riva allting?
Jag skulle satt upp en bärlist i trä och fästa denna/dessa i väggens reglar sedan skruva skåpen i denna. Alternativt använda Ikeas bärlist i plåt som man kan välja till. Antar att andra köksleverantörer använder sig av liknande system.
Detta skulle spara mycket mantimmar och materialkostnader, plus att frugan blir glad när köket är klart lite tidigare
Klicka här för att svara