Hej!
Jag har några funderingar gällande en bärande plankvägg i min lägenhet på andra våningen av tre(tredje våningen är en inredd vindsvåning).
Planen är att öppna upp ett hål i plankväggen 650mm brett för att sedan fälla in ett kylskåp (se planritning). Skall även höja dörrhålet två plankor (300mm) bort. Hade tänkt att lägga ett limträ mot golvbjälkslagets balkar samt skruva upp ett limträ mot balkarna i taket. Sedan ställa två limträstolpar i mellan dessa på varsin sida kylskåpet limma och skruva ihop med befientlig plankvägg. Detta kommer alltså ske utanpå plankväggen. Sedan till kökets dörrhål, Tänkt fälla en limträbalk över dörrhålet fast högre upp än befientlig balk är.
Är detta en rimlig lösning?
Mvh
Jag har några funderingar gällande en bärande plankvägg i min lägenhet på andra våningen av tre(tredje våningen är en inredd vindsvåning).
Planen är att öppna upp ett hål i plankväggen 650mm brett för att sedan fälla in ett kylskåp (se planritning). Skall även höja dörrhålet två plankor (300mm) bort. Hade tänkt att lägga ett limträ mot golvbjälkslagets balkar samt skruva upp ett limträ mot balkarna i taket. Sedan ställa två limträstolpar i mellan dessa på varsin sida kylskåpet limma och skruva ihop med befientlig plankvägg. Detta kommer alltså ske utanpå plankväggen. Sedan till kökets dörrhål, Tänkt fälla en limträbalk över dörrhålet fast högre upp än befientlig balk är.
Är detta en rimlig lösning?
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag har lite svårt att följa ditt resonemang. Visar ritningen utseendet före? I så fall har du en ritning över det blivande utseendet? Helst skulle jag vilja se en originalritning. Det är inte givet vilka väggar som är bärande. Antagligen har man använt samma plankdimension överallt. Plank är vanligen mellan 2 och 3 tum tjockt.
Hej!
Jag vet vilka väggar som är bärande (rödmarkerat på bild 1). 3 tums plank som går upp mot bjälklaget. Dom icke bärande väggarna är 2 tum och går endast upp mot undertaket. Försökte göra en bild på vad jag vill åstadkomma(bild 2) har inte tillgång till någon dator för stunden men hoppas du förstår.
Mvh
Jag vet vilka väggar som är bärande (rödmarkerat på bild 1). 3 tums plank som går upp mot bjälklaget. Dom icke bärande väggarna är 2 tum och går endast upp mot undertaket. Försökte göra en bild på vad jag vill åstadkomma(bild 2) har inte tillgång till någon dator för stunden men hoppas du förstår.
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I mina kommentarer bortser jag helt från de tillstånd du kan behöva för att få lov att göra den typen av ingrepp.
Hus med plankstommar är luriga eftersom de kan vara väldigt osystematiskt uppbyggda. Det gör det också svårt att med precision räkna på de laster som kan bli aktuella. Du kan ju heller inte gå upp till grannen och be att få bryta upp dennas/dennes golv. Man kan dock göra en grovkalkyl där man utgår från värsta scenarier. I ingetdera fallet kan det maximala nedböjande momentet gärna bli högre än 2 kNm. Den typen av 3"x6" planka som idag ligger över dörröppningen klarar detta med råge, och duger därför gott på båda ställena.
Hus med plankstommar är luriga eftersom de kan vara väldigt osystematiskt uppbyggda. Det gör det också svårt att med precision räkna på de laster som kan bli aktuella. Du kan ju heller inte gå upp till grannen och be att få bryta upp dennas/dennes golv. Man kan dock göra en grovkalkyl där man utgår från värsta scenarier. I ingetdera fallet kan det maximala nedböjande momentet gärna bli högre än 2 kNm. Den typen av 3"x6" planka som idag ligger över dörröppningen klarar detta med råge, och duger därför gott på båda ställena.
Har du ritat rätt på sista bilden, dvs. att väggen mellan G och K/F är bärande? Det verkar var en ovanlig konstruktion att sätta upp en så kort bärande vägg som dessutom har en dörröppning och en "knäck".
Hur har du fått informationen att väggarna ifråga är bärande?
Att rumsavskiljande väggar går upp mot bjälklaget är ju inget konstigt, det beror ju bara på i vilken ordning man bygger saker, om man bygger rummen först elelr innertaket först.
Att rumsavskiljande väggar går upp mot bjälklaget är ju inget konstigt, det beror ju bara på i vilken ordning man bygger saker, om man bygger rummen först elelr innertaket först.
Tycker också det verkar konstigt att just den väggen är bärande. Sitter även ett skafferi i just den väggen. ”Knäcken” finns inte i verkligheten en miss i ritningen. Ska kolla vidare med styrelsen om det finns originalritningar. Att dom väggarna är bärande fick jag berättat för mig när jag flytta in.Z ZipLock skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att det är rimligt att utgå från att de väggar som Karl1234 har rödmarkerat också är bärande på ett eller annat sätt. Hus med plankstommar, vanligen byggda mellan 1920 och 1950, har ofta två hjärtväggar, där ett regelpar är skarvat över den ena väggen och nästa par kanske över den andra väggen. Jag skulle aldrig riva en möjlig hjärtvägg utan att veta exakt hur golvbjälkarna ligger och är skarvade. Väggen mellan sovrum och kök tycker man inte borde vara bärande, men det kan man heller inte utgå ifrån. Ganska ofta finns det en regel med reducerad höjd ovanför, som nästa vånings plankvägg vilar på.
Klicka här för att svara