Hej!

Jag håller på att renovera köket själv och som vanligt, när jag äntligen fick bort alla de gamla möbler så kom de tråkiga överraskningar. Lägenheten är från 50-talet och inte av högsta kvalitet måste man säga.
Bakom hörn möbel så fanns det 2 ganska breda och djupa hål där en gammal mur visar upp sig.

Jag har inte något möjlighet till att ringa något firma både tidsmässigt såsom för min låg budget.
Jag undrar om det skulle funka med att lägga på vanlig spackel eller om jag måste istället lägga murbruk.
Jag är inte något expert eller bättre sagt är jag amatör och har aldrig använt murbruk men det ser inte så svårt upp eftersom det är en ganska liten yta.
Jag bifogar två bilder och hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand!

Davide

• En gammal mur synlig genom ett brett och djupt hål i en vägg efter borttagning av köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett djupt hål i en vägg som avslöjar den underliggande muren, i ett kök under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Bara spackla i omgångar 4-5 ggr med vanligt finspackel , inte för tjockt , då torkar det inte , sjunker och spricker .

• Gilla
Davide Borghi
  • Laddar…
Vad är det för yta? Ta gärna en översiktsbild. Vad ska du ha där sen? Skåp? Kakel?

Utan att ha en översikt skulle jag säga att det är puts som släppt från betongen som huset är byggt med.

• Gilla
Davide Borghi
  • Laddar…
Ser ut som någon form av spånskiva. Finspackel som nämns i #2 går absolut. Ska du måla/tapetsera kan du med fördel använda recover duk/spackel på rulle för att jämna ut ytterligare

• Gilla
Davide Borghi
  • Laddar…
Jag tycker mer det ser ut som att putsen släppt från betongen, som #3 skrev. Putsbruk skulle jag rekommendera. Fukta ytan lätt innan applicering, sen kastar du på bruket med en murarslev, för att sen jämna till med en spackel. Låt det brinna en timme sen på det igen och ”glätta” med ett putsbräde.
Om det ska döljas av ett skåp eller nåt skulle jag låta det vara.

Lycka till!:)

• Gilla
Davide Borghi
  • Laddar…
Hej!
Tack för alla svar och hjälp!
Jag är glad att läsa att jag kan använda lätt spackel, det underlättar arbetet väldigt mycket!
Jag kommer bara att måla på väggen sedan men som Doozer säger så ska jag fundera på något möbel som skydd sedan.
En annan fråga jag har är om jag ska använda lätt spackel som jag köpte färdig blandad som det är eller om jag ska hälla i litte vatten för att göra det mindre tjockt?
Jag har också köpt fiberglasremsa, tycker ni att det kan hjälpa att hålla fast spackel?

Tack och trevlig dag! :)

Spackel ska inte spädas ut. Borsta rent ordentligt innan du spacklar så du får bort allt löst material.
Lägg inte på för tjockt varje gång och låt det torka ordentligt mellan lagren. Det är möjligt att lite glasfiberväv innan sista lagret minskar risken för sprickor, men annars behövs det inte.

D -Doozer- skrev:
Jag tycker mer det ser ut som att putsen släppt från betongen, som #3 skrev. Putsbruk skulle jag rekommendera. Fukta ytan lätt innan applicering, sen kastar du på bruket med en murarslev, för att sen jämna till med en spackel. Låt det brinna en timme sen på det igen och ”glätta” med ett putsbräde.
Om det ska döljas av ett skåp eller nåt skulle jag låta det vara.

Lycka till!:)
Putsbruk är inte samma som färdigblandad lätt spackel antar jag?
Kan man köpa det färdigblandad eller måste man blanda själv?
Tack!

Om du har lite kakelfix över, eller ändå har tänkt köpa det så funkar det också. Det är en form av cementbruk, så det är egentligen bättre än enklare handspackel.

Du kan sätta gipsbruk annars. Är lite trevligare att jobba med än cementbruk. Både cementbruk och gipsbruk kan du lägga tjockare än spackel utan att det sjunker in eller tar superlång tid på sig att torka. Jag skulle kört gipsbruk för att bygga upp och sen spackel ytterst.

Putsbruk köps på säck, oblandad. Men tror inte att det finns på mindre än 20kg säckar tyvärr. Som Useless skrev fungerar kakelfix också bra. En annan lämplig produkt som finns är Husfix, och den finns på 2kg förpackning.
Vanligt lättspackel skulle inte jag rekommendera. Isf måste du lägga flera 1mm skikt tills allt är täckt, många lager=lång tid. Lägger man för tjockt lager kommer det att sjunka och spricka, det blir helt enkelt inget bra slutresultat.
Tar du däremot kakelfix eller husfix kan du lägga på allt på en gång.

Lycka till med projektet, kommer säkert bli jättebra när allt är klart :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.