Hej!
Håller på och bygger garage och har på grund av ojämna markförhållanden varit tvungen att mura upp 1 varv med leca på plattan.
Väggkonstuktionen är 170 stomme, 45x45, 28 gles, osb, gips vilket gör att väggen hamnar lite utanför leca. Kan man sätta cellplast/markisolering utanpå leca för att liva med väggen? Utanpå lecan/cellplasten tänker jag fortsätta med ett klinkersvarv.
Håller på och bygger garage och har på grund av ojämna markförhållanden varit tvungen att mura upp 1 varv med leca på plattan.
Väggkonstuktionen är 170 stomme, 45x45, 28 gles, osb, gips vilket gör att väggen hamnar lite utanför leca. Kan man sätta cellplast/markisolering utanpå leca för att liva med väggen? Utanpå lecan/cellplasten tänker jag fortsätta med ett klinkersvarv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ganska vanligt att man har en sockel som är något indragen i förhållande till vägglivet. Om du putsar lecan och sedan sätter klinkers, så kan du acceptera att väggen skjuter ut flera centimeter. Du får en mycket mer oöm lösning på det sättet.
Extra isolering skall helst ligga på utsidan, även om det inte har så stor betydelse när lecan är tjock. Lecaväggar skall putsas på båda sidorna för att bli lufttäta. Kanske inte så viktigt i ett garage, men du har väl viss värme på?
Extra isolering skall helst ligga på utsidan, även om det inte har så stor betydelse när lecan är tjock. Lecaväggar skall putsas på båda sidorna för att bli lufttäta. Kanske inte så viktigt i ett garage, men du har väl viss värme på?
J justusandersson skrev:Det är ganska vanligt att man har en sockel som är något indragen i förhållande till vägglivet. Om du putsar lecan och sedan sätter klinkers, så kan du acceptera att väggen skjuter ut flera centimeter. Du får en mycket mer oöm lösning på det sättet.
Hej,
Jag kommer att ha 18-20 grader i garaget. Är det viktigt att putsa lecan eller kan man sätta klinker direkt på? Isolerar lecan något överhuvudtaget?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lecan har ett isoleringsvärde på 20-30 % av mineralullens, så visst isolerar det. Om det är viktigt att putsa i det här fallet beror på om lecastenen är över marknivån. Är den det tycker jag du skall putsa den på utsidan först och främst. Du kan sätta klinker direkt på lecan. Vill du minska skillnaden mot vägglivet hjälper ju putsen till.
Hej, Lecastenen är över marknivån, och jag har redan putsat utsidan.J justusandersson skrev:Lecan har ett isoleringsvärde på 20-30 % av mineralullens, så visst isolerar det. Om det är viktigt att putsa i det här fallet beror på om lecastenen är över marknivån. Är den det tycker jag du skall putsa den på utsidan först och främst. Du kan sätta klinker direkt på lecan. Vill du minska skillnaden mot vägglivet hjälper ju putsen till.
Tack för svar!
Ja det fungerar alldeles utmärkt att fylla upp med EPS. Limma dit så tjockt du kan utan att det sticker utanför. Limma med vanligt vinter-fogskum. Ta en planka så du kan sätta press på EPSen medans det torkar. Sedan kan du sätta klinker/kakel direkt på.
Jag tycker det känns bättre med en skiva avsedd för att montera klinkers på.
https://www.byggmax.se/badrum/tätskikt/våtrumsskiva-p660021
Hur mycket är det du vill byga ut väggen?
https://www.byggmax.se/badrum/tätskikt/våtrumsskiva-p660021
Hur mycket är det du vill byga ut väggen?
Klicka här för att svara