Jag behöver några meter trä av den typ som visas på bilderna.

Finns en term för det? Så att jag kan söka fram en butik som som säljer. Den är U-formad för att fungera som "kantbit" för öppning i en innevägg av spont/panel i en friggebod. Den extra lilla frästa kanalen i mitten behövs inte för mitt ändamål.

• U-formad träkantbit för innevägg, fräst med extra kanal, mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • U-formad trälist som används som kantbit för inredningsväggar, placerad på en träyta.
    Skapa konto
L
Det är nog specialsågad för att greppa om trät som sitter mot öppningen , finns nog inte som standard att köpa , kan du ta en regel såga till rätt väggmått och sätta andra som foder

• Specialsågad träremsa för att greppa om en regel, markerad med beskrivande text och pilar.
    Skapa konto
eriobe eriobe skrev:
Den heter väl kort och gott u-list
typ:
[länk]
Tack, just den länkade varianten har för smal skåra för mitt ändamål. Jag sökte på U-list på några andra byggbutiker men får inga träffar. Kanske finns ytterligare en term?

bauhaus, byggmax, xl bygg: ingen träff
k-rauta: bara lister av metall

L Liteavvarje skrev:
Det är nog specialsågad för att greppa om trät som sitter mot öppningen , finns nog inte som standard att köpa , kan du ta en regel såga till rätt väggmått och sätta andra som foder
Ja i värsta fall får jag bygga ihop en U-form som du beskriver, men jag föredrar att köpa färdig bit. En annan variant är att fräsa ur en kanal ur ett stycke, men jag har inte verktyg till det.

Jag misstänker att du har en liggtimrad friggebod. Den lilla skåran i mitten är antagligen till för att greppa om en ändspontning. Om dessa antaganden stämmer måste du fundera över vad som är viktigast för att få en stabil avslutning av väggen. Förmodligen är en list som har väggens bredd med en skåra för ändspont det bästa sättet att stabilisera väggen. Du kan tillverka list med skåra och ändspont själv med hjälp av en handöverfräs. Om du inte äger en sådan kan du säkert hyra den. Lite pilligt men antagligen viktigt.

J justusandersson skrev:
Jag misstänker att du har en liggtimrad friggebod. Den lilla skåran i mitten är antagligen till för att greppa om en ändspontning.
Tack för svar. Det stämmer på sätt och vis tror jag, fast vid öppningen inne i stugan jag ska ha den till finns ingen liten kant som matchar den mindre skåran. Och där fyller den bara en estetisk funktion. Jag tror däremot att samma bitar kan användas som räcke/lock ovanpå halvhöga spontväggar i en verandadel hos andra stugvarianter. Då klickar kanten på översta sponten i den mindre skåran.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.