Byggahus.se

Problem vid fodermontering

1. C
    Medlem · 46 inlägg

Carlsonn

Medlem
    Hej,

Jag har rivit två dörröppningar för att skapa en stor dörröpning istället. Nu är jag i processen där jag monterat lister runt dörröppningen och har stött på två problem när jag ska montera foder.

1. Mellan fodret och dörrlisten blir det en glipa på ca 5 mm. Hur kan jag göra enklast för att få detta bra? Mina tankar har gått åt att antingen lägga i latexfog i springan eller hyvla baksidan på fodret så jag skapar någon slags klack. Vad rekommenderar ni? Kan tillägga att foder och list är redan målat från affären så det ska inte målas.

2. Nertill möter den befintliga golvsockeln dörröppningen, alltså går det inte sätta foder enda ner till golvet eftersom golvsockeln tar emot. Det känns svårt att såga av en monterad golvsockel på väggen för att göra plats åt fodret. Hur löser jag detta bäst?

2. holmberg87
    Självbyggare · Gävleborgs · 2 320 inlägg

holmberg87

Självbyggare
    Salningslist
    Låt fodret möta sockeln alt lossa och kapa sockeln

3. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Om det bara är 5 mm brukar det gå att låta fodret "ta upp" springan. Fodret är skålat på baksidan just av den anledningen. Tänk dock på att vinkeln i hörnen inte längre blir riktigt 45 grader, så ska det bli snyggt behöver man gera med lite annan vinkel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.