Jag har mina idéer naturligtvis, men undrar om det finns någon som gett sig i kast med detta och hur löste ni det?

• Gilla
Mikael Leandersson
  • Laddar…
L
Går dom inte att skära av i 45 grader med en vinkelslip och stenskiva , och sedan lägga i ett par järn som extra armering mellan skiften , som går en halv meter in på nästa sten

• Gilla
Mikael Leandersson
  • Laddar…
Ja, det vore ju enkelt, om det var något i stil så här som menades: Schematisk illustration av en hörnkonstruktion med synlig isolering vid skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sen skifta genom att vända på steken. Men hur kan jag då lösa problemet att isoleringen blir blottad på sidorna? Och även i skarven ligger isoleringen mot murkant, är det ett problem?

Nej, du får ju vända dom så isoleringen möts o skarven också.

• Gilla
Mikael Leandersson
  • Laddar…
Fast då får du generalskarv.

Har du provat att fråga tillverkaren om förslag?

Tack för svaren. Helst vill jag ju undvika skarv i yttervinkeln och generalskarv är nog inte att tänka på över huvud taget. Det bästa jag har kommit fram till själv så här långt är någonting i stil med:
Schematisk illustration av hörnskarv mellan två byggmaterial utan synlig skarv.
Finns det några kardinalmisstag med denna lösning? Har frågat leverantör om förslag.

Staffans2000
Hade jag varit du, hade jag skarvningen enl inlägg tre. Betydligt stabilare. Att inte isoleringen blir heltäckande, hade jag gett blanka tusan i!

• Gilla
Tobbe Brolin
  • Laddar…
L
Glöm inte armering i vecket

Kanske så här. Vart annat lager med skarven flyttad. Det blir ett överlapp i hörnen.

Två illustrationer visar plankor staplade i förskjutna lager med överlappade hörn för att demonstrera en byggteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja, där fick du till det! Jag tänker iof att överlappningen blir lite för fattig. Men om man kunde limma ihop skarven tillräckligt starkt så att det fungerade som ett homogent block kanske... Men för mig är det nog fortfarande förslag i inlägg #3 som gäller om man är lite rationell också.

Hur mycket pill och spill kan du tänka dig? Om du gör enligt #3 och utöver det kapar upp några block längsledes så kan du använda dessa som lock på den öppna kanten (efter att motsvarande bit på kortänden tagits bort).

Vill du vara riktigt materialeffektiv kapar du bara innersidan och kärnan på det block som har kärnan inåt skarven. Då får du nog ut fyra lock per slaktat block (annars blir det nog bara två).

Hade jag kunnat rita hade jag gjort det...

Vilket förslag blev det? Är i samma sits med isoblock i 45 grader..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.