Byggmaterial & Byggteknik
Bernieberg: Kan behöva mineritskiva istället för vanlig gips men hör med sotaren som sagt. Mycket roligare att få veta hur man ska göra innan man gör det än efteråt :)
holmberg87: Jag skulle nog göra likadant som ni haft det. Har ni inte haft några problem tidigare så kommer det säkerligen fungera i fortsättningen också. Ni isolerar inget mera i samband med bytet? Överlag tror jag det är klokt att inte ventilera för mycket mot en vind, hellre minimalt lr inget alls
justusandersson: Eftersom plastfolie inte fanns förrän någon gång på 60-talet måste du ha en senare tilläggsisolering. Dessförinnan var ångspärr oftast en asfaltpapp. Det är svårt att ge ett riktigt bra svar på dina frågor utan att veta hur huset ser ut i övrigt. Jag tror dock inte att din eftermonterade plastfolie kan skapa några större problem. Den bästa principen är väl att försöka hålla
peter_fransson: Fråga enligt rubriken. Är de vettiga att ha att göra med och är deras tjänster prisvärda? https://formtrappan.se/
Horace76c: Bumpar tråden. Ät som TS i full färd med att iordningställa ett rum i källaren med nytt mekaniskt ventilerat golv. Tapeterna på väggarna är i färd med att tas ner, för att senare målas. Det har under årens lopp spacklats på tapeten i hörn och mot golv, så all tapet fås inte bort. Tapetklister sitter också kvar. Kommer nog hyra en giraff med stoftavskiljare för att få fram ren
Hammarfall: Vindavledare kallas de färdiga lösningat med wellpap som bildar en luftspalt. Isover har en vindavledare som kallas "lufta", paroc har en annan lösning. Bildar 25mm luftspalt. Är enklare att smälla upp om takstolarna har c1000 - 1200. Sparar då tid men är dyrare än läkt + masonit.
Claes Sörmland: Håller med om att det låter som en dålig lösning och jag har inte sett lösningen med trä så nära en kakelugn. Formellt gäller de skyddsavstånd som gällde när huset byggdes (kakelugnen installerades) och man ska inte ändra på dem. Vanligen så höll man trä borta från murstocken med undantag för bjälklagets ändträ och där väggar gick emot murstocken murade man ut tungor.
Liteavvarje: har ingen aning , men mina fönsterbleck kostade en 200 hundring styck , det var lite specialknäckningar , det blir nog minst 2 plåtar för dig kanske 700-800 - men väl värda pengar det passar ju direkt , är grunden bra i ytan , kan du rugga upp lite och limma dit dom ,
ArneTW: Belastningen på infästningarna blir ganska hög om man vill ha ett "plant" golv som ej beter sig som en studsmatta... /ATW Ps Efter ett litet funderande kom jag på att jag sett sådana golv i katamaraner "mellan båtarna" Ds
Mondeo99: [citat] Varför inte köra på lamellglas? Blir snyggt och håller!
justusandersson: Jag antar att du menar läktburen plåt som är avsedd för taklutningar på 14 grader och mer. Jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad mellan den som ByggMax säljer (tillverkad av Areco) eller t.ex. Plannjas. Däremot finns det ett stort utbud av andra plåttyper än de trapetskorrugerade eller takpanneimiterande som är vanligast på byggmarknaderna. Det finns
Liteavvarje: DU kan för att få det att fästa bättre och hänga kvar , borra , plugga , rostfri skruv , lite rostfri tråd runt , så det blir som ett nät eller ett kycklingnät som skruvas fast , göm inte rensa så mycket rost som möjligt på järnen
Polacoloco: [citat] Ja till sist blev det bra när jag använde senast nämnde metod. Innan dess så blev det aldrig riktigt bra:)
MoggeS: Kryssmätning kan bli svårt då jag har en höjdskillnad på ena sidan. Fotplåtarna behöver komma på plats innan gjutningen, skall vara infällda i en ytterväggg så det blir svårt att borra senare. Laser skulle fungera, får dock ta det på kvällen. Problemet är att befintliga husets väggar inte är i lod så jag kan inte utgå nerifrån golvnivå. Skickar med en bild på ena hörnan
Kappe: Blir det den smidigaste lösningen? Ärligt talat skall jag säga att jag inte tittat jättenoga på spottar med väldigt lågt inbyggnadsdjup, men begränsar jag mig inte då till främst spotlights som är tänkt för inbyggnad i möbler o dyl? Min första förhoppning var att hitta ett gallerdon med lägre höjd än det jag har just nu (750x100 mm utvänding, 550x75mm invändigt), men det
Joakim Alpsten: tack för svaren, väggen är färdig och vi byggde en sida med 45x70 och en sida med 45x45, känns och blev bra :) tack för alla svaren.
Bernieberg: Om fu har ett Bauhaus i krokarna så har de Essves motsvarighet. Annars nån av proffsbutikerna som sagt.
justusandersson: Ett sätt är att placera utdragbara skåp i minskande storlek intill varandra. Det finns höga sådana för klädförvaring, med hyllor mm. Själv har jag byggt skafferilådor till köket (se bild), plywoodboxar som rymmer utdragbara lådor, mycket praktiskt. Skall det fungera och inte bli världens dammsamling bör du nog sätta dit sättsteg i trappan. [bild]
justusandersson: Dina sammanfogade balkar, 2 st 45x120, motsvarar ungefär 1 st 45x170. En 45x170 C 24 klarar ett maximalt nedböjande moment på 3,2 kNm enligt Träguiden. Det motsvarar en punktlast på mitten på ca 4 kN (drygt 400 kg) eller en jämt utbredd last på ca 2,5 kN/m (drygt 250 kg/m). Din sammanfogade balk räcker inte för den önskade uppgiften. För att klara densamma behöver du ta till 2 st
justusandersson: Under följande förutsättningar, normala sovrum, golvbjälkar på c/c 600 mm och total spännvidd på 3 m, behöver du ha 45x170 C 24. Lägre dimensioner eller kvalitet blir svajigt. Lasterna från våning 2 och taket hamnar på ytterväggarna. Om regelstommen består av 45x170, så tål dessa ganska mycket. Avväxlingar kan behövas över fönster och dörrar. Jag skulle helst vilja veta lite
Nozen: Den sitter under pappen på gäststuga. (Mellan ribborna ) Men pappen har börjat gå sönder på sinna ställen . Sitter även på en gavel med sjutdörr enl bild . Tänkte om det blir farligt när pappen går mer och mer sönder. Tror det är typ tak papp
tapaza: Tack för alla svar. Får försöka få hit en plåtslagare tror jag, som kan se över fallet. Har tyvärr inte gjort upp ngt med mina hantverkare utan förlitat mig på deras kunskaper. "Halva" tegelpannor kan inte användas tror ni för att fylla utrymmet?
Jarlingar: Om du spärrar fuktens väg upp ur plattan med ett tätt skikt så har den bara en väg att gå.. Upp och ut i väggarna istället. Lägg Platon eller motsv på betongen och undertrycksventilera den mekaniskt. På platonmattan kan du flyspackla men lämna plats för luften via ventilerad golvlist.
jonko: När inget annat funkar tar man fram kakelfixet (fster bra även om det är formolja kvar), ett tunt lager så fäster putsen fint.
faf: Tänkte följa upp lite, nu är handfatet väck och jag har kikat i golvet. Tog bort en drypande hög glasfiber och grävde undan spånet. Väggen står på ett av golvplanken som i sin tur vilar på muren och på en tvärgående stock. Plankväggen sitter enbart fast i timmerväggen med spik. Ingen bärande takkonstruktion över. Planken på övervåning ligger åt samma håll som här. Sätter
sharif: Hej Jonatan Jag har funderat på det (har målat det för hand i ett annat rum), men det var inte roligt för fem öre. Det tar tid och detta är förhållandevis stora ytor. Rollern kommer inte in mellan ribborna ordentlig och då blir det pensel att bättra med. Har faktiskt ställt en annan fråga i sprutmålar tråden när det gäller Wagners airless sprutor som jag tänkt använda i andra
PatrikJo: Sådana där gröna plaststrumpor håller max ett år, sedan är plasten söndertorkad. När jag köpte huset hade föregående ägare popnitat fast ett extra stuprör efter 90-kröken, som ledde iväg vattnet en bit. Anslutningen behöver ju inte ens vara nästan tät. Nu har jag istället ställt dit en regntunna och leder bort en vanlig vattenslang från den. Fungerar bra tills en bättre