Ska fylla i springor i en vägg där två material möts. Det kan komma att vibrera lite då det är en skjutdörr innanför väggen nära springorna. Funderar därför på latexfog, då spackel kan spricka. Men jag önskar samtidigt inte få någon synlig skarv och vill måla över de båda materialen. Det naturligaste då är ju att spackla, slipa och måla.

Läste på att det finns något som kallas MS-fogmassa och som kan slipas före målning. På Bauhaus säljer de Bostiks Deco Seal Latex 825 som anges som slipbar. Tänkte sedan måla med vanlig latexfärg som ju är åtminstone bör tåla lite vibrationer.

Någon med erfarenhet av att slipa fogmassa, för att sedan måla över?

Intressant, följer

Skulle välja en massa baserade på MS-polymer eller liknande istället för Latex.
Man använder bla. dessa när man nåtar så det funkar fint att slipa.

Tack för svar.

Ja, läste om den här: https://gds.se/material/fogmassor-de-8-viktigaste-fogmassorna

Är MS-fogmassa övermålningsbar? Varför skulle inte Bostiks slipbara latexmassa fungera tror du, då den anges som slipbar och övermålningsbar. Jag kommer ju använda latexfärg, tänkte det gick bra ihop. På vilket sätt tror du MS-fogmassa är bättre än latex-varianten?

Förresten, kan det vara så att det kommit en slipbar latexmassa just för att folk behöver det?

Har inte använt just den produkten men upplever att just latexfog tenderar till att spricka med åren, därför tvivlar jag på den.

Okej. Bra att veta.

Vet du om ms-fogmassa är övermålningsbar med vanlig väggfärg, dvs latex?

M marp68 skrev:
Okej. Bra att veta.

Vet du om ms-fogmassa är övermålningsbar med vanlig väggfärg, dvs latex?
Över lag är dom det men jag kan inte garantera att alla fabrikat funkar ihop.

S
Fogmassa av ms-polymer eller liknande är bättre än akryl/latexfog eftersom det är mindre risk att det spricker. Tex Kiiltofix masa, Tec 7. Biltema har någon också men den har jag inte använt.

Foga så det blir bra från början istället för att räkna med slipning.
Foga, spraya diskmedelsvatten, dra av med en silikonspackel eller -fogpinne.

S sinuslinus skrev:
Foga så det blir bra från början istället för att räkna med slipning.
Foga, spraya diskmedelsvatten, dra av med en silikonspackel eller -fogpinne.
Det är en större portal jag nu satt in en infälld skjutdörr i. Den är mindre än portalen, så jag har reglat upp runt om. Det blir lite ny vägg runt om karmen ut till portalen. Gipsskivorna kommer alltså möta portalens/ gamla väggens kanter. Jag vill nu att skarven mellan gipsskivorna och portalen/gamla väggen inte ska synas. Det ska se ut som att den gamla väggen går ända in till karmen. Därför behövs det nog slipas så att man får en osynlig skarv när man sedan målar över allt.

Går det verkligen att få en osynlig skarv med fog utan att slipa?

• Gilla
Emilnile
  • Laddar…
S
Bästa är ju att skära upp befintlig vägg så att din nya skiva överlappar skarven.

Jag tycker att det låter som ett spacklingsjobb med pappersremsa. Även om du slipar fogen kommer det inte bli likadant.

• Gilla
Ibanez_patrik
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Bästa är ju att skära upp befintlig vägg så att din nya skiva överlappar skarven.

Jag tycker att det låter som ett spacklingsjobb med pappersremsa. Även om du slipar fogen kommer det inte bli likadant.
Ja, pappersremsa kanske är bättre. Portalen är inklädd med reglar och gamla väggen är sten. Gipsskivorna möter reglarna. Det är alltså skarv mellan gipsskiva och gammal regel längs med portal.

Tack för tips.

S
Om det är olika material är pappremsa nog inte rätt. Jag skulle höra i färgaffären om ingen annan svarar här.

Kanskeglasfiberremsa kan funka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.