Byggmaterial & Byggteknik
Thomas_Blekinge: Sprickor mellan väggar kan tätas med fogmassa (ej skum). Silikon kan inte målas. Läs noga på tuben. Plåtlister skulle jag avlägsna totalt för då har du koll vad som händer under plåten (korrosion, fukt).
Valkyr: Så hoppa över OSB och kör på bara 45 regel och 13mm gips på bägge sidor. Regla tätt och rätt kortlingar där du vill hänga upp saker. Blir 71mm, men det bör kunna spacklas in så det ser jämt ut. Edit: rätt = tätt
Baskavoda: Okey tack, då känns det som att jag ska ha det. Kollade med företagen jag tagit offert av och där hade man räknat på Monier Vittinge bla som tydligen är diffusionsöppen så de verkar ju ha koll ;)
Liteavvarje: Finns s.k gummexspander , dom sväller ut på baksidan som en stor bula och är mycket starka finns en typ på bauhaus för 26 mm vägg
Liteavvarje: Mina är Ø20mm Det är rätt SSSS , lite stela och motsträviga . men jag spolade in VV i dom , med en träplugg i varje ända , dom var väldigt snälla , det som inte gick bra , var är att vrida dom runt sin egen axel , utan dom måste falla själva i vridningen
GoForIt: [citat] Du bör jag träffa hyfsat i reglar. Är det möjligt så använd 12mm standardgips.
Martin_B: Ja, nu har jag faktiskt glidit in mer på putslösningar med grövre yta, tack vare era inlägg :) Både enklare och billigare. Förmodligen även snyggare och mer äkta då ju.
jangust: Tack, jag ska göra det. :)
justusandersson: Detta fantastiskt pampiga hus förtjänar en fin trappa. Jag tycker din grundtanke är bra. Det måste vara stenmaterial både med hänsyn till omgivningen och att det inte finns något tak längre. Med rätt armering och betongkvalitet måste dina tänkta dimensioner fungera. Lecastenen bör putsas på utsidan. Dessutom behöver du någon form av snyggt och stabilt räcke. En variant som jag
mexitegel: Passet ser ut att vara 30 cm. Om jag inte minns formeln för båghöjd helt fel så blir den mindre än excel kan räkna ut... Hade jorden bara varit en 10-del så stor får man ut att båghöjden skulle varit 1,7*10e-5 mm Jag är helt övertygad om att det ligger inom passets felmarginal :)
Klabbarparn: Här har du en tråd om samma problem: https://www.byggahus.se/forum/threads/lister-foer-att-doelja-fula-radiatorroer.230259/ http://inredningslist.se/butik/32x70x2400-rorsockel-vit/
AK74: Hej! Nu sitter jag i samma situation som Robert141 gjorde för snart 6år sedan. Huset som jag håller på att rita är 12,3m x 7,5m med ett loft i ena änden på ca en tredjedel av ytan. Öppen planlösning med öppet upp till taknock genom hela huset. Det som binder ihop huset på långsidorna är vid loftet, men resten av väggarna. Går det att lösa? Hur gick det för Robert141 eller har
justusandersson: Storleken på nedböjningen av ett bjälklag påverkas av 1) bjälklagets spännvidd, 2) bjälkarnas c/c avstånd, 3) lasten på bjälklaget, 4) bjälkarnas tvärsnittsmått och 5) bjälkarnas kvalitet ur hållfasthetssynpunkt. Eftersom spännvidd och troligen även c/c avstånd är givna har något gått fel när det gäller lastantagandet, antagande om hållf kvalitet eller själva
f_spindel: Om väggen är ojämn kan du behöva sätta listen i spänn lokalt tills limmet härdat helt. Det kan göras med ex. ett teleskop-skaft till mopp eller liknande + en träkloss (för att slippa märken på listen) om du har en motstående vägg nära till hands.
Ahlin: Hej forumet! Jag undrar om det är någon vänlig själ som vet om kemiskt/plastiskt trä (2 komp) finns på vanlig 300ml patron, och isf vem/vilka som är leverantörer av detta. 'So far' har jag bara hittat 165ml patroner på Biltema av alla ställen. Finns det någon annan? Och ja, jag vill att det ska vara på patron med blandarrör, jag orkar inte med allt kladd som det blir när man måste
justusandersson: [citat] Det är mest en utseendefråga. Jag skulle föreslå 45x145 som placeras så att de liknar vindskivor fast under plåtkanten. Ytterligare stagning av stolparna behövs inte eftersom plåten gör den uppgiften.
Peter2400: Sådärja! Det blev presspassning på vreden. Tråkigt att fila utan skruvstäd [bild] [bild]
RoBo: Helt klar är dörren gjord för inåtgående. Syns framförallt på tröskeln.
justusandersson: När det gäller värmeisolering måste man ha en helhetssyn. Det enda som är riktigt intressant ur energihushållningssynpunkt är byggnadens samlade U-värde. Det som du skulle vinna på att tilläggsisolera väggarna kan du lika väl ta in på en utökad takisolering. Jag menar att du vinner ganska lite på att isolera väggarna, till priset av minskad golvyta, besvär och kostnader.
KnockOnWood: Så här ser det ut hos oss. Vi har inga överbleck, men har "tätat " med utefog där fönsterfodret kommit fel i förhållande till panelens skarvar. Det är vanlig traditionell Z-panel. Och hittills, efter sju år, har vi inte sett några nackdelar. Gavel: [bild] Långsida: [bild]
corre: Ja. Antagligen kallar Ytong det för lim eftersom de tillverkar och säljer väggelement eller block som monteras med deras egen cementbaserade produkt.
nino: Brukar sätta några band runt dom tvärgående reglarna och upp i taket för att få nåt som håller uppe på mitten. Ljudet fortplantar sig genom träkonstruktionen, fäster man inget i innertaket så minskar det ljudet, sen lägger jag en 45mm isolering och dubbla gips plus färdiga innertaksskivor så den konstruktionen blir rätt tung och dödar en del ljud till. Tätar så klart ev
Jonatan79: Det mesta täcks väl av dörrfoder? Annars fogmassa/silikon
justusandersson: [citat] Det är straffavgift för det är i Stockholm. På landet får du ett i koppar för 100 spänn till kaffekassan.
-RB-: Det bästa är, som beskrivet ovan, att försöka hitta reglerna och skruva i dem. Men det kan vara knepigt. Näst bästa alternativet är mollyskruv, som Daniel 109 skrev. http://m.clasohlson.com/se/Skivexpander-M6-dubbel/Pr409225006 är ett exempel på mollyskruv. KoW: man kan klättra sidledes, bara hänga för att träna underarmsstyrka och är man t ex 125 cm lång så är det en bra bit upp
Tosse: Tvätta, häftgrund, golvfärg är min lackade furutrapp målat med. Körde stepkit steg köpta på byggmax. Det blev bra. Viktigt att man är nogrann med mätande och sågande såklart.
Thomas_Blekinge: Pluggens färg anger dess dimension. Hittade denna pluggserie: https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d120001/medias/docus/85/sheet_ess_1_397484_131210_130528_0037.pdf men jag tycker att konstruktionen är skräp. Denna konstruktion är mycket bättre enligt min efarenhet: https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/plugg-och-expander/nylonplugg-p2420470 Finns från olika tillverkare.