Hej!
Vår snickare har skruvat OSB-skivor bakom där smygbrädan skall vara och under fönsterbänken. (Insida).

Är detta verkligen korrekt? Det känns som OSB kan svälla upp och så när den är precis vid fönstret.

Vi tänkte ha marmorbänk och smygbräda av MDF

Tack för tips.

Inte min bild, men ser exakt likadant ut.

• OSB-skivor monterade som underlag för smygbräda och fönsterbänk inomhus vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen kommer han att montera (limma) en MDF-smyg på OSB:n.

Jag gör så ibland.

OSB känns ju inte alls bra att ha under marmor och bakom MDF, funkar inte särskilt bra med fukt/kyla.

Hittar heller inga konstruktionsexempel med OSB-skiva kring fönster.

Tar tacksamt emot fler svar.

Vår husleverantör använde grön (tryckimprenerad?) spånskiva i fönstersmygen, vi valde dock att göra distanser av oljehärdad board, typ masonit, som sitter i remsor bakom då jag inte var bekväm med den spånskivan.

Tror inte det är någon fara som det är gjort på bilderna.

P Pumba skrev:
Vår husleverantör använde grön (tryckimprenerad?) spånskiva i fönstersmygen, vi valde dock att göra distanser av oljehärdad board, typ masonit, som sitter i remsor bakom då jag inte var bekväm med den spånskivan.

Tror inte det är någon fara som det är gjort på bilderna.
Varför var du inte bekväm med tryckimpegnerad spånskiva? Det låter ju som det bästa valet jag hört (hittills) ??

mvh

swealp swealp skrev:
Varför var du inte bekväm med tryckimpegnerad spånskiva? Det låter ju som det bästa valet jag hört (hittills) ??

mvh
Tyckte inte det hörde hemma inomhus

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Tyckte inte det hörde hemma inomhus
Hmmm, antagligen denna de tänkt använda:

-Fukttrög spånskiva

En skiva som tillverkats med ett vattenfast lim. Den är inte impregnerad. Oftast grönfärgad för att lättare kunna skilja från vanlig spånskiva. Kan med fördel användas i områden där du misstänker tillfällig fuktförhöjning.

Källa:
https://www.beijerbygg.se/store/pri...krivningar-bradgard/olika-typer-av-spånskivor

H
Vad skulle vara fel med den konstruktionen?
du ska väl inte räkna med inträngande fukt? Kan ju inte räkan med ett kontruktionsfel.
med det tänket så måste man ju byta ut alla material efter som de kan komma in fukt

• Gilla
kulle
  • Laddar…
H hul skrev:
Vad skulle vara fel med den konstruktionen?
du ska väl inte räkna med inträngande fukt? Kan ju inte räkan med ett kontruktionsfel.
med det tänket så måste man ju byta ut alla material efter som de kan komma in fukt
Jag har inte hittat någon konstruktionsritning eller konstruktionsexempel med OSB, därav frågan.

Träguiden kör helt utan något under:
* https://www.traguiden.se/konstrukti...-i-tva-skikt--alt-2-horisontalsnitt-rak-smyg/
* https://www.traguiden.se/konstrukti...va-skikt--alt-1-horisontalsnitt-vinklad-smyg/

Det går knappt att hitta den "lite mer fukttåliga spånskivan" verkar som ingen använder den.

Jag får nöja mig med P30 (K-plywood 20/70) ifall jag inte hittar något bättre.

Tack

Alltså om man misstänker att man kommer ha fukt i fönstersmyg eller under fönsterbräda så tycker jag man bör se över sina byggmetoder och/eller fönsterval.

Dessutom förstår jag inte varför OSB skulle vara mer fuktkänsligt än MDF som tydligen kändes mer ok. MDF och vatten är en katastrof om nu det kommer som en nyhet.

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
S Slarvpellen skrev:
Alltså om man misstänker att man kommer ha fukt i fönstersmyg eller under fönsterbräda så tycker jag man bör se över sina byggmetoder och/eller fönsterval.

Dessutom förstår jag inte varför OSB skulle vara mer fuktkänsligt än MDF som tydligen kändes mer ok. MDF och vatten är en katastrof om nu det kommer som en nyhet.
Det finns både fukttåliga och vattenfasta mdf-skivor.

Eftersom det är en ventilationsspalt i fönstret så känns det bra ifall man har en mer ångtålig bräda i jämförelse till OSB. Finns plywood som tål uppemot 80% ånga. Nu pratar vi ånga, inte direkt fukt.

Ja, jag kan till viss del hålla med om att det kanske inte behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.