Hej jag har en tanke på att använda cellplast på 50mm mot luftspalt istället för att använda 3mm oljehärdad board, älvsbyhus använder ju en plast istället för råspont och blir därför lite osäker.

Konstruktionen skulle bli utifrån och in nåt
Takplast- luftspalt 45mm- cellplast 50mm- sen kryssat ca 250mm glasfiberisolering- diffusionspärr - gips.

Tankar?

Jag skulle nog avråda från det, eftersom cellplasten till viss del motverkar syftet med luftspalten.

Du måste ju ha ett material som släpper igenom fukten, jag är osäker på om cellplasten är tillräckligt genomsläpplig. Dessutom är det lite dumt att ha cellplast där av bransskyddsskäl.

F
J justusandersson skrev:
Jag skulle nog avråda från det, eftersom cellplasten till viss del motverkar syftet med luftspalten.
Kan du utveckla det?

Cellplasten är inte diffusionstät men väl diffusionströg. Den kan på så sätt medverka till att stänga in organiskt material (delar av regelkonstruktionen) i ett relativt ångtätt skikt. Luftspalten behövs eftersom det finns två diffusionstätningar som omger hela konstruktionen. Dessutom delar jag Daniels synpunkt när det gäller brandrisken.

Vet inte om jag var otydlig eller om jag misstolkar svaret, det med brand kan jag förstå, jag ska alltså fortfarande ha en luftspalt på ca 45mm sen ska man enl älvsbyhus sätta en board på 3mm jag tänkte istället för boarden sätta dit cellplastskivor som är 50mm. Boarden som ska sitta där enl plan är det så mycket större skillnad på hur mycket luft den släpper igenom, jag menar den board är ju oljebehandlad så den borde nästan vara tätare

Det handlar inte om täthet mot luft utan täthet mot vattenånga. Det är stor skillnad.

K
Dyker upp sådana här diskussioner för jämnan. Jag tycker nog att du skulle kunna sätta frigolit om du inte är orolig för brandrisken. Visst är den säkert något ångtätare, men skillnaden mot ångspärren på insidan är fortfarande väldigt stor..

F
J justusandersson skrev:
Cellplasten är inte diffusionstät men väl diffusionströg. Den kan på så sätt medverka till att stänga in organiskt material (delar av regelkonstruktionen) i ett relativt ångtätt skikt. Luftspalten behövs eftersom det finns två diffusionstätningar som omger hela konstruktionen. Dessutom delar jag Daniels synpunkt när det gäller brandrisken.
Nu var det ju som sagt aldrig aktuellt att inte ha nån luftspalt.

Förstår inte heller syftet med EPS, är det för lite bättre isolering eller vad är syftet?

Personligen skulle jag använda denna istället https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040

Håller också med om brandrisken med cellplast. Det säljs hela tak i cellplast, helt förkastligt.

Syftet är att eftersom jag ändå måste upp med en skiva så för att minska arbetsbördan och kostnaden så note jag ta cellplast istället för masonite

Jag tror att man bör ta det här med brandrisk på allvar. Har man en gång sett vad en brand i cellplast kan ställa till med, vill man inte uppleva det igen. Särskilt kombinationen med plasten som tätskikt på taket gör att man bör undvika cellplast. En gnista från en brasa på tomten som letar sig in under takpannorna, bränner igenom plasten och landar på frigoliten, är väl inget helt otänkbart scenario.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.