Kan jag bila ut hela bottenplattan i mitt hus? Huset är från 1930 och har ca 80cm tjock grundmur av sten. Grundmuren är minst 2,5m hög varav ca 40cm är ovan jord. Plattan är gjuten innanför grundmuren och är ca 5cm tjock. Ingen armering. Källaren är ca 50 kvm. Under plattan finns jord och sprängsten. Det verkar vara högre halt sprängsten mot ytterväggarna till.

Vi har bilat upp nästan hela golvet men lämnat en 20cm bred remsa längs hjärtväggen och ytterväggarna. Jag vill ta bort den här remsan för att sedan gräva ur ca 20-25cm och kunna lägga klinker utan att få lägre takhöjd än innan. Bifogar bild från provbilning innan vi tog bort hela mittenpartiet.

Finns det några risker med detta? Kan verkligen denna lilla remsa vi lämnat vara det som förhindrar sättningar?

• Bilade partier i betonggolv med synlig jord och sprängsten längs äldre husets grundmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det normala sättet att grundlägga hus med källare förr (ca 1920-70) var att gjuta utbredda plattor (vanligtvis armerade) som fundament till ytterväggar och bärande innerväggar. När dessa källarväggar var resta göt man oarmerade och ganska tunna plattor mellan väggarna som källargolv. I ditt fall verkar det inte finnas någon betong under stenväggarna, men de måste då rimligen stå på något annat material som tål lasten. Vad man kan säga med säkerhet är att betongen som du delvis bilat upp inte tillhör grundläggningen. Har källarmurarna inte några sättningar sedan 1930, lär de hålla ett bra tag till. Är stenen huggen granit?

Jag vet inte vad för sten det är tyvärr.

Även om plattan inte är del av grundläggningen så lär den stödja grundmuren något, frågan är om stödet behövs. Jag tänkte gräva lite mer här vid grundmuren och se om jag kan hitta någon typ av sula under muren.

Vi har samma konstruktion som du, fast våra murar är gjutna, och inte murade. Jag gissar att det är lugnt. Vi dränerade för något år sedan, och hade hela muren blottad på utsidan. Det var inga problem. Vi hade ingen sula, visade det sig. Under muren finns sand, grus, och sten i vårt fall (grusås).

Edit: byggår 1933

Det brukar vara en bredare bottensula som står på välpackat material. Gamla hus står som sagt på väggarna och det är inget fel i den konstruktionen om den är välgjord.
Den används än idag om man snabbt vill få tak över huvudet och gjuta golv senare.
Hur mycket du vågar gräva ur vid ytterväggarna/hjärtväggen utan att stabiliteten försämras låter jag någon expert på forumet uttala sig om.
Jättebra idé att ta ett kort stycke och kontrollgräva för att se hur pass djupt och stadigt sulan står (y)

B bakterie skrev:
Vi har samma konstruktion som du, fast våra murar är gjutna, och inte murade. Jag gissar att det är lugnt. Vi dränerade för något år sedan, och hade hela muren blottad på utsidan. Det var inga problem.
Men i ert fall var jordtrycket obefintligt då muren var helt blottad, eller? Bilade ni upp hela plattan?

Plattorna har ingen stödjande funktion eftersom de tillkommit i efterhand. Det är dock ovanligt med källarväggar av sten i hus byggda så sent som 1930. (Däremot vanligt med källarlösa murar) Gjutna väggar var nog vanligast. För ett mer nyanserat resonemang är det viktigt att klarlägga murarnas uppbyggnad i stort. I murar av huggen granit låste man som regel blocken i sidled med dubbar (som inte syns). Man kan nog utgå från att det finns någon form av sådan låsning i ditt fall, annars hade inte väggen stått emot jordtrycket. Viktig info är också vad marken (=undergrunden) består av.

L lallaren skrev:
Men i ert fall var jordtrycket obefintligt då muren var helt blottad, eller? Bilade ni upp hela plattan?
Riktigt, så jämförelsen är inte helt rättvisande. Nej, vi har bara bilat upp en del intill hjärtväggen. Men jag tror att om det skulle vara problem med jordtrycket så skulle det redan märkts. De 5cm nederst där plattan möjligen hjälper till gissar jag är försumbara i sammanhanget.

Jordtryck beräknas ha olika angreppsriktningar och storlek beroende på marktyp och förekomst av yttre belastningar på markytan, men är normalt lägst vid grundläggningsnivån. Det är absolut försumbart med hänsyn till golvplattorna i detta sammanhang. Bjälklaget mellan källare och bottenvåning har stor betydelse för källarytterväggarnas stabilisering mot jordtryck.

Tack för all input.

Jag bestämde mig för att slå bort remsan nästan helt (med slägga). Sparade bara en bit på ena sidan hjärtväggen som jag tänkte ta bort när rummet på andra sidan hjärtväggen har gjutits. Än så länge har ingenting rört sig vad jag sett, men antar att rörelser kan smyga sig fram också. Får återkomma lite senare med bilder och om hur det hela fortskrider.

Nästa projekt är att göra något åt alla stora bumlingar som sticker upp när man grävt en liten bit i jorden under plattan...

Du kan testa snigeldynamit. Effektivt i längden, men tålamodsprövande. Lycka till!

J justusandersson skrev:
Du kan testa snigeldynamit. Effektivt i längden, men tålamodsprövande. Lycka till!
Det blev ingen snigeldynamit. Jag använde borrhammare, spräckkilar och slägga istället. Kan verkligen rekommendera spräckkilar - du behöver fortfarande borra men sedan går det fort att klyva stenen. Borde dock köpt större än 18mm då de större kilarna är mer effektiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.