Byggahus.se

Ångbroms

1k läst  10 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag har idag renoveringsplaner för övre våningen. Idag så har jag sågspån, samt kutterspån uppe på vinden som isolering (15cm). Det enda som skiljer från att spånen faller ner i rummen är takpanelen som är spikat direkt på takstolarna (ingen papp mellan panelen och takstolarna). (Huset är från 1923, tegelhus)

På snedväggarna så är det råspont spikat upp till undertaket. Jag har varit uppe på vinden och tittat på råsponten till yttertaket och inte någon som helst mögel. Jag skrapade även bort sågspånen/kutterspånen ner till panelen(undertaket) och såg inget fel alls. Kan även säga att jag slutade att elda pellets i murstocken för tre år sedan då vi gick över till luft/vatten som uppvärmning. Mina planer är följande;

1. Kratta bort spånet som ligger mot undertaket och ta bort panelen.

2. Sätta på en ångbroms

3. Spika ny läkt.

4. Sätta upp en ny innerpanel.

5. Kratta tillbaka kutter/sågspånet igen.

Det känns som vårat hus andas bra och har gjort så i snart hundra år. Anledningen till att jag väljer ångbroms är för att jag vill fortsätta att huset ska andas.

En annan tanke som finns är att sätta dit en ny panel eller gips direkt på den gamla panelen och hoppa över ångbromsen, för det verkar ju fungera bra idag (latmasken i mig pratar här..)

Mina funderingar är följande;

1. Om jag kör på ångbroms varianten, vilken ångbroms kan ni rekommendera. Bison, T-emballage, mataki halotex eller någon annat bra märke.

2. Jag har läst att vissa inte rekommenderar att sätta en ångbroms mot en kallvind, varför då? Är det inte bättre att sätta en ångbroms mot vad det är idag?

Hoppas att det finns kunniga människor som kan hjälpa mig med mina funderingar, tack på förhand.

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Jag skulle inte rört något om det ser friskt ut idag. Den lilla värme som letar sig upp lär vara bra för huset.

3. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Jag skulle inte rört något om det ser friskt ut idag. Den lilla värme som letar sig upp lär vara bra för huset.

4. V
    Medlem · Nivå 5
    Jag skulle sätta dit en fuktspärr och byta ut spånet till riktig isolering.

5. S
    Medlem Nivå 2
    Anledningen till att det har fungerat så bra är, för att jag har ett isoleringsmaterial idag som kan ta emot fukt och frigöra sig från fukt, dock i en liten skala. Så den varma fuktiga luft som vi andas ut idag, verkar inte påverka min vind iaf. Anledningen till att jag kanske vill sätta dit en ångbroms är för att en "expert" tyckte det kunde förhindra just varm fuktig luft att vandra upp till vinden, fast att jag förklarade att vinden såg fin ut. Det måste finnas tusentals villor därute med kutter/sågspån som isolering, vad har ni gjort?

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 2
    Att suga ut allt och isolera på nytt, känns inte som ett alternativ. Att sätta ångspärr i ett gammalt hus, är att inte föredra, då det sällan blir helt tätt.

7. J
    Medlem · Nivå 22
    Ett skäl till att den här typen av problem är svårbedömda är att det finns många variabler. Sågspånsisoleringen i snedtaket och mellan hanbjälkarna fungerar bra eftersom den dels är hygroskopisk dels har ett dåligt U-värde så att den släpper igenom mycket värme som minskar risken för kondens. Du kan öka effektiviteten på den nuvarande isoleringen genom att se till att den är instängd mellan två lufttäta skikt, där det inre har en ångbromsande effekt. Så länge som du inte byter isoleringstyp eller ökar på dess mängd kan du dock fortsätta som nu. Skulle du vilja byta sågspånet mot cellulosafibrer, som också är ett hygroskopiskt material fast med dubbelt så hög isoleringsförmåga, tycker jag du skall välja en ångbroms efter isoleringstillverkarens rekommendation.

• Laddar…
  8. MmeMim
    Medlem Nivå 7
    Jag vill inte säga vad som är rätt men du frågar vad andra gjort.
    Vi har rivit ut all sågspån (när vi väl kollade på den var den uppblandad med torv, tygremsor och allehanda skräp vilket isolerar rätt dåligt mot just värme) och beställt träfiberskivor från Feelingwood. Till det ska vi ha ångbroms på sidan mot rummet.

Jag tänker att du ska fråga dig varför du funderar över detta alls. Är det bara för att någon sa så eller fryser ni? Vill ni minska värmekostnader? rinner det ner sågspån mellan brädorna (som det gör i vår tillfälliga bostad)? Finns inga av dessa skäl utan ni trivs super, det är varmt och gott och du vill varken värmeisolera eller dämpa ljudnivåerna finns det kanske ingen orsak att göra ett ingrepp i konstruktionen som fungerar och fungerat länge.

9. S
    Medlem Nivå 2

Tack för ditt svar!

Anledningen till min frågeställning är för att jag vill göra ”rätt” när jag ska renovera hela övervåningen, vill inte riva ner det och börja om på nytt.

Jag har nog googlat sönder min dator snart om vad som är ”rätt” respektive ”fel” att göra. Ångspärr, ångbroms samt ingetdera är rätt, samt fel beroende på om huset är gammalt, nytt, isoleringsmaterial, samt eldar osv. Jag ringde till villaägarna och rådfrågade en ”teknisk kunnig” person vad han tyckte. Han tyckte att det var bra att sätta upp en ångbroms (det skadar inte sa han), just för att den är diffusionsöppen. Utav det svaret från villaägarna så kom just denna fråga till er alla glada hemmafixare, erfarna snickare etc.

Har han rätt? Alla som säljer ångspärr går ej att ringa för dem vill bara sälja sin produkt.

Huset är varmt och det faller inga spån i huvudet på oss, samt att jag lägger några kr till kråkorna är inget problem.

Det jag undrar över är om jag nu sätter upp en ångbroms, kommer det att bli kallare på vinden då?

Jag kanske till och med kommer skapa problem med mögel uppe på vinden?

10. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt svar!

Du skriver att jag kan öka effektiviteten på den nuvarande isoleringen genom att se till att den är instängd mellan två lufttäta skikt, där det inre har en ångbromsande effekt, vad menar du med det?

Två lufttäta skikt, är det ångbroms plus innerpanelen du menar med två skikt?

Kommer vinden bli kallare med en ångbroms, samt bibehållen isolering?

Glömde nämna, givetvis så finns det igen luftspalt i snedtaket, utan det är kutterspån hela vägen ner till takstolarnas början.

11. F
    Medlem · Nivå 10
    Låter som en massa arbete till ingen nytta. Varför ska du ha bort spånet och den gamla panelen när du tänker sätta tillbaka spånet igen? Låt det ligga kvar, dvs hoppa över steg ett, två och fem. Din gamla panel fungerar nog lika bra för ändamålet som nån ångbroms. Ångbroms är vanligt papper som har begåvats med ett väldigt högt pris. Det gör varken till eller från.

Antingen kör man efter principen att bygga tätt och ventilera ut luften mekaniskt eller så kör man med diffusionsöppet. Ångbroms är nått mitt emellan.