Byggmaterial & Byggteknik
Anna_H: Det brukar bara vara ena sidan det flisar på, så om man vänder skivan får man flisningen på den sidan som inte syns.
Liteavvarje: Att höja ca 15 mm gör att det troligtvis går att använda samma hål i karmen , men det blir nytt fäste i reglarna , det är en fransk gänga på karmskruven , den är ju ca 8 mm och hamnar då ovanför det gamla tror det går bra , det som kan vara viktigt är att när skruven sätts i karmen och ska dras in i regeln så ska den lösa delen gå rätt i gängorna i karmen
BirgitS: Jag förstår inte riktigt hur du menar, men det är ju meningen att golvet inte ska gå ända in till väggen under karmen utan det ska ju vara ett mellanrum eller kanske det är för trångt under karmen så golvet fastnar i karmen och inte kommer in alls.
kimf: Yes, då är min skepsis bekräftad. Ska se vad jag kan hitta. Huset i övrigt går inte direkt i sekelskiftsstil, utan vi tycker det bara är väldigt snyggt med större "amerikanska" foder/sockel. Dock är miljön inte alls dum för dessa större lister. Lantkök med spegelluckor. Massiv ekparkett etc. Så tror det kommer gifta sig bra. Tror en högre slät sockel med en tilltalande bröstlist
Rotehjon: Haha, då förstår jag din oro. Har nu undersökt saken med en byggare och det verkar möjligt att gå in vid takfoten på den andra byggnaden (också lager), skära överflödig plåt och skjuta under den nya. Detta skulle ge en taklutning på 7,8-8 grader istället. Nej det är inte högt krav på vattentäthet, bara det inte kryper in så ofta att det skadar virket. Men med lite större
bossespecial: Jag antog nästan att den var censurerad;) Det andra handlade till större delen om att vara tydlig och göra det "spårbart" för eventuella framtida intressen. Så nu är det bara för dig att hitta nån som utför arbetet :)(y)
Joh_81: Du har ju 5-10 mm spalt mot väggarna, så det går att skjuta hela golvet mot motstående vägg. Lägg sedan golvet mot karmen och skjut tillbaka golvet till "rätt" plats med kofot så det går under dörrkarmen.
justusandersson: Absolut. Därför skall man ha lite marginaler. Har just svarat i din andra tråd.
f91jsw: [citat] Men det problemet löser du ju inte genom att såga av karmen på plats.
vindmicke: Vi har haft ca 10 besök av tekniker seda 2016-10-11 som försökt att få frysen att bli tystare till ca 42 db som dom marknadsför.Har ett medel på 70db ock mera ibland. Först 4 besök där det bla va ett kompressorbyte som misslyckades efter att frysen lagt av o förstört mat för ca 12 tusen.Där va vi utan frys i ca 5 veckor. När jag vill ha ersättning för maten, egenfiskad röding
Anker62: Tack Liteavvarje och hempularen för tips. Gängstång var inte aktuellt i min applikation och jag orkade inte riktigt hålla på med blandmassor eller tvåkomponentlösningar. Så här gjorde jag när jag hamnade med hålet i "löst" bruk: Dammsög först bort allt löst och tryckte sen i "lagom" mycket (=ganska mycket) av Fischer cement express, varpå jag skapade ett hål i den mjuka massan,
Mazen: Beijer... https://www.beijerbygg.se/store/privat/tr%C3%A4produkter/ytterpaneler/o-behandlade-ytterpaneler/ytterpanelbr%C3%A4da-17x95mm-gran-fins%C3%A5g?artikel=242009#
Liteavvarje: Är det inomhus och ska användas som rum , du får se vad du kan göra , regla ut och sätt gipsskivor på hela väggen , vad är det för hål i väggen
Valkyr: Finns väl egentligen två sätt? Antingen gör du panelbitarna överlånga och sågar dom i botten efter du satt dit dom. (1-3 cm kanske, så dom inte tar i droppblecket) Eller så gör du dom något sånär rätt längd och sätter en list i vinkeln mellan panel/råspont. Jag hade valt det första alternativet.
camaro1969: jag har ju ett alternativ till här i en annan tråd... och det är att gå till skogs och hugga en gran som är 6,4 meter lång. så sparar jag typ 5000:- per balk... men det verkar vara svårt med hållfasthetsberäkningar på stockar... trots att de använts till stora byggnadsverk i tusentals år. har inte slottet spännvidd på ca 15 meter med stockar? edit: slottet hade tydligen
kirilian: Nu gäller det bara att hitta en skumpistol med två meters rör så kan jag spruta in fogskummet rakt in utan att bryta upp väggen! Nån skumpistolexpert?
larsbj: Lägg i putsbruk först om det är mycket som ska byggas upp. Men inte för mycket då det knappt är slipbart, spackla sedan med väggspackel.
larsbj: Att virket rör sig är ofrånkomligt så det är bara att låta det vara. Nån typ luftspalt och vind/fukttätning på insidan är lämpligt så att inträngande vatten inte kommer till isoleringen.
Christian Ek: Hej. Gör om lite i vårat Ikea kök från 2011. Har några plastlister som hörde till den förra sockeln i köksdelen för att förhindra att vatten läcker in under sockeln. Nu gör jag nya socklar och behöver mer sådana lister. Den jag hade fanns i Ikeas sortiment men har utgått. Hur kan man få tag på en liknande? 16mm breda behöver jag. Mvh Christian
GoForIt: Större hål är ju bra att laga upp. Men att jaga ex. kabelgenomföringar är det nog inte många som gör.
kulle: Om du klarar dig med 180 bredd kan detta kanske va nåt? https://www.byggmax.se/virke/limtr%C3%A4/limtr%C3%A4-42x180-p08842181
Nils82: Funkar fint! Se till att lyfta regelarna 1-2 cm från skenan så de inte suger vatten.
Thomas_Blekinge: Nej, jag ville bara demonstrera hur svårt det kan vara att förstå texter när man skriver i ett utan att avsluta meningar. De bästa tipsen kan bli otydliga.
justusandersson: Innerväggarna är sannolikt plankväggar som är putsade på båda sidor. Putsen var dåtidens gips. De brukar vara krokiga och därför rätt svåra att förse med plana material. Att sätta nya skivor utanpå de befintliga väggarna innebär dessutom att alla golvlister och dörr- och fönsterfoder måste tas bort. Det blir väldigt mycket arbete i onödan. I stället: Ta bort alla tapetlager
Bernieberg: Kan behöva mineritskiva istället för vanlig gips men hör med sotaren som sagt. Mycket roligare att få veta hur man ska göra innan man gör det än efteråt :)
holmberg87: Jag skulle nog göra likadant som ni haft det. Har ni inte haft några problem tidigare så kommer det säkerligen fungera i fortsättningen också. Ni isolerar inget mera i samband med bytet? Överlag tror jag det är klokt att inte ventilera för mycket mot en vind, hellre minimalt lr inget alls
justusandersson: Eftersom plastfolie inte fanns förrän någon gång på 60-talet måste du ha en senare tilläggsisolering. Dessförinnan var ångspärr oftast en asfaltpapp. Det är svårt att ge ett riktigt bra svar på dina frågor utan att veta hur huset ser ut i övrigt. Jag tror dock inte att din eftermonterade plastfolie kan skapa några större problem. Den bästa principen är väl att försöka hålla