Byggahus.se

Balk

1. A
    Medlem · 817 inlägg

andersda

Medlem
    Hej!

Sitter och funderar på att ta ner en bärande vägg. Hittade en kalkylator på nätet som kommer fram till GL30c 140×315 Limträ och Pelare som är 90x90 också i limträ.

Det jag slogs av då var att 315 är ganska så stort och man blir lite rädd om det kommer bli så snyggt med ett så stort nedhäng.

Det jag funderade om om man med någonslags snedstöttor, se min snygga bild, skulle kunna komma ner i storlek på limträbalken. Att det gör något kan man ju lista ut men frågan är ju om det är värt det.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Untitled.png

Öppningen är 3600 bred. Bottenvåning i tvåplans hus. Träbjälklag. Taket tror jag är 30 grader. Huset är 8 m brett och det kommer vara 4 m på vardera sida om balken. Det är ett femtitalshus så allt är rejält gjort med mycket spik och trä i innerväggar och nej jag har inga detaljerade ritningar som visar något om konstruktionen bara husets mått i. Huset finns i Västmanland. Ena pelaren kommer stå mot murstocken och den andra mot ytterväggen (kortsidan).

Jag tänker mig att såna här snestöddor inte borde gå ner mycket mer än 50cm nedanför balkens nederkant om det ska vara lönt det.

Vad tror ni är det ens rimligt att fundera vidare på? Det kanske blir för svårt att få rätt när man bygger det? Annars är väl alternativet någon stålbalk.

mvh
    Anders

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Det finns ingen möjlighet att sänka in bjälken i ovanförliggande bjälklag något?
    Viktigt är också att stolparna/pelarna har ett bra stöd nedåt och kan bära lasten.
    Du skriver att stolpen/pelaren kommer att stå mot murstocken? Hur är det med ex. avstånd till brännbart?

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 728 inlägg

justusandersson

Medlem
    Snedsträvor är ingen bra lösning. Enklast är att gå upp i balktjocklek. En 215x270 har likvärdiga egenskaper med avseende på nedböjning som en 140x315. Jag tillåter mig dock att ifrågasätta om du eller appen räknat rätt. En 140x315 limträbalk med 3,6 meters spännvidd klarar en utbredd last på ca 26 kN/m, dvs ca 2600 kg per meter. Det låter mycket i mina öron.

4. A
    Medlem · 817 inlägg

andersda

Medlem
    @GoForIt Bra förslag! Jag ska se om jag kan luska ut konstruktionen utan att göra sambon alldeles för missnöjd med det estetiska. Jag är dock inte så hoppfull över att det ska gå.

@justusandersson Det är byggbeskrivningar.se som räknat - absolut inte jag. Det är för länge sen jag lärde mig hållfasthet för att jag ska våga mig på att räkna, sen så finns ju alla byggnormer som jag inte kan ett skvatt om.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-11-8_21-56-46.png

5. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    Hrm, det är något som inte stämmer. Räknar man baklänges map stödreaktionen motsvarar det en ytlast på 5,1kN/m2 vilket borde vara 3,7kN/m2. Har du knappat några fler indata som vi inte ser i din bild?

6. A
    Medlem · 817 inlägg

andersda

Medlem
    Jag tror inte det men jag dubbelkollar ikväll.

7. A
    Medlem · 817 inlägg

andersda

Medlem
    Jag har dubbelkollat programmet och kan inte hitta något mer än det som syns i bilden.

Slutsatsen blir väl att inte lite på internet =)

Törs man slänga ut en fråga om vilken storlek på balk som kan vara rimlig?

8. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Före avväxlingar i den här dimensionen, så bör du låta en byggnadskonstruktör titta på det på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.