Hej! Nybliven husägare som man är så tog det ju inte lång tid innan man hamnade här
Rev ner tapeter i vardagsrummet för omtapetsering och blottade då en del sprickor i väggen (betongvägg). Det ser ut att kunna lossna rätt stora (10-20cm) bitar med betong runt sprickorna om man petar med en skruvmejsel. Dock ser det ut som att sprickorna är gamla för tapeten har nog suttit där i 20 år iaf och där satt någon form av fiberväv över för att stabilisera sprickorna antar jag.
Vill inte bara fylla med finspackel o vissla iväg med tapeten utan skulle vilja höra med er om vad man ska använda för att fixa denna skada?
Diskuterade med en vän om detta och han rekommenderade lättbetong,vad säger ni? Och bör jag armera på något sätt?
Bifogar lite bilder.
Rev ner tapeter i vardagsrummet för omtapetsering och blottade då en del sprickor i väggen (betongvägg). Det ser ut att kunna lossna rätt stora (10-20cm) bitar med betong runt sprickorna om man petar med en skruvmejsel. Dock ser det ut som att sprickorna är gamla för tapeten har nog suttit där i 20 år iaf och där satt någon form av fiberväv över för att stabilisera sprickorna antar jag.
Vill inte bara fylla med finspackel o vissla iväg med tapeten utan skulle vilja höra med er om vad man ska använda för att fixa denna skada?
Diskuterade med en vän om detta och han rekommenderade lättbetong,vad säger ni? Och bör jag armera på något sätt?
Bifogar lite bilder.
Det ser ut som fuktlossningar. Är det yttervägg?
Har du fukt som tränger in så lossnar gipsputs efter några veckor...
Se till att det inte är fukt (kan även vara någon gammal vattenskada).
Sprickorna är rätt omfattande tycker jag. Kanske ta in någon byggnadsingenjör att titta på det?
Har du fukt som tränger in så lossnar gipsputs efter några veckor...
Se till att det inte är fukt (kan även vara någon gammal vattenskada).
Sprickorna är rätt omfattande tycker jag. Kanske ta in någon byggnadsingenjör att titta på det?
Vad finns på andra sidan väggen?K Kroged skrev:Hej! Nybliven husägare som man är så tog det ju inte lång tid innan man hamnade här
Rev ner tapeter i vardagsrummet för omtapetsering och blottade då en del sprickor i väggen (betongvägg). Det ser ut att kunna lossna rätt stora (10-20cm) bitar med betong runt sprickorna om man petar med en skruvmejsel. Dock ser det ut som att sprickorna är gamla för tapeten har nog suttit där i 20 år iaf och där satt någon form av fiberväv över för att stabilisera sprickorna antar jag.
Vill inte bara fylla med finspackel o vissla iväg med tapeten utan skulle vilja höra med er om vad man ska använda för att fixa denna skada?
Diskuterade med en vän om detta och han rekommenderade lättbetong,vad säger ni? Och bör jag armera på något sätt?
Bifogar lite bilder.
Jag tycker att det ser ut som puts och inte betong, det ser också ut som att någon försökt att laga sprickorna tidigare.
Vad finns ovanför?
Sprickan som går från tak till golv ser ut att vara rakt under takbjälke/takstol.
Är det vind ovanför så gå upp och kolla hur det ser ut.
Mitt ögonmått säger mig att sprickan är ca 1 meter ut ifrån hörnet! stämmer det?
Laga inga sprickor förrän du vet varför det har spruckit
Jag kan ha helt fel men svårt att tyda utan att vara på plats
/Niklas
Redigerat:
Klicka här för att svara



