Har sökt i forumet men hittar ingen aktuell tråd som besvarar min fråga. Vi ska byta innertak i vårt vardagsrum, ca 28 kvm, finns just nu bara tvärgående reglar med stort mellanrum och det behöver därför reglas ytterligare samt att takplattor i gips ska monteras. Vi ska spackla och måla själv.
Hur många timmar tar regling och uppsättning av gipsplattor? Dvs vad borde kostanden hamna på? Vi funderade på att ev göra samma förändring i köket på 16 kvm men det kan vänta om det blir så otroligt dyrt som det verkar... vi har nog dålig koll på byggbranschen :-/
Hoppas att någon har bra koll och kan hjälpa!
Hur många timmar tar regling och uppsättning av gipsplattor? Dvs vad borde kostanden hamna på? Vi funderade på att ev göra samma förändring i köket på 16 kvm men det kan vänta om det blir så otroligt dyrt som det verkar... vi har nog dålig koll på byggbranschen :-/
Hoppas att någon har bra koll och kan hjälpa!
Jag vet inte vad det kostar, men tänker att det borde dom klara på en dag.
Vad jag egentligen ville framföra var att fundera ett extra varv gällande gipsskivor, och att spackla samt måla själv för det krävs erfarenhet att få det slätt och fint.
"Riktiga" innertak kanske är dyrare att köpa, men lättare att montera, kräver inte kostsamt spackel och måleri samt spricker inte.
Det är inte kul när det spricker sen. *tittar dystert på mina innertak*
Vad jag egentligen ville framföra var att fundera ett extra varv gällande gipsskivor, och att spackla samt måla själv för det krävs erfarenhet att få det slätt och fint.
"Riktiga" innertak kanske är dyrare att köpa, men lättare att montera, kräver inte kostsamt spackel och måleri samt spricker inte.
Det är inte kul när det spricker sen. *tittar dystert på mina innertak*
Hejsan!
Jo jag förstår, men vill gärna ha ett slätt innertak annars funderar jag på panel likt ”rough” som används på vägg. Men tack då anar jag att det kanske är lite högt räknat. De har kalkylerat 56 timmar för de 28 kvm och 36 för de ev 16 kvm i köket.
Jo jag förstår, men vill gärna ha ett slätt innertak annars funderar jag på panel likt ”rough” som används på vägg. Men tack då anar jag att det kanske är lite högt räknat. De har kalkylerat 56 timmar för de 28 kvm och 36 för de ev 16 kvm i köket.
Jo jag förstår att det där med spackling är trixigt men det var byggvaruhuset som sa att det var smidigt om man köpte riktigt takgips med en liten fasning kring hela skivan, då blir det bara en väldigt liten del spackling. Men jag har också funderat på det att det kan bli sprickor, får kanske kolla med fler yrkeskunniga.
Det takgipsen dem menar är såna man bara spacklar skruvskallarna. Då blir det ett rutmönster av skivorna vid färdigt resultat. Jag har såna takgipsskivor i mitt garaget.J Jezzie skrev:Jo jag förstår att det där med spackling är trixigt men det var byggvaruhuset som sa att det var smidigt om man köpte riktigt takgips med en liten fasning kring hela skivan, då blir det bara en väldigt liten del spackling. Men jag har också funderat på det att det kan bli sprickor, får kanske kolla med fler yrkeskunniga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo precis såna är det men han menade att man kunde spackla den lilla glipa som är mellan skivorna på ett enklare/bättre sätt än att spackla på vanliga gipsskivor som har den breda nedsänkningen för tejp/remsa men som sagt har bara hört detta av en person kan ju tänkas att det inte så bra idé trots allt.
Jag tror inte det är en bra idé, det kommer garanterat spricka om du inte har någon remsa.
Kör på stora skivor och montera själv, lej bort spacklingen om du inte är trygg med eller orkar få det snyggt själv.
Kör på stora skivor och montera själv, lej bort spacklingen om du inte är trygg med eller orkar få det snyggt själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Ja som sagt, gör hela jobbet själv, eller iallafall monteringen av skivor.
Du sätter glespanel i taket, det är brädor på 28x70mm (förutsätter max 120cm mellan bjälkarna). Sätt dem cc 30. Man kan sätta cc40 också, men då måste det sättas glespanel runt kanterna på rummet också. Det blir för lång spännvidd för en gipskant med 40cm.
Hyr en skivlyft, kostar typ 200 för en helg. Det är en ställning med en domkraft som trycker upp skivan mot taket. Det går väldigt lätt att få upp skivorna med en hiss. Du arbetar med skivan i bekväm höjd, hissar upp den på plats, och skruvar. Vill minnas att skruven skall sitta cc30 runt kanterna, och så cc60 "mitt på" skivorna (kolla med någon som vet).
Att sätta upp skivorna är busenkelt jämfört med spacklingen.
OM du spacklar själv så köp eller hyr en slipgiraff. Det är en slipmaskin med lång skaft, kopplas till en dammsugare. Det blir nästan dammfritt. Och man slipar lätt 20 kvm på en timme.
Min erfarenhet som oerfaren takspacklare här hemma, är att man som nybörjare får räkna med att först spackla i 3 omgångar (spackel för remsan, spackla över, en utfyllnadspackling för det man missat). Sedan slipa, och sedan bättringsspackla och slipa ytterligare 2 - 3 ggr. Proffsen spacklar i två omgångar (eller tom. en gång), och slipar sedan, klart.
Du sätter glespanel i taket, det är brädor på 28x70mm (förutsätter max 120cm mellan bjälkarna). Sätt dem cc 30. Man kan sätta cc40 också, men då måste det sättas glespanel runt kanterna på rummet också. Det blir för lång spännvidd för en gipskant med 40cm.
Hyr en skivlyft, kostar typ 200 för en helg. Det är en ställning med en domkraft som trycker upp skivan mot taket. Det går väldigt lätt att få upp skivorna med en hiss. Du arbetar med skivan i bekväm höjd, hissar upp den på plats, och skruvar. Vill minnas att skruven skall sitta cc30 runt kanterna, och så cc60 "mitt på" skivorna (kolla med någon som vet).
OM du spacklar själv så köp eller hyr en slipgiraff. Det är en slipmaskin med lång skaft, kopplas till en dammsugare. Det blir nästan dammfritt. Och man slipar lätt 20 kvm på en timme.
Min erfarenhet som oerfaren takspacklare här hemma, är att man som nybörjare får räkna med att först spackla i 3 omgångar (spackel för remsan, spackla över, en utfyllnadspackling för det man missat). Sedan slipa, och sedan bättringsspackla och slipa ytterligare 2 - 3 ggr. Proffsen spacklar i två omgångar (eller tom. en gång), och slipar sedan, klart.
Okej, vi får nog ta en rejäl funderare på det här och kolla runt lite. Men typ 50000:- för att få reglat och gips uppsatt känner vi inte att vi kan prioritera :-/
H hempularen skrev:Ja som sagt, gör hela jobbet själv, eller iallafall monteringen av skivor.
H hempularen skrev:Ja som sagt, gör hela jobbet själv, eller iallafall monteringen av skivor.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Gör du det själv så blir de ca 2 000 i material för skivor ,glespanel och skruv.
Klicka här för att svara