5 939 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
vad heter den? U-formad kantbit för öppning i vägg av spont/panel
Jag behöver några meter trä av den typ som visas på bilderna.
Finns en term för det? Så att jag kan söka fram en butik som som säljer. Den är U-formad för att fungera som "kantbit" för öppning i en innevägg av spont/panel i en friggebod. Den extra lilla frästa kanalen i mitten behövs inte för mitt ändamål.
Finns en term för det? Så att jag kan söka fram en butik som som säljer. Den är U-formad för att fungera som "kantbit" för öppning i en innevägg av spont/panel i en friggebod. Den extra lilla frästa kanalen i mitten behövs inte för mitt ändamål.
Den heter väl kort och gott u-list
typ:
https://www.beijerbygg.se/store/pri...r/u-list-furu-15x31mm-vitmålad?artikel=174839
typ:
https://www.beijerbygg.se/store/pri...r/u-list-furu-15x31mm-vitmålad?artikel=174839
Tack, just den länkade varianten har för smal skåra för mitt ändamål. Jag sökte på U-list på några andra byggbutiker men får inga träffar. Kanske finns ytterligare en term?eriobe skrev:
bauhaus, byggmax, xl bygg: ingen träff
k-rauta: bara lister av metall
Ja i värsta fall får jag bygga ihop en U-form som du beskriver, men jag föredrar att köpa färdig bit. En annan variant är att fräsa ur en kanal ur ett stycke, men jag har inte verktyg till det.L Liteavvarje skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag misstänker att du har en liggtimrad friggebod. Den lilla skåran i mitten är antagligen till för att greppa om en ändspontning. Om dessa antaganden stämmer måste du fundera över vad som är viktigast för att få en stabil avslutning av väggen. Förmodligen är en list som har väggens bredd med en skåra för ändspont det bästa sättet att stabilisera väggen. Du kan tillverka list med skåra och ändspont själv med hjälp av en handöverfräs. Om du inte äger en sådan kan du säkert hyra den. Lite pilligt men antagligen viktigt.
Tack för svar. Det stämmer på sätt och vis tror jag, fast vid öppningen inne i stugan jag ska ha den till finns ingen liten kant som matchar den mindre skåran. Och där fyller den bara en estetisk funktion. Jag tror däremot att samma bitar kan användas som räcke/lock ovanpå halvhöga spontväggar i en verandadel hos andra stugvarianter. Då klickar kanten på översta sponten i den mindre skåran.J justusandersson skrev:
Klicka här för att svara