Byggahus.se

laga en skada i betongtak

1. R
    Medlem · kronoberg · 149 inlägg

Rickie

Medlem
    Hej!

Jag ska måla om ett betongtak snart tänkte jag. Har dock en liten bit, ca 15 cm , där jag kunde knacka bort lösbetong pga att armeringjärnet hade rostat lite. Denna del jag ska laga / måla är utomhus.

Är det ok att pensla på lite rostätare, och sedan måla den synliga delen av armeringsjärnet med tex hammarlack. Och sedan laga det med ny betong?

Mvh
    Rickard

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Var kommer det vätan från , vet du det ? borsta med stålborste så det lösa går bort ,
    ny betong fäster inte riktigt bra på gammal utan att prima , stänk primer upp med pensel flera gånger , ingen mening att ge järnet en duvning , och lite finbetong , lägg på i omgångar annars ramlar det ned

3. R

Rickie

Medlem
    Hej!

Detta är golvet på vad som innan var en öppen altan, huset är från 60talet. så det har ju stått öppet för väder vind till man får ca 20 år sedan byggde in altanen. Tror att det kan komma från runt då. Det satt faktiskt ihop ganska bra, men jag ville få bort så mycket som möjligt inför lagningen. Så, du tror inte det är någon mening att gå på järnet med lite färg?

Mvh
    Rickard

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Nej inte så där , klart det har kommit igenom till just det stället , men det hjälper nog inte att stryka järnet , för att det ska bli bra är nog en tätning av altanen med tjärpapp eller plåt , då blir det tät och torrt under

5. R

Rickie

Medlem
    Hej!
    I dagsläget så är altangolvet redan väderskyddat, så där behöver jag inte göra så mycket. jag tror det är en gammal "skada", som kommit av oskyddat emot väder o vind.

jag lagar den med betong, och lite roststop ;) så ska det nog hålla i 60 år till :D

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.