Hej,

Har en skorsten (murat tegel) som ej används, klädd i plåt och tät i övrigt. Förutom längst upp där det sitter en vindflöjel
Typ: https://www.soliduct.se/vindflojel-...WTK_YDs8-9OIc9os1q8OETX_S37yFsQ0aAmnVEALw_wcB

Vid regn så läcker det in lite vatten mellan flöjeln och plåten så det rinner ned i öppna spisen, eftersom denna inte används så känns det olämpligt.

Är det en bra idé att täta med nedan produkt?
Sikaflex 291i
https://www.clasohlson.com/se/Sikaf...IX2V_T0FuPfB-qE1jDUo14aAlC6EALw_wcB#undefined
 
L
Är det under foten som det läcker ? den är kanske skruvad i plåten på skorstenen ,
lossa skruvarna lägg en sträng med sika emellan i samma rad som skruvarna sitter
att sätt flera skruvar
 
Det är som ett hål uppe på plåten (längst upp på murstocken) som är öppet rakt uppåt himmelen, i denna har man lagt in vindflöjeln som faktisk har mer som denna design (inte den jag länka först)
ABC-Dansare_stor.jpg

Mellan plåten och vindflöjeln/dansaren blir det en skarv, svårt att förklara, jag får ta en bild! :-)

Men tänk dig att plåtbeslaget runt skorstenen ser ut såhär utan "hatten"
skorstensskydd.jpg
 
L
Ni använder inte skorsten för eldning , men hur är det med självdragsventilation , gamla hus har det genom skorstenen och behöver det , på den ena pipan har du en dansare som ventilerar ,
är alla andra pipor stängda , om dansaren är rund i botten , så ta den till en plåtis och tala om måtten på skorstenen , så valsar han in den så det blir tätt ,
Det som är att den vickar lite vid hård blåst och kommer så småningom att utmatta infästningen i plåten , den spricker , kanske det behövs ett längre rör ned i pipan påsatt på dansaren för att stadga upp mot rörelser i sidled
 
Tack för dina svar. Huset är 70-tal med tilluftsventiler samt frånluft i kök samt badrum, och vi har en annan kamin som vi använder.

Här kommer lite bilder!

Här är hålet i plåten, vindflöjel borrtagen:
https://image.ibb.co/mNe5hb/IMG_3354.jpg

Vindflöjel är rätt avlångd, 20-30 cm kanske:
https://image.ibb.co/hMvd2b/IMG_3353.jpg

Såhär ser det ut när man stoppar ned vindflöjeln:
https://image.ibb.co/enAZaw/IMG_3352.jpg

Och nu är den nere:
https://image.ibb.co/n2Ynvw/IMG_3351.jpg

Det är vid hörnen som det läcker in är jag 99% säker på.

Ursäkta bildkvaliten, balansgång med ficklampa i munnen, kameran i ena handen och vindflöjeln i andra. :cool:

Ska jag dra på Sika runtom men framförallt i hörnen?

Mvh J
 
L
Torka av så det är torrt , och lägg dit som sa tidigare emellan , så klarar det sig i vinter .
Och du kan ta ställning till nästa år hur du ska göra , :)
Om du kommer ihåg det då :confused:
 
L Liteavvarje skrev:
Torka av så det är torrt , och lägg dit som sa tidigare emellan , så klarar det sig i vinter .
Och du kan ta ställning till nästa år hur du ska göra , :)
Om du kommer ihåg det då :confused:
Det är ingen hållbar lösning med tätningsmassa där?

Vad är bäst, en skorstenshuva över någon annan form av plåtarbete?
 
L
S johd01 skrev:
Det är ingen hållbar lösning med tätningsmassa där?

Vad är bäst, en skorstenshuva över någon annan form av plåtarbete?
Har inte sagt det heller men håller över vintern , kan hålla länge , men tror att plåten ger sig så småningom när dansaren vickar i vinden , dansaren är en utmärkt sak för vent
annars en plåtis
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.