Mitt byggprojekt (som lyckligtvis bara är i (planeringsstadiet) har helt stannat upp.

Vill bygga en typ ladubyggnad om 5,5 x 14 meter där de första 7 meterna blir garage med förråd på ovanvåningen och de andra 7 meterna blir typ kontor med sovloft ovanpå.

Efter lite googlande blev det klart att det är ramverkstakstol som gäller iochmed att jag vill kunna använda utrymmet maximalt. Dessutom måste den vara fribärande, för jag vill ha carport på ena gaveln och kunna köra in en bil.

Då ringer jag till en takstolstillverkare och ber om följande:
Ramverkstakstol, spännvidd 5360 mm, vinkel 41grader, 400mm förhöjd takstolsfot, snölastzon 1,5, korrugerat plåttak.

Takstolstillverkaren meddelar att det inte går att fixa detta fribärande med konstruktionsvirke. Måste ha ett stöd i mitten, t ex en limträbalk som blir rätt maffig (tror han sa 220 mm). Han har räknat på cc 1200mm mellan takstolarna.

Sen pratar jag med snickaren som säger att det absolut inte ska vara några problem, han byggde ett liknande projekt för ett tag sedan som var lite bredare och utan vare sig limträbalk eller bärande innervägg. Dock sa han att de la liggande bjälkar med cc 400 mellan takstolarna...

Kan det vara så att takstolskonstruktören bara räknat på cc1200 takstolar och därmed inte får ihop bärigheten, medans om jag sagt att jag kunde lägga ytterliggare bjälkar mellan takstolarna så hade det varit ok?

Annars förstår jag inte hur man kan få så olika uppgifter. Det finns massor av lador med förvaringsloft där jag bor och är rätt säker på att ingen av dem har mittstöd...

Vad har jag missat?
tack på förhand

Ring och kolla med takstolstillverkaren igen, det kan ju vara som du nämner, att han bara kollade cc1200 och inte hade de andra förutsättningarna.

jag håller på att projektera ett garage på 6x8m där jag är tvungen att ha en HEB140 under takstolarna 1200mm in för att kunna ha c24 220mm + en pelare någonstans runt mitten.
tänkte att en HEB balk kan vara bra att ha för att hänga upp vagn för talja i :-)
Teknisk ritning av en takstolskonstruktion för ett garage med måttangivelser och en markerad HEB140-balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag lägger balken under i stället för i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.