13 300 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Murbruk utsida lecablock
Nu har du gjor det. Annars kunde du ta finberong eller mubruk B och vattna innan blocken och plattan så att den fastnar. Bruket ska inte vara som välling då fastnar den inte den bara ramlar av utan ha en fast konsistens som bröd degg.
När det gäller färg då kan du ta nån sort vattenbaserad färg typ Beckers. Grundmåla med V och på med färgen. Sitter garanerat fast i många år.
När det gäller färg då kan du ta nån sort vattenbaserad färg typ Beckers. Grundmåla med V och på med färgen. Sitter garanerat fast i många år.
Förutom att jag inte fick det att fästa på betongplattans kant lade inte något bruk på själva betongplattan då det hade blivit för tjockt. Grunden skulle blivit bredare än själva garaget (hamna utanför panelen sett i profil). Tror det blir bra när jag väl har målat grunden. Gör inget om det inte är perfekt. Vem kollar på grunden ändå? 
Får gå till färgaffär angående min fråga om silikatbinder om ingen kunnig här kan svara på det för jag vågar inte måla grunden efter eget huvve.
Får gå till färgaffär angående min fråga om silikatbinder om ingen kunnig här kan svara på det för jag vågar inte måla grunden efter eget huvve.
Den här färgen kan du använda:
http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsfasad/Putsfasad/Puts/
Extremt lättmålad och täcker löjligt bra (vilket man inte tror för den känns som mjölk i konsistensen)
Du behöver inte ta nån silikatfärg om det är på en sockel där du putsat med B eller starkare (A).
Annars har Alcro också en silikatfärg, som kan vara vettig för dig ändå om sockeln tenderar att bli blöt vid regn.
Jag hade slammat (välling) hela sockeln inklusive plattan (slamning fäster alltid!) med A-bruk, och sen kanske putsat lecan med B eller A, och kört samma kvast doppad i vatten innan det härdat för att få samma yta på grund och mur. Du kan fortfarande få ett bra resultat på din grund om du slammar B på plattan, och drar upp mot lecan. Det är gjort på en halvtimme. En variant för att slabba mindre, är att blanda en konsistens som lös gröt, tillräckligt fast för att hålla ihop på putsbrädan och bara rinna ut sakta. Lägg den på putsbrädan (se nedan), och dra den nerifrån o upp på plattan upp en bit över muren. Sen tar du den blöta men inte droppande kvasten och kvastar ut det. Väntetiden emellan är väl 0-30 minuter beroende på väder.
Använd alltid kalkkvast!
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/borstar-spadar-och-skaft/kalkkvast-p28531
Och så använder du alltså denna nästa gång för att dra på putsen, oavsett om du kastar med slev eller bara drar brädan direkt med bruk på nerifrån o upp:
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tillbehör-mur-och-puts/putsbräda-p28535
http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsfasad/Putsfasad/Puts/
Extremt lättmålad och täcker löjligt bra (vilket man inte tror för den känns som mjölk i konsistensen)
Du behöver inte ta nån silikatfärg om det är på en sockel där du putsat med B eller starkare (A).
Annars har Alcro också en silikatfärg, som kan vara vettig för dig ändå om sockeln tenderar att bli blöt vid regn.
Jag hade slammat (välling) hela sockeln inklusive plattan (slamning fäster alltid!) med A-bruk, och sen kanske putsat lecan med B eller A, och kört samma kvast doppad i vatten innan det härdat för att få samma yta på grund och mur. Du kan fortfarande få ett bra resultat på din grund om du slammar B på plattan, och drar upp mot lecan. Det är gjort på en halvtimme. En variant för att slabba mindre, är att blanda en konsistens som lös gröt, tillräckligt fast för att hålla ihop på putsbrädan och bara rinna ut sakta. Lägg den på putsbrädan (se nedan), och dra den nerifrån o upp på plattan upp en bit över muren. Sen tar du den blöta men inte droppande kvasten och kvastar ut det. Väntetiden emellan är väl 0-30 minuter beroende på väder.
Använd alltid kalkkvast!
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/borstar-spadar-och-skaft/kalkkvast-p28531
Och så använder du alltså denna nästa gång för att dra på putsen, oavsett om du kastar med slev eller bara drar brädan direkt med bruk på nerifrån o upp:
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tillbehör-mur-och-puts/putsbräda-p28535
Redigerat:
Synd att jag fått så fina råd efter jag har gjort det färdigt, för jag antar att jag inte kan lägga ett riktigt tunt lager cement-bruk ovanpå det jag redan gjort för att få betongplattan och sockel i samma struktur? Kanske finns det någon annan lösning än att använde bruk? Jag ska inte måla förrän om ett par veckor tänkte jag, så jag kanske stöter på en lösning tills dess...
Var i färgaffären idag och kollade efter färg. De rekommenderade sockelfärg och inte nån silikat. Man skulle späda ut färgen första strykningen med 20% vatten. Sedan skulle det räcka med en strykning ovan på det eller kanske två.
Var i färgaffären idag och kollade efter färg. De rekommenderade sockelfärg och inte nån silikat. Man skulle späda ut färgen första strykningen med 20% vatten. Sedan skulle det räcka med en strykning ovan på det eller kanske två.
Låter vettigt med akrylatfärg på en hård sockel som inte bör suga vatten som en mer kalkrik kc-puts gör.E Eazy1 skrev:Synd att jag fått så fina råd efter jag har gjort det färdigt, för jag antar att jag inte kan lägga ett riktigt tunt lager cement-bruk ovanpå det jag redan gjort för att få betongplattan och sockel i samma struktur? Kanske finns det någon annan lösning än att använde bruk? Jag ska inte måla förrän om ett par veckor tänkte jag, så jag kanske stöter på en lösning tills dess...
Cementbruk (A) ska ej slammas på B-bruk, man lägger aldrig ett hårdare bruk på ett svagare.
Och så skulle jag tvätta putsen (borste, diskmedel + skölj, målartvätt behövs ej) efter att den härdat, och försöka måla sen när det torkat hyfsat. Minst 5-7 grader på natten, annars bör du vänta till nästa år.
Varför behöver jag tvätta putsen innan när den är ny? Ska tvätta själva plattan innan hade jag tänkt med högtrycken. Den har lite algbildning på den.A Alko skrev:Låter vettigt med akrylatfärg på en hård sockel som inte bör suga vatten som en mer kalkrik kc-puts gör.
Cementbruk (A) ska ej slammas på B-bruk, man lägger aldrig ett hårdare bruk på ett svagare.
Och så skulle jag tvätta putsen (borste, diskmedel + skölj, målartvätt behövs ej) efter att den härdat, och försöka måla sen när det torkat hyfsat. Minst 5-7 grader på natten, annars bör du vänta till nästa år.
Ska måla till helgen som kommer tror jag. Jag köpte "struktursand" som jag skall ha i färgen så det inte blir så stora skillnader i strukturen mellan plattan och putsen. Återkommer med en bild när jag målat
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden