Jag har lite planer för min lilla verkstad. När vi flyttade till det här huset så var en av de saker jag såg fram emot var en större verkstad (än ett hörn i vårt gamla garage).

Och även om jag kan drömma om att bygga en ordentligt stor verkstad så ska man ju göra det bästa av det man har. Och just nu har jag slängt upp bänkar längs med väggarna och sågbordet mot en av dem. Det är inte direkt trångt, men det känns lite ogenomtänkt. Så därför har jag planer!

Förrådet
Verkstaden är i det som var förrådet för huset, vi har även en bod ute på baksidan där saker som man har i förrådet förvaras. Så det här utrymmet kan vara enbart verkstad, vilket är härligt som tusan.

Verkstad.png

Genom rummet går en stor H-balk som inte lär flytta på sig i första taget. Sedan har vi två dörrar i en ändan. Annars är det fritt fram för fantasin

Arbetsyta
Så här är tanken, in med ett stort arbetsbord i mitten som är 240x120cm stor för att rymma hela skivor vid behov. Integrerat i det är en hyvelbänk från Sjöbergs.

Sedan en bänk längs med ena väggen för att kapa längre brädor. Sen ett mindre bord mellan dörrarna samt ett större bord i högre ändan för lite olika bänkverktyg.

bord.png

Alla bord är fästa i bärlinor fastskruvade direkt i väggen

Verktyg
Placeringen av verktyg är tänk som så att gersågen ska givetvis vara på långsidan (där jag har den idag faktiskt) tillsammans med fräsbordet som inte har någon nivåreglering. Under det bordet placeras planhyvel som då står på en hylla som kan dras fram vid behov, det är ok att den inte är i bänkhöjd.

På det lilla bordet står rikthyvel, som måste kunna justeras i höjdled och därför inte passar i samma linje som gersågen och bredvid den står bandsågen

verktyg.png

I mitten står givetvis sågbordet inmonterat i det stora arbetsbordet.

skiva.png

Skivmaterial
Jag jobbade mycket för att få till det så jag kan kapa skivmaterial på bordsågen, och med det här upplägget så kan skivan lutan mot rikthyveln som då fungerar lite som inmatningsbord till sågen.

hyllor.png

Hyllor
Och sedan en uppsjö med hyllor för virke och annat. På övriga väggar ska det vara verktygstavlor efter behov.

spansug.png

Spånsug
Sedan kommer vi ju till spånsugen. Idag har jag en jätteliten ståendes under ett bord och en massa flexrör dragna överallt, men det blir stopp i dem hela tiden och jag vill skaffa mig en riktig spånsug. I skissen här har jag dragit rören över maskinerna längs med väggen samt undvikit 90-graders böjar. Tanken är att där varje rör slutar ska det sitta ett spjäll och sedan ett flexrör ned till maskinen

Sugen till sågen är lite klurigare dock. Dels så måste det röret fortsätta till rikthyveln men det måste också gå under h-balken. Då jag inte vill göra en sväng "runt" balken så måste den monteras på väggen i en höjd som är under balken, sen får sågbordet så går det en förgrening ut och kommer sedan ned från taket, så får jag ha något hål i arbetsbordet för slangen sen.

Men jag tar gärna emot kommentarer på upplägget på hur verkstaden är planerad och så, har jag tänkt rätt, vad missar jag, osv?

A
Något jag reagerar på är storleken på arbetsbordet i mitten. Är det så där stort bara för att kunna hantera klyvningar av hela skivor så är det onödigt stort, vilket gör att det blir trängre runt om.

Så länge det är stöd under 51% av skivan kommer den ligga kvar. För skivor av standardstorlek räcker det med 130cm räknat från klingans bakre kant. Sen kan det ju vara praktiskt att ha en större yta av andra skäl så klart. Men det ser lite onödigt trångt ut, speciellt med tanke på att du enligt skiss måste lägga skivan ända mot väggen för att kunna klyva.

Emil_K skrev:
Något jag reagerar på är storleken på arbetsbordet i mitten. Är det så där stort bara för att kunna hantera klyvningar av hela skivor så är det onödigt stort, vilket gör att det blir trängre runt om.

Så länge det är stöd under 51% av skivan kommer den ligga kvar. För skivor av standardstorlek räcker det med 130cm räknat från klingans bakre kant. Sen kan det ju vara praktiskt att ha en större yta av andra skäl så klart. Men det ser lite onödigt trångt ut, speciellt med tanke på att du enligt skiss måste lägga skivan ända mot väggen för att kunna klyva.
Förstår hur du tänker, men min tanke är att om arbetsbordet är precis 120x240 så kan jag jobba med hela skivor direkt på bordet. Ska jag klyva dem på bredden vore det så skönt att lägg upp dem och köra med sänksågen och ha 100% stöd överallt.

Och eftersom sågbordets klinga inte är i högerkanten, utan hamnar en ~40 cm in från högerkanten, så om jag ska kapa av en 10 cm på längden på en skiva så utnyttjar jag ju bara 70 cm av bordets bredd, vilket är strax över 50% :) Vet att du menade på längden i ditt exempel, men samma gäller ju på bredden.

Vad gäller trängsel så är det 80+ cm runt långsidorna och 90+ cm på höga kortsidan i utrymme att röra sig på. I mitt huvud låter det ok, men givetvis så ska jag mäta upp det när rummet är tomt och känna mig för så jag vet. Tack för din feedback!

Var ska skivmaterial stå?
I min erfarenhet så brukar det alltid finnas diverse skivbitar som blir över och/el är "bra att ha".

Oldboy skrev:
Var ska skivmaterial stå?
I min erfarenhet så brukar det alltid finnas diverse skivbitar som blir över och/el är "bra att ha".
Dom ska stå i ett skivställ jag ska bygga i garaget som är vägg i vägg med verkstaden, dom får helt enkelt inte rum inne i verkstaden. Hyllorna på bortre väggen ska hålla en del virke som får rum, men just skivmaterial får vara i garaget. :)

Nu har jag rivit ut allt! Här är en video om min verkstads-remake, del ett:

Dom nya planerna för verkstaden ser ut så här:
VerkstadHammer.png

Ett par funderingar:
Bandsågen verkar stå åt fel håll, eller är det bara bilden?
Då den står mot väggen så går det ju inte att såga längre snitt än ca 30 cm?
Borde den inte vridas så att man kan fortsätta med trästyckena ut genom dörren?
Eller står den på hjul?

Kanske den viktigaste aspekten är vad är det du kommer att göra i verkstaden?
Det är ju rätt stor skillnad på husbygge, möbeltillverkning och t ex modellbyggen. Dels i utrymmesbehov och dels i maskinpark, samt även tillgång till hyllor och skåp.

För mig som mest håller på med husfix så tycker jag att en central måttligt stor arbetsbänk och massor med utrymme åt alla håll är bäst. Sedan några flyttbara rullstöd och gärna ett par arbetsbockar. Det bökigaste är att hålla på och snurra/vända 3-5 m långa brädor och reglar.

Oldboy Oldboy skrev:
Ett par funderingar:
Bandsågen verkar stå åt fel håll, eller är det bara bilden?
Då den står mot väggen så går det ju inte att såga längre snitt än ca 30 cm?
Borde den inte vridas så att man kan fortsätta med trästyckena ut genom dörren?
Eller står den på hjul?
Jag brukar inte såga störra trästycken på bandsågen som är av en mindre modell, och ja, den är flyttbar vid behov :)

Oldboy Oldboy skrev:
Kanske den viktigaste aspekten är vad är det du kommer att göra i verkstaden?
Det är ju rätt stor skillnad på husbygge, möbeltillverkning och t ex modellbyggen. Dels i utrymmesbehov och dels i maskinpark, samt även tillgång till hyllor och skåp.

För mig som mest håller på med husfix så tycker jag att en central måttligt stor arbetsbänk och massor med utrymme åt alla håll är bäst. Sedan några flyttbara rullstöd och gärna ett par arbetsbockar. Det bökigaste är att hålla på och snurra/vända 3-5 m långa brädor och reglar.
Som verkstad så är den liten, helt klart, men jag tror jag har placerat saker och ting så som dom passar mitt behov bäst. Innan hade jag bänkarna längs med väggarna enbart men saknad möjligheten som en stor bänk i mitten ger där man kan jobba från flera håll. Så jag har jobbat utifrån den logiken :)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Här kommer del två och tre i min verkstadsremake:

Och första lilla projektet i nya verkstaden:

• Gilla
Big builder
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.