kimf
Ska sätta taklist i helgen (eller egentligen stuckaturer).

Men har detta lite trixiga ställe i köket att ta hänsyn till
Hörnet av ett kök med vit taklist som möter en utskjutande täcksida, vägg med avskavd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett kök med taklist mötande en utstickande täcksida, i behov av anpassning.
Skapa konto
Taklist som möter en utstickande täcksida ovanför vit köksskåpsdörr.
Skapa konto
Hörn i tak med utmanande passform för stuckatur vid en täcksida som sticker ut.
Skapa konto

Vad hade ni gjort i hörnet som bild ett och två visar?
Har i min värd två alternativ. Antingen jacka listen för att ta upp täcksidan som sticker ut (drygt 1cm).
Alternstivt då svänga runt den täcksidan. Detta blir lite pilligare, men går så klart.
Vad tror ni blir snyggast?

Sen bild två och tre, visar ett liknande problem på andra sidan täcksidan, där den möter en vägg. Så i princip samma problem, men här är det inte ett ytterhörn, och djupskillnaden är bara några millimeter.
Här tänker jag att man antingen kan. Sätta taklist en dom där millimetrarna ut, så dem livar med väggstumpen, sen låta fogen dölja springan.
Alternativt då gera in en väldigt smal bit och gå ytterhörn -> smal bit -> innehörn.
Igen, vad blir snyggast?

Såhär ser själva stuckaturer turen ut. Den går 5cm ut på både vägg och tak
Taklist_Axxent_CX123_CX124.jpg

Jag hade satt en passbit i samma höjd som den utstickande täckskivan, och låtit listen ligga utanför.

kimf
Ja, inte en dum idé, men nu vet jag inte om det framgick så tydligt. Men dessa sidor är två sidor av samma täcksida, så har den skarven som inte livar med några millimeter på vänstersidan, och den andra skarven med täcksidan som sticker ut åt höger.

ska mäta när jag kommer hem för att se om jag har eller enkelt får tag på en passbit att få in där. Har ingen klyv, så kan inte tillverka den själv.

Stuckaturlisten blir bara fånig utanpå skåpenheten. Man bör skilja på vägg och snickeri. Låt stucklisten sluta tvärt när den möter skåpgaveln på högersidan och när den möter passbiten på vänstersidan. Passbitens kanter behöver döljas med en smyglist, men inte nödvändigtvis skåpets framsida och gavel.

• Gilla
kimf och 3 till
  • Laddar…
kimf
J justusandersson skrev:
Stuckaturlisten blir bara fånig utanpå skåpenheten. Man bör skilja på vägg och snickeri. Låt stucklisten sluta tvärt när den möter skåpgaveln på högersidan och när den möter passbiten på vänstersidan. Passbitens kanter behöver döljas med en smyglist, men inte nödvändigtvis skåpets framsida och gavel.
Ja, du har nog helt rätt här ändå.
Jag har krönlister till kökssnickerierna, men tyckte inte en övergång mellan dessa och stuckaturen skulle bli snyggt, eftersom väggen möter skåpets framsida på vänstersidan.
Ska kika på det i kväll. Har en målare som ska måla taket nu i veckan, kanske rent av bara låter honom lägga en mjukfog där bara, alternativt en smyglist då.

Höger om täcksidan är själva köksdelen, där kommer det helkaklas, och blir således inte någon stuckatur där, endast mjukfog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.