Byggmaterial & Byggteknik
kanonkula: Hej! Vi kommer börja bygga hus så fort vårt bygglov godkänns. Frågan är bara om vi ska bygga med lättbetong(ziporex) eller med isoblock med tunnfog? Tidsmässigt ska det vara lite fördelaktigt att använda isoblocken för de behövs inte täckas för fukt(vilket det kommer vara mycket av i höst) fast det jämnas ut senare när det ska putsas då isoblocken behöver nätas vilket
justusandersson: Detta är lurigare än vad man kan tro. Jag tolkar att du med öppning också menar att trappans längd i horisontalplanet skall vara 1,6 meter. Då får du en trappa med en lutning på 60 grader. En trappa inom en bostad skall utformas så att den tål 200 kg på mitten (två tunga vuxna som möts mitt i trappan). Dina vangstycken kan då tillverkas av två 45x95 reglar av klass C24, innan du
Liteavvarje: Då ska du ha en nockplåt upptill , dom som man köper på varuhusen är i mitt tycke lite för klena ,går bara över knappt ca 20 cm , för min del fick plåtis knäcka med 35 cm , detta för att hindra vatten att blåsa upp under nocken , Ett tips om det är trappetsplåt , uppe under nock i ändan av plåten , ta polygripen och vik upp den del som är ( i dalen ) lägst en bit , blir ett
Finndjävel: Det räcker nog. Det finns inte mycket som ökar fukten i luften i ett förråd. För att kondens ska uppstå så måste förrådsluften innehålla mera fukt än uteluften, det gör den inte av att bara värma den.
Eazy1: [citat] Varför behöver jag tvätta putsen innan när den är ny? Ska tvätta själva plattan innan hade jag tänkt med högtrycken. Den har lite algbildning på den. Ska måla till helgen som kommer tror jag. Jag köpte "struktursand" som jag skall ha i färgen så det inte blir så stora skillnader i strukturen mellan plattan och putsen. Återkommer med en bild när jag målat :)
fredrik.johansson: Tack för synpunkterna! Semestern tog slut och jag fick satsa på mitt riktiga jobb istället, men nu har jag kommit en bit på väg. Konsolerna sitter på plats och råsponten är pappad. De vita delarna ska målas svarta senare.
Liteavvarje: Loda upp ytterbiten med mellanlägg , limma många småbitar och sätt foder ( finns breda ) på båda sidor som täcker hålet , det ögat inte ser gråter det inte för , blir lite hål bakom , men vad gör det
pjapen: Självklart menar jag att du måste ta bort de plattor som ligger där. Sen hade jag gjort den lite större så att det inte blir en liten bit på 5 cm på högra sidan, gör ytan 20 cm bredare så blir det mer symmetrisk.
fcbarca: Jag valde OSB skivor till hela huset för 62 000 inkl arbete, tack för hjälpen!
prototypen: För 5 meter behöver du inte dubbla rör men är det nu utseende så får det väl vara så. Kapa ur ett V underifrån så går rännan böja men hänger ändå ihop och sätt dit en skarv. Protte
Ewald: Finns det någon här som är intresserad av moderna byggmaterial, t.ex. ljusbetong eller textilbetong? Här är t.ex. en film om ljusbetong: [MEDIA=youtube]Gy4NVOjf1sM[/MEDIA] Undrar om det redan finns några projekt i Sverige eller om till och med någon i Sverige utvecklar ett nytt byggmaterial ...
sinuslinus: Det blir inte helt tätt att sätta ångspärr i efterhand. Läs i alla fall sammanfattningen i den här rapporten: https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
putte22: Finns Wall panel i svart från samma tillverkare som sombran. Det är en väggskiva i likvärdigt mtrl som sombra taket. Kostar dock lite men då blir det så tyst att du kommer att höra hjärtslagen på dig själv om du sätter på alla väggarna. Då kan du skära ur för el o rör bakom. Kommer att bli kolsvart.
justusandersson: Skillnaden mellan alt 1 och 2 är så vitt jag kan se infästningen av mellanbjälklagets golvreglar. Däremot innehåller alt 2 också hammarband och syll vilket betyder att väggreglarna även i detta alternativ är en våning höga. Fördelen med alt 2 är att ytterväggen är mer obruten (dock inte helt) och att ångspärren kan sättas hel. Nackdelen är att det är mycket jobbigare att
Liteavvarje: Räcker till ett litet rum , 4,5X2,8 , snyggt med grova plank som slipas och lackas , sälj det som golv , finns många som vill ha det så
gaidin: [citat] Köpte detta borr och det var som att borra i smör, eller, ja, kanske fruset smör men det fungerade klockrent! Lite svårare med precisionen än ett klassiskt kakelborr men i detta fallet var det inte så noga. Tack för tipset!
Halmhus: Du har förstås helt rätt. Jag som blandat ihop begreppen. Menade givetvis knuttimrade plankor. Redigerar inlägget. (Missade andra, och nu får jag inte redigera längre. Men det är alltså knuttimring jag menade, inte korsvirke.)
Autodidak1: För att spara pengar är många källargolv från den tiden obefintliga. Ofta bara ett tunt lager betong av dålig kvalitet på grus/sten, sand. Med tiden kan den smulas sönder av naturliga skäl (belastning, vibrationer och rörelser). Källaren var inte gjord för "användning" som idag.
Jonatan79: Japp, det är bra för sånt. Sikaflex heter tillverkaren. Ok, synd.
f91jsw: Om det bara är 5 mm brukar det gå att låta fodret "ta upp" springan. Fodret är skålat på baksidan just av den anledningen. Tänk dock på att vinkeln i hörnen inte längre blir riktigt 45 grader, så ska det bli snyggt behöver man gera med lite annan vinkel.
Alko: Ok, då är man överbevisad :D Skippar fallet på plattan till grilldelen också. Där kan jag dessutom enkelt hänga en plyfaskiva för under vintern för att hindra att det snöar in på grillen, om man skulle vilja det.
SandmanNet: Här kommer del två och tre i min verkstadsremake: [MEDIA=youtube]duFbneOuBZA[/MEDIA] [MEDIA=youtube]YC229Mk-D5k[/MEDIA] Och första lilla projektet i nya verkstaden: [MEDIA=youtube]toluxQNThDc[/MEDIA]
SandmanNet: [citat] Yes, beställde lite smått och gott. Dom hade mycket saker, kan nog bli så att jag beställer mer därifrån :) Tack för tipset!
kimf: [citat] Ja, du har nog helt rätt här ändå. Jag har krönlister till kökssnickerierna, men tyckte inte en övergång mellan dessa och stuckaturen skulle bli snyggt, eftersom väggen möter skåpets framsida på vänstersidan. Ska kika på det i kväll. Har en målare som ska måla taket nu i veckan, kanske rent av bara låter honom lägga en mjukfog där bara, alternativt en smyglist då.
dougue: [citat] Hej och tack för ditt svar! Det låter som en rimlig teori faktiskt, dessa väggar känns nog faktiskt lite varmare om man jämför. Men menar du att vi ska måla direkt på putsen? Vad målar man i så fall med? Är det inte risk att det blir flammigt/suger olika med tanke på att det kan finnas klisterrester kvar på putsen? De har även lagat ett antal mindre hål med slarvig mörkare
Liteavvarje: Du kan även limma den med latexfog sittter bra , lägg lite tunt på hela den del som är mot karmen Och lite tjockare mot väggen men inte hela vägen då får du inte den kloss , klicka lite här och där , och spänn mot andra väggen över natt , så sitter den , samtidigt får du en tätning mot karmen som är målningsbar , ett stämjärn att ta bort överflöd med är bra , sedan torka av
BirgitS: [citat] Ska ni bo där i 20 år eller bara några år? I det senare fallet kan det ju vara bra att tänka på hur marknadsvärdet ändras.
Needas: [citat] Vad finns på andra sidan väggen? Jag tycker att det ser ut som puts och inte betong, det ser också ut som att någon försökt att laga sprickorna tidigare. Vad finns ovanför? Sprickan som går från tak till golv ser ut att vara rakt under takbjälke/takstol. Är det vind ovanför så gå upp och kolla hur det ser ut. Mitt ögonmått säger mig att sprickan är ca 1 meter ut ifrån
Othahaiti: Jag lyften ena gaveln på vår lada då grunden hade vitrat sönder och trycket på väggen gjorde att den helt trillade av grunden. Lyfte säkert 15 cm. Använde 20 tons domkrafter från Biltema och använde en gammal flaggstång som stämp.