9 222 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Måttanpassad vindslucka?
Halloh, har en gammal invändig vindslucka med lite udda mått som inte har någon isolering att tala om.
Luckan är bara en lucka, dvs ingen integrerad trappa eller liknande och jag behöver inte någon trappa nu heller.
I samband med en tilläggsisolering vill jag byta ut luckan men har inte hittat någon som säljer varken rätt mått eller måttanpassad isolerad lucka. Jag kan med enkelhel inte sätta in en större lucka då den befintliga går rätt genom en takstol som blivit avväxlad, luckan är infäst i avväxlingarna.
Någon som har tips på någonstans man kan måttbeställa en vettig isolerad vindslucka?
Luckan är bara en lucka, dvs ingen integrerad trappa eller liknande och jag behöver inte någon trappa nu heller.
I samband med en tilläggsisolering vill jag byta ut luckan men har inte hittat någon som säljer varken rätt mått eller måttanpassad isolerad lucka. Jag kan med enkelhel inte sätta in en större lucka då den befintliga går rätt genom en takstol som blivit avväxlad, luckan är infäst i avväxlingarna.
Någon som har tips på någonstans man kan måttbeställa en vettig isolerad vindslucka?
Hade själv samma och växlade av både på längden och bredden , kan du växla av med att lägga en regel ovanpå takstolar och hänga den som är vaxlad med balkjärn innan du kapar ur , så fick jag göra och ångrar inte det jobbet , härligt med bra plats upp
Ta några skivor isolering av frigolittyp och såga ur så att de exakt passar i hålet, och överst en skiva som är större än hålet. Fäst ihop, lirka sedan denna på plats när du går ner från vinden, så att den hänger i hålet, innan du stänger luckan.
Du framför det som att det skulle vara något av en ironi att göra en större lucka ,Staffan2000 skrev:
var ligger felet i att säga en sådan sak , och ett tips på att det går att göra
Men , men , det är som vanligt att när det kommer något förslag och det inte passar herrarna , att då snurra runt och förkasta det som skit , oavsett vem som kommit med det
Det är väl upp till TS att avgöra hur det ska bli och varken du , någon annan eller jag ska lägga oss i det
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi hade något liknande i vårt första hus.Anna_H skrev:
En lucka av samma "allmogepanel" som innertaket var klätt med.
Hopskruvat på en ram, som stack ut ett par cm runt om.
Denna ram vilade alltså på takpanelen runt om,
och med vanliga P-tätningslister för lite lufttätning.
Och så 2 x 10 cm frigolitskivor ovanpå med nästan "presspassning".
Luckan var alltså utan gångjärn, utan man tryckte upp den när man skulle upp och inspektera på vinden.
Vilket var enkelt, för luckan var "fjäderlätt"
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Bäste "liteavvarje"!L Liteavvarje skrev:Du framför det som att det skulle vara något av en ironi att göra en större lucka ,
var ligger felet i att säga en sådan sak , och ett tips på att det går att göra
Men , men , det är som vanligt att när det kommer något förslag och det inte passar herrarna , att då snurra runt och förkasta det som skit , oavsett vem som kommit med det
Det är väl upp till TS att avgöra hur det ska bli och varken du , någon annan eller jag ska lägga oss i det
Eftersom TS inte var intresserad av att ändra luckstorleken, kunde jag inte tyda ditt svar, därav frågetecknet!
Det var det hela!
Tycker inte även du, att Anna H har en strålande lösning. Så bra, att vindsluckeproblemet får anses vara löst?
Staffan
Inte helt fel om man inte vill såga i taketStaffan2000 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden