Byggmaterial & Byggteknik
Microkatten: Släta ytor kan du få med putsen. Det är klart, du skall inte räkna med att du får helt perfekta raka ytor som en gipsskiva, men det är också charmen med gamla hus - det skall inte vara, och är inte, hundra procent rakt. Här är en liten översikt över tapetseringsunderlag etc.: http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/%C3%B6vrigt/underlag-foer-tapetsering
corre: Fast de är bara 550mm långa mellan dina befintliga golvreglar, då kan även 45*70 bära mycket last utan nedböjning.
Kaboj: När porten är i uppfällt läge, ligger den då helt ovanför portöppningen? Eller bygger den ner från portöppningen, såfall, hur mycket bygger den ner? Skulle du kunna ta en bild på det så det framgår på ett bra sätt.
Originalet: Har äntligen hittat hos en granne som har drygt 2dm längre öppning och de har 90x315. Har precis rivit loss gips och märker hur hafsigt det byggts förr. På den bärande väggen är det bara 6st små masonitbitar på 4x4cm som ligger mot taket. Resten av biten är det glipa. Så det får bli en 90x315 balk då det ska räcka gott tydligen. Tack för bra hjälp.
Liteavvarje: För att få det bra och inte hänga , är en infästning längs långsida och kortsidor ett måste , med skruvavstånd ca 20 cm och i närheten av hörn . Jag uppfattade att du hade ett mått på 400 mellan något , då kommer det att halta med fästpunkter . Men swedjeep säger , varför inte regla upp lite med exakta mått så kan det inte bli fel , lämpligt med 22X70 , så finns det lite att
Liteavvarje: Stensättningsfirmor har ett otal varianter på sten , dom du söker är inte tjocka , så det ska vara skuren eller huggen sten Framgår inte var i landet du bor
nimhed: Jag tror att det är enklare att hålla sig till en standard utomhus. Inomhus kan det bli alla möjliga olika lösningar på vinkel och längd. Därför finns det kanske inte en marknad för obehandlade
harry73: En stolpe räcker och @KnockOnWood kan hänga fårstängslet i granen :rofl: [bild]
Krypstocken: hej Överlappet är 2cm, elitfönster med trä på utsidan. Tror jag drar i en självbirrande skruv om det glipar. K
JohanLun: Hela vårt hus är puts på vassmatta på väggar och tak. På några ställen har man satt innertak osv (60-talifiering, med sänkt tak) som lokalt fått puts att släppa. Om man "bänder" vidare så kan man säkert få allt att rasa ned, men min tolkning är att putsen inte är menad att sitta benhårt mot träet, utan ska sitta i vassmattan lagom "löst" så att om konstruktionen rör sig så
Panelmannen: Någon som provat O-listerna från Clas Ohlsson? De ser nästan ut som de originallister som ex Swedoor levererar med sina karmar. http://www.clasohlson.com/se/Tätningslist-Termoplast,-vit/41-1013-2
findus42: Det går an att kalla ramar och lister för bröstpanel. Det är en glidande skala från målad tapet över enkel förhöjningsbricka till frisfrästa speglar i massivträ. Ingen kan säga var gränsen går på alla språk och dialekter. Mottagaren kommer förstå vad ni säger om ni kallar det bröstpanel. Därmed är kommunikationseffektivitetskravet tillfredsställt och allt flyter ;) Vad
KnockOnWood: Jag håller mig till Sverige: Rinkaby upplever jag som bra. Stort sortiment, bra priser, snabba leveranser och frikostiga returregler. Returrätt inom 180 dagar, så det är inte så farligt att köpa fel/för mycket. https://www.rinkabyror.se/
Zork: Virke o betong tar jag oxå lokalt. Blandare, belysning och annat som får plats i paket är intressant att ta från nätet.
Liteavvarje: Bara hugga upp , det som kan ställa till det , är att ovanför nuvarande dörr är en lättbetong/cementbalk som har till funktion att avlasta hållet som dörren sitter i , är lite svårt att få dit en avlastning högre upp , men går att göra . då kanske du behöver hjälp med det
heimlaga: Glöm det där. Fyrkantiga ringar kräver mycket armering och tjocka väggar för att hålla. Om betongringar är för dyra tycker jag att du skall stensätta brunnen på gammalt vis.
Thomas_Blekinge: det är en dricksbrunn för alla paddor som älskar att bo i ljusbrunnar. Vi hade samma i föräldrarhemmet och var alltid igensatta.
Liteavvarje: Det som jag tror kan hända om det inte är riktigt torrt , är att det nya inte riktigt biter i underlaget ,kan för min del ha lite fel där , men en annan fundering är , vilken sorts tätskikt som kan användas , är tveksam till att ha samma som till bad , den kanske inte klarar +50 C - +60 C som kan bli där när solen visar sig , det måste nog vara en asfaltsliknande tätskikt typ ,
sblixten: En bit renoveringstapet som täcker regel och springor och sedan spackel.
Liteavvarje: Finns en i Norsborg :. Stenskivor,se eller se efter på nätet vad som finns
Daniel Tegenfeldt: Misstänker att jag får göra det :confused: Tack för ditt svar :)
Autodidak1: [citat] Jag har också egna regler... Men jag har inte bestämt mig för om detta är godkänt, det är under revision. :-)
Joakim Jokko Pettersson: [citat] Jag håller med. Självklart ska ju underlagstaket vara det täta. Men just när det kommer till att täta mellan tak och tegelvägg i detta fallet så får iaf jag det till att plåten är av största vikt och att det är där det är kritiskt att få det tätt men jag vet inte. Kanske det är felaktigt. Jag kan dock inte se hur man ska kunna få enbart papp mot en tegelvägg helt tät
hammarn78: Dåvarande normer -78 var det bara 50 kg/m2 vilande last, med tanke på att kyl o frys kan väga det dubbla och nästa rymmas inom 1 m2.
Jarlingar: När det ser ut så här så brukar det vara på upphällningen.. Men i en villa kan stammen vara i väldigt olika skick beroende på vilken del man tittar på. Vill du veta så är en spolbil med kamera rätta vägen framåt.