918 läst ·
2 svar
918 läst
2 svar
Bärande vägg eller ej
Jag har en lägenhet i ett gammalt tegelstenshus, där alla väggar (ytter och inner) är i tegel. Lägenhetens planritning är ungefär som svenska flaggan, med ytterväggar längs kortsidorna, och angränsande lägenheter längs långsidorna. Innerväggarna är som det gula korset. Den kortare av dessa innerväggar är väldigt tjock (ca 30-35 cm), medan den som går på kryss är ca 10 cm tjock.
På den väggen som är 10 cm tjock är det en dörröppning mellan sovrum och vardagsum, som jag har lust att flytta till ett annat ställe på samma vägg. Kan man utgå från att väggen inte är bärande då den är såpass tunn?
Mvh
Rickard
På den väggen som är 10 cm tjock är det en dörröppning mellan sovrum och vardagsum, som jag har lust att flytta till ett annat ställe på samma vägg. Kan man utgå från att väggen inte är bärande då den är såpass tunn?
Mvh
Rickard
Ja, det bör inte vara några bärande väggar som går från kortsida till kortsida i lägenheten, de bärande väggarna går längs med takåsen, dvs den korta, tjocka innerväggen. Som kanske inte heller är bärande, men kan innehålla stammar och sådant.
Som sagt, när det gäller stenhus kan man få en ganska stark indikation på vad som är bärande genom att titta på väggtjockleken....
MEN, jag skulle som du absolut kontakta en byggnadsingenjör för konsultation. Av hon/han får du ett intyg som du behöver för att få tillstånd för ändringar i planlösningen av styrelsen (om det är en brf). Vidare, om något skulle hända som en konsekvens av att du pillat i fel vägg så ligger man nog inte så bra till juridiskt. Det kan t ex bli sättningar eller tom ras som konsekvens av sånt...
Det skall även göras av kompetent folk som först scannar väggen för att kolla så inga fasta installationer går i väggen.
Lycka till!
MEN, jag skulle som du absolut kontakta en byggnadsingenjör för konsultation. Av hon/han får du ett intyg som du behöver för att få tillstånd för ändringar i planlösningen av styrelsen (om det är en brf). Vidare, om något skulle hända som en konsekvens av att du pillat i fel vägg så ligger man nog inte så bra till juridiskt. Det kan t ex bli sättningar eller tom ras som konsekvens av sånt...
Det skall även göras av kompetent folk som först scannar väggen för att kolla så inga fasta installationer går i väggen.
Lycka till!
Klicka här för att svara