Byggahus.se

Ska limma gips på betong idag

1. kimf
    Medlem · Västkusten · 293 inlägg

kimf

Medlem
    hey, finns ganska många trådar om detta. Men ändå lite osäker. Ska limma gips på putsad betong idag. Har köpt ett lämpligt sättlim på tub. Men varken instruktioner på limmet eller annan info talar om hur skivan ska hållas på plats under härdningen.

Den lär väl inte "suga fast" som en kakelplatta med fix under direkt. Ska man plugga och skruva skivan temporärt med ett fåtal skruv för att få tryck på det?

Har bara dryga två meter till parallell vägg. Så kan också kapa till två reglar som jag parallellt slår dit för att hålla tryck en stund?

Hur brukar man göra ?

Är bara två skivor som ska gipsad

2. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 026 inlägg

nino

Renoverare
    Jag skulle nog sätta reglar mellan andra väggen och skivorna, stående reglar på skivorna och liggande mellan dom och väggen. Men har du ordentligt med lim så borde dom sitta rätt bra utan reglar.

Putsen är den ok? Smular inte om du drar handen över?

3. kimf

kimf

Medlem
    Nej, putsen är bra och jämn. Resten av de putsade väggarna ska bredspacklas. Bara denna lilla biten som ska gipsad för att liva med förlängningen av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1074.JPG

Så första skivan skrivas i reglarna, och limmad sista biten, blir överlapp på ca 30cm.
    Sen blir det knappt en och en halv skiva som bara ska sättas med lim.

Sikabond 500 kör jag. Har två tuber, så kan köra typ en tub per skiva om det krävs, behöver ju inte snåla direkt.

4. kimf

kimf

Medlem
    två stående reglar och två som klämmer/stämplar mot dessa mot andra väggen låter vettigt och smidigt

5. kimf

kimf

Medlem
    Kände lite på putsen nu, och klart. Lite smular den faktiskt. Har rivit en del av dessa dessa väggarna, och putsen är hård som stryk. Men smulandes kan ju påverka vidhäftningen. Ska prova borsta/dammsuga av den ordentligt

6. kimf

kimf

Medlem
  7. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 345 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Kakelfix funkar riktigt bra annars till såna jobb.

8. kimf

kimf

Medlem
    Ja jag har löst detta också. Men nu hade jag redan köpt det jömförelsevist svindyra limmet. Så kör nog klart med det nu. Är så lite som ska gipsas. Och slipper blanda

Men gipsen är slut. Så får åka och köpa mer först. Och någon tub lim till

9. S
    Anonym

SBH

Anonym
    inte kakelfix. fungerar säkert bra. men man skall använda skivlim

10. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 345 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Varför?

11. L
    Medlem · Halland · 5 436 inlägg

lordi

Medlem
    Jag har limmat gipsskivor, mot puts och tegel med gipsbruk, med gott resultat. Billigt och räcker länge också. 129 kr för en 20 kg säck på Byggmax

12. kimf

kimf

Medlem
    Har läst en hel del gott om kakelfix. Som någon skrivit tidigare. Det duger för kakel mot puts/betong/tegel. Det duger för kakel mot gips. Så då bör det duga för gips mot betong. Gissar vilt att skivan "suger fast" i väggen med detta också så man slipper sätta skivan i spänn. Nu spände jag mina med skivlim, när reglarna tog slut pluggade och skruvade jag rätt igenom sista skivan efter den limmats på plats. Gick rätt smidigt båda två.

Vet inte riktigt hur länge det ska brinna. Men får sitta såhär ett dygn tror jag.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1077.JPG

PS. Skivlimmet luktar duktigt fränt ett par timmar. Så att kunna sörja för god ventilation ett tag ska kommas ihåg till nästa gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.