K
kuse: Jag kapade längs med väggen och slog in rören med ett par slag med släggan och sedan putsa över. Dock har jag inte lika slät sockel som din så kunde inte få tillbaks samma struktur som innan. I ditt fall borde dock gå fint att fylla med lite sten/bruk och sedan putsa över.
3 svar · 2,3k läst
·
J
justusandersson: [citat] Inga!
9 svar · 2,2k läst
S
StevieGee: Tack för info, bra länk.
3 svar · 1,5k läst
·
S
snowjim: Tack! Du har helt rätt. Vi valde att sätta 8 st istället för 6 och i andra änden la vi på 2 st, istället för 1, d.v.s vid trappan.
2 svar · 1,7k läst
M
Mats Lj: Skillnaden i dimensionering av takstolar mellan att använda C24 som visuellt sorterat heter T2 och oklassat virke Ö-virke är att du grovt räknat att du spara en tum på höjden. Takstolar beräknas i första hand med hänsyn till acceptabel ned böjning . Väggar klarar vanligt vis lasterna om dom inte är extremt höga. Konstruktionsvirke sorteras efter kviststorlek, i T2 får ingen
21 svar · 18,4k läst
R
RoBo: Är taket 18 gr och du vill gera i lod så är ju det 18 gr också.
4 svar · 3,5k läst
Zork
Zork: När gnisslar sängen? Har ni monterat ihop den rätt? Smörja metall går ofta bra. 556-spray eller något fett. men eftersom det är inomhus och ni riskerar att få fläckar på lakan mm så skulle jag nog använda en teflon-spray eller annat tort fett som inte kladdar. Ibland kan man behöva byta ut vissa bultförband och komplettera med brickor eller andra skruvar för att det ska bli bra och
1 svar · 7,2k läst
·
H
Horace76c: Om man går på med denna kanske ytan inte blir så skadad så man slipper snygga till med ny puts? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/diamantslipskiva-016120/
6 svar · 9,1k läst
B
Boan: Gammal tråd,,, men det finns ju limträ som är tryckt
5 svar · 6,1k läst
K
kaktusen: [citat] Tack för svar. Det stämmer på sätt och vis tror jag, fast vid öppningen inne i stugan jag ska ha den till finns ingen liten kant som matchar den mindre skåran. Och där fyller den bara en estetisk funktion. Jag tror däremot att samma bitar kan användas som räcke/lock ovanpå halvhöga spontväggar i en verandadel hos andra stugvarianter. Då klickar kanten på översta sponten i
6 svar · 5,9k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Och här är det ett tomrum bakom innerpanelen. Ska jag trycka dit frigolit bakom panelen på den gjutna plattan innanför LECAn? När jag gjorde detta för 15 år sen var det väl inte helt genomtänkt detta......... Plattan är helt ovan mark. Panelen sitter där för att jag satte upp en värmepump, så där är det slutfinish redan...... Men hur gör jag mot golvet?
1 svar · 2,4k läst
·
F
f_spindel: Du nämner att du vill öppna upp till nock. Några saker att tänka på: - Takstolarna har en underram som nu går dolt i vindsbjälklaget ( i isoeringslagret). Dessa kommer du inte kunna ta bort utan att sabba takstolarna. - Ett nytt bjälklag för sovloft kommer belasta denna underram på takstolen som då behöver en dimensioneringskontroll och troligen förstärkning(ar). - Isoleringen som
10 svar · 4,2k läst
·
L
Liteavvarje: Kom fram i en annan tråd om ett företag i konkurs , dom fick ingen lev , men tips om ett annat . En av många sten firmor Askim Sten i Töcksfors
1 svar · 1,1k läst
S
StevieGee: Köp en eller ett par bräder planhyvlad furu. Dessa klyver du i remsor med 6 mm tjocklek i klyvsågen. Du kan säkert be brädgården (modell bättre än Byggmax) göra det om du inte har en klyv. Måla dem i rätt kulör. Bäst blir det om du även kör målade foder..
6 svar · 6,8k läst
·
R
Rickie: [citat] Hej! I dagsläget så är altangolvet redan väderskyddat, så där behöver jag inte göra så mycket. jag tror det är en gammal "skada", som kommit av oskyddat emot väder o vind. jag lagar den med betong, och lite roststop ;) så ska det nog hålla i 60 år till :D
4 svar · 1,9k läst
M
Martin_355: Hej. Vi har gjort ett hål i betongplattan för en brunn. Där vatten ska rinna in i dräneringsbrunnen. Undrar vad vi ska använda för material för att skapa fall mot brunnen. Den kommer vara nästan mitt i plattan. Ytan är på runt 2 kvadratmeter. Kommer att höja upp till samma nivå som gjutjärnsbrunnen som är på runt 4-5 mm högt Ska jag använda någon flytspackel eller vanlig fin
0 svar · 925 läst
J
justusandersson: Nej, denna vägg är med säkerhet inte bärande.
1 svar · 917 läst
·
J
justusandersson: En utmärkt idé att använda limträ. Förutom att materialet håller sig rakare blir det också styvare. Däremot tycker jag du har för grova dimensioner. Handledaren bör inte vara bredare än 50 mm, och stolpar som är 80x80 blir klumpiga. Gör stolparna i ett annat träslag, t.ex. björk, så kan du göra dem betydligt smäckrare, förslagsvis 50x50, kanske ännu tunnare.
5 svar · 3,2k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Såg för länge sedan en instruktion för Ardex hur man snabbfixade badrum genom att limma över de gamla väggarna med gips. Snabbhärdande är det dessutom. Tandningen på spackeln skapade luftkanaler bakom skivan. Metoden var främst för flinka hantverkare som renoverar badrum på löpande band utan att behöva bråka med eventuella asbestsaneringar.
8 svar · 3,4k läst
·
M
MoggeS: Vilket förslag blev det? Är i samma sits med isoblock i 45 grader..
11 svar · 4,5k läst
·
Dracula
Dracula: [citat] Tack. Mig verterligen behöver kommunen informeras vid konstruktioner i bärande delar. Och därmed behövs säkert en konstruktör blandas in.
2 svar · 3,6k läst
·
T
tobbew: Därför att det sätts plattor på både in och utsida, således gips på två sidor.
16 svar · 4,9k läst
·
J
justusandersson: Asfaboarden är väl på utsidan. Ångspärren ska vara på insidan av isoleringen. Daniel 109's synpunkt är viktig, att det gäller att få ångspärren mot den nya ytterväggen att bli tät. Samtidigt kan du ju inte pilla in plast under träregeln nu. Ha detta i tankarna och försök hitta en praktisk lösning.
4 svar · 5,5k läst
·
kimf
kimf: Har läst en hel del gott om kakelfix. Som någon skrivit tidigare. Det duger för kakel mot puts/betong/tegel. Det duger för kakel mot gips. Så då bör det duga för gips mot betong. Gissar vilt att skivan "suger fast" i väggen med detta också så man slipper sätta skivan i spänn. Nu spände jag mina med skivlim, när reglarna tog slut pluggade och skruvade jag rätt igenom sista skivan
11 svar · 21,2k läst
·
F
Finndjävel: [citat] Haha. Har själv problemet att mina tillfälliga lösningar brukar bli ganska permanenta. Annars finns det ju möbelrör i alla möjliga olika dimensioner som du kan använda som reglar.
19 svar · 6,8k läst
·
D
DPPR: Ja ska ta bort alla tapetrester o liknande, tanken är att ha en kamin där så ska rensa bort tapet o allt sådant o sedan måla all puts med någon grå putsliknande färg. Tack för hjälpen, vi får se hur det går med putsandet..
5 svar · 3,0k läst
·
J
justusandersson: [citat] Ni är inte unika!
6 svar · 2,5k läst
·
undine
undine: [citat] Går det att få av listerna sedan?
15 svar · 70,1k läst
Anna_H
Anna_H: Det brukar bara vara ena sidan det flisar på, så om man vänder skivan får man flisningen på den sidan som inte syns.
7 svar · 5,3k läst
L
Liteavvarje: Att höja ca 15 mm gör att det troligtvis går att använda samma hål i karmen , men det blir nytt fäste i reglarna , det är en fransk gänga på karmskruven , den är ju ca 8 mm och hamnar då ovanför det gamla tror det går bra , det som kan vara viktigt är att när skruven sätts i karmen och ska dras in i regeln så ska den lösa delen gå rätt i gängorna i karmen
1 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.