Hej

Jag håller på att bygga en bar/köksö med en massa konstiga former och beklädnader, jag ska inte i det här läget förklara alla detaljer.

Ena gaveln på denna bar som är ca 110 cm hög har en gipsskiva i överkant och en OSB-skiva i nederkant, som möts kant i kant. Gipsskivan är i storleksordning 1mm tjockare än OSB-skivan. Som det känns nu vill jag ha det så, eftersom övre delen ska kaklas och nedre delen ska vara stark.

Utanpå dessa skivlager ska det monteras en plywood, sedan ytterligare en gipsskiva, eftersom även utsidan ska kaklas.

Om jag sätter dit den tunna plywoodskivan (syns i bild) så kommer den ju luta lite, eller ännu värre, knäckas i skarven.

Så, för den här situationen och alla andra situationer där man vill fylla ut 1mm pga någon dryg detalj, hur gör ni andra? När jag bygger väggar struntar jag i sånt här, men det här är snarare en möbel.

Ska jag lägga ut rejäla högar med lim, lägga emellan tidningspapper som jag sett att man gör med golv, eller har ni något bättre? 1mm småbitar av plåt strategiskt utplacerade?

Tack för tips!

Bilden är otydlig, men vi ser gips överst, OSB under och en plywood som ska vara intill. Gipsskivan är något tjockare, 1 - 1.5 mm eller nåt sånt.

• Gipsskiva ovanpå OSB-skiva med en plywoodbit intill på en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte byta till en plyfa som åxå är 13 mm, likt gipsen. En OSB är "bara" 11 mm så du har 2 mm att bygga på.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Tack för en vettig idé!

Petitess: Gipsen är väl 12.5 har jag för mig?! Men visst, 13 är klart närmare än 11.

Visst kan jag åka och köpa en 13mm plyfa ifall det finns på något byggvaruhus i närheten. Byggmax har bara 12 och 15 (där 12 isf också fungerar bra).

Det är ju en lösning i alla fall, lite jobbig, men värt det om det inte går att åtgärda nuvarande situation på något vettigt sätt.

Finns det förresten 1mm-distanser att köpa? De löser också problemet. Jag har bara sett 2, 5 och 10mm.

Vanliga M4 el M5 brickor som distanser borde funka, tror dom bygger ca 1.5 mm ..
Men skruva några fler rader för att få OSB stum.

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Ett annat förslag på konstruktionen är att gör en sandwich lösning med gips-OSB-gips med hel skiva på höjden och inte delad som på bilden.

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Köp en rulle lumpapp och klipp ut rektanglar som är lika stora som som osb och bygg på tills du nått rätt tjocklek(y)

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M
Varför inte använda vanliga A4? Du får bra precision på tjockleken.

Mikael_L
Men jag förstår inte riktigt.
Nu har du 1 mm nivåskillnad som du vill åtgärda.
Men sen tänker du kakla på gipsskivan, och då kommer du väl får mellan 5 och 10 mm nivåskillnad efter.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Spackel?

En bit kartong/kellogs paket.

Plastdistanser använder jag för allt möjligt där jag behöver göra någon justering. Typ igår så ville jag ha smygarna runt nya altandörren i perfekt våg och lod. Jag använder samma som basseman skrev ovan. De är u-formade och går att "hänga på skruven" om man kommer åt från sidan. Annars brukar jag använda en liten limklutt och sätta fast dem runt skruvhålet för att få rätt distans. Brukar fungera ypperligt. Men i ditt fall så kanske du behöver massor stycken. Då är det väl bättre att köpa en korrekt skiva från start.

Hoppas det blir en projekttråd sen om detta! :)

Hej och tack för alla svar. Jag gjorde om idén lite och hoppade över OSB-lagret och körde gips hela vägen. Det var flera situationer där distanser behövdes, så på vissa ställen jag använt 2mm (vilket är enda storleken jag hade hemma tydligen) samt att jag producerat en massa distanser och kilar själv. Hela konstruktionen är kilformad, så det behövs en del kilar. :)

Här kan ni se vad jag håller på med:
https://www.facebook.com/etthundratolvan

Tack för tankarna, jag återkommer när jag kör fast nästa gång. :)

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Efter att jag gipsat så blev det ett lager plywood, sen ett lager gips på utsidan och nu är även plattsättning gjord. Lite finlir klar, men det börjar ta form.

Förövrigt drog jag till jula och köpte ett sånt där paket med distanser liknande de som f91jsw länkade till. Sjukt bra att ha.

20933973_934686696671052_3099822400116325619_o.jpg

Det är dekorsten från dekora. Ett helvete att få till allt, vilket innefattade att gera dessa stenar i hörnen. Men det blev rätt bra. Tänk så mycket kilar, distanser och skit det finns där bakom. :)

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.