Skall gjuta betongskiva för uteköket med tillhörande grill.

80 cm djup, 3 meter lång, i två delar. Ovanpå ena delen ska jag mura eldfast tegel, där hamnar en murad grill. Den andra halvan blir arbetsyta med ingjuten diskho.

Funderar alltså på om man ska ha ett fall på plattan. Om det regnar in på det liggande eldfasta teglet känns det som risk för att bruket kan suga vatten och frysa -> spräcka teglet. Den risken kanske minskar med ett fall (framåt förstås). På andra halvan är det bara betongskivan o diskho, men liggade vatten kanske inte heller är optimalt map isbildning etc på en yta man vill ha så slät som möjligt.

Problemet med att gjuta fall är att det förstås är lite meckigare att få vågrät murning av grillen ovanpå (visst, man bör kunna jämna ut med bruket under första skiftet tegel/leca), och t.ex. vattenblandaren vill man ju ha lodrät, även diskhon kan ju vara dumt att inte ha i våg = risk för stående vatten etc.

Skickar med en bild från nätet på liknande bänk så man ser ungefär hur det ska se ut.

Utekök med grå betongskiva, inbyggd diskho och träskåpluckor, bredvid en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JennyWhatever
  • Laddar…
Ingen som har nån åsikt om man bör ha fall på en plan betongplatta utomhus? Som till skillnad från tex carport inte står under tak...

Vi har ingen lutning på bänkskivorna, nu har vi förvisso bara haft en vinter ännu men jag har mycket svårt att tro att det skulle vara ett problem för själva bänkskivan. Vad gäller det eldfasta teglet så vet jag tyvärr inte.

Ok, ja, kanske överdriver jag risken med frostsprängningar/"kratrar" på bänkskivan. Och frågan är om t.ex. 1% lutning skulle hjälpa ändå. Jag gjuter ju bänkskivan i formplyfa och vänder på skivan när den brunnit klart, så slätt lär det iallafall bli.

Japp, jag gjorde likadant och körde med expanderbetong, ytan blev riktigt bra. Visst står det vatten på den, men betong tål det. Snö och is ändå att stanna kvar på skivan oavsett lutning eller ej.

Ok, låter bra, och såklart som du säger, snön lär ligga kvar oavsett. Däremot mättas betongen med vatten mer vid regn om det är helt plant förstås. Men det borde vara lugnt...:)

Ett ihållande regn lär få samma effekt som att det står vatten på skivan ;)

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Gjöt en absolut plan platta till utedelen till min värmepump för 7 år sen. Pumpen droppar konstant vatten på plattan under hela värmesäsongen. Kan inte se att det hänt något alls med ytan på plattan efter 7 år. Så visst tål betong vatten och frostgrader.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, då är man överbevisad :D
Skippar fallet på plattan till grilldelen också. Där kan jag dessutom enkelt hänga en plyfaskiva för under vintern för att hindra att det snöar in på grillen, om man skulle vilja det.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.