hej,

Läst massvis med trådar om biorum i källare.

Nu är jag amatör vad gäller biorum och skulle behöva råd om innerväggarna i källaren.

Just nu sitter det utreglat gips på betongväggarna och jag vill göra nya väggar men får stora problem om jag måste riva befintligt gips med rör Osv.

Har inga problem med fukt.

Kan jag regla ut befintlig gipsvägg på något sätt och isolera imellan för att få hyfsat resultat?

Regla ut och isolera imellan gipsskivor?

Anledning till att jag vill göra nya innerväggar är för att jag behöver dra ny el i hela rummet och vill ha allt infällt.

Golvet blir en heltäckningsmatta på befintlig klinker och innertak blir ett akustiktak (sombra).

Väggarna jag behöver lösa innan jag kan börja..

Det väl inte så bra att lägga en heltäckningsmatta direkt på klinker i källare? Tror du behöver lägga på något ventilerat mellanlager. Fukt finns nämligen alltid i källare även om man inte har problem med det.

Är huvudsyftet att åstadkomma inbyggd el, eller att få bättre ljudabsorbering (antar det eftersom du refererar till biorum)? Om du inte bryr dig om ljuddelen, är det ju bara att regla ut och gipsa om. Inga problem med element eller annan fast installation på befintliga väggar? En utregling krånglar ju till det vid fönster och dörrar. Om huvudsyftet trots allt ät ljudbiten, så är det ju bäst och enklast med några akustikplattor direkt på befintlig vägg.

Heltäckningsmatta som andas borde väl funka på befintlig klinker?

Syftet är att bygga in all el och en vägg för att bygga in alla kablar till mediacentralen.

Jag har ett fast element på väggen som jag tänkte regla runt så det blir "infällt" i väggen och sätta ev något som döljer det lite men ändå släpper genom värmen.

Tack för svar

Heltäckningsmatta funkar utmärkt på klinker i källare.

Varför är det problem med rör om du ska riva befintlig gips?

Största anledningen är för att jag vill bygga in rör och element som sitter på den gipsväggen men visst skulle de gå att riva och dra om rör

Ska du ha projektor? Måla i så fall mörkt (svart), och satsa på 100% mörkläggning.
Då blir rör och element inga problem, för de syns inte. :)

Ja precis!
Fast jag kommer inte kunna riva den väggen utan att riva massa rör.
Jag får prova och se vart det leder, vill inte riva när det blir kallt då jag behöver tömma hela husets värmesystem och har gamla rör och man vet aldrig hur det slutar när man börjar med dom :)

Är rören utanpåliggande idag?
Vad hindrar dig från att såga upp lagom mycket i gipsen så du kommer åt att dra elen bakom för att sen gipsa igen och spackla och måla om?

Ja det är ett alternativ men eftersom väggarna bara är utreglade och gipsade (ingen isolering) tänkte jag hur det blir med ljudet i det rummet..

Skruva bort gipset, isolera och kör med dubbla lager gips är min tanke.

Rivit väggarna nu. Tänkte regla med plåtreglar eftersom det är en källare.
Men isoleringen borde inte ligga mot yttervägg i en källare?
Smartaste sättet att lösa det?

Mvh

Hejsan!
Är det ljudisolering eller rumsakustik du vill reglera, eller både och?

Är det bara reglering av rumsakustiken som är aktuell ska du inte skiva gips alls. I ett litet rum behövs massvis med basabsorption, så det är akustikväggar du behöver regla upp för (så djupa som möjligt, speciellt framväggen) antingen heltygat eller med spaltpanel om du inte vill ha ett helt dött rum och vill ha kvar energin i de högre frekvenserna. Oavsett design, reglar du upp dessa väggar med träreglar. I en källare kan du med fördel använda plåtutlägg.

Hej och tack för svar!

Vill bara göra rummet till ett helt okej biorum för en vanlig svensson. Är absolut ingen ljudkännare men vill inte att rummet ska bli burkigt när det är en källare.

Taket blir sombra.
Så ett ekonomiskt försvarbart förslag på innerväggarnas utformning.
Behöver inte ljudisoleras för andra rums skull.

Finns Wall panel i svart från samma tillverkare som sombran. Det är en väggskiva i likvärdigt mtrl som sombra taket. Kostar dock lite men då blir det så tyst att du kommer att höra hjärtslagen på dig själv om du sätter på alla väggarna. Då kan du skära ur för el o rör bakom. Kommer att bli kolsvart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.