Byggahus.se

Reducerstosar till spånsug

1. SandmanNet
    Medlem · Västmanland · 178 inlägg

SandmanNet

Medlem
    Jag håller på och bygger nytt spånsugsystem, har byggt grunden av avloppsrör 110mm och för anslutningar till maskiner så använder jag sugslang från Jula på antingen 100mm eller 50mm. För att ansluta 100mm-slangen till 110mm-rörets "muffsida" så använder jag en packning som gör att ett spjäll passar in och på den kan jag montera 100mm-slangen direkt eller med hjälp av en reducerstos ansluta 50mm-slang. Detta fungerar eftersom luftflödet på det här viset inte möter något motstånd.

Men i andra änden, där jag ska ansluta själva spånsugen, så har jag alltså "ickemuff"-sidan av avloppsröret vilket alltså har en extern diameter på 110mm och på den ska jag ansluta en 100mm flexslang, men måste ansluta den på något vis på utsidan, så jag behöver en reducerstos för ytterdiamatern på avloppsröret som reducerar till 100mm, vart hittar jag det? Hur skulle ni lösa det?

Följdfråga är ju reducerstosar/adaptrar för alla maskiner. Slangmässigt har jag bara 100mm eller 50mm, men många maskiner har ju en uppsjö olika diametrar, och få kommer ju med en adapter för 100mm/50mm, så hur ska jag kunna ansluta dessa till mina slangar? Jag har inte hittat något ställe som har olika typer av spånsugsadaptrar, så tacksam för hjälp

2. M
    Medlem · Norrbotten · 2 254 inlägg

mlkjhr

Medlem
  3. SandmanNet

SandmanNet

Medlem
  4. SandmanNet

SandmanNet

Medlem
  5. M
    Medlem · Norrbotten · 2 254 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Passa på att köp lite andra grejjor från Axminster så blir inte frakten för adaptrarna så hög. Axminster har bra prylar och är mycket bra att ha å göra med.

6. SandmanNet

SandmanNet

Medlem
    Yes, beställde lite smått och gott. Dom hade mycket saker, kan nog bli så att jag beställer mer därifrån :) Tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.