2 953 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Passiv platon eller LK EPS 16?
Håller på att fundera på vilken riskkonstruktion som är att föredra, utrymmet är 15m² och är husets hall, dvs en central plats som man gärna vill ha "lite fint", övriga ytor kan jag har grön nålfiltsmatta på, men husets hall vill jag nog ha något trevligare!.
Huset är souterräng och har en oisolerad platta. Idag är golvet uppbyggt enligt följande, nerifrån och upp:
- Oisolerad platta, okänd tjocklek
- Byggplast/folie
- 20mm tretex/golvspån
- Svartlim med asbest
- Linoleumplattor
- 20mm furugolv
Plattan har lite tillskjutande fukt när jag mäter precis där folien slutar, kan ju vara så att folien spärrar så hårt att det tränger upp mer vid sidan om?
Nåja, jag tänkte göra om konstruktionen hur som haver, eftersom jag bedömer att plastfolien har gjort sitt, och nu har jag att välja på 2 olika riskkonstruktioner
1. Passivt ventilerat platongolv, 20mm komfortisolering, 15mm Parkett
Fördelar:
- Billigare
Nackdelar:
- Ökad fuktbelastning på anslutande innerväggar av lättbetong + puts
- Organiskt material i golvkonstruktionen
2. LK EPS 16mm spårskiva med 12mm golvvärme och natursten direkt på det.
Fördelar:
- Varmt om fötterna
- Golvet är oorganiskt
Nackdelar:
- Risk för omvänd fuktvandring
- Dyrare
Rummet är idag uppvärmt av en radiator och upplevs som en normaltempererad boarea, golvvärmen är INTE tänkt som huvudsaklig uppvärmning utan mer som komfort för fötterna om jag väljer stengolv, eftersom man lägger naturstenen direkt på spårskivorna utan något flytspackel så hamnar slingorna tämligen nära ytskiktet och det kanske inte behövs så mycket värme för att öka komforten och således minskar risken för att jag värmer plattan och bygger en varm kudde under utrymmet?
bara natursten hade ju varit idealet, men plattan är rätt kall nu på vintern och inte jätteroligt att gå direkt på det.
Att bila ur golvet är inget alternativ, då ryker alla innerväggar med mera till utrymmen jag inte har tänkt att göra något åt. Samt att med tanke på all berg jag fann vid dräneringen så lär det inte vara långt ner till berg under plattan heller.
Så, av dessa två riskkonstruktioner, vilket är att föredra?
Huset är souterräng och har en oisolerad platta. Idag är golvet uppbyggt enligt följande, nerifrån och upp:
- Oisolerad platta, okänd tjocklek
- Byggplast/folie
- 20mm tretex/golvspån
- Svartlim med asbest
- Linoleumplattor
- 20mm furugolv
Plattan har lite tillskjutande fukt när jag mäter precis där folien slutar, kan ju vara så att folien spärrar så hårt att det tränger upp mer vid sidan om?
Nåja, jag tänkte göra om konstruktionen hur som haver, eftersom jag bedömer att plastfolien har gjort sitt, och nu har jag att välja på 2 olika riskkonstruktioner
1. Passivt ventilerat platongolv, 20mm komfortisolering, 15mm Parkett
Fördelar:
- Billigare
Nackdelar:
- Ökad fuktbelastning på anslutande innerväggar av lättbetong + puts
- Organiskt material i golvkonstruktionen
2. LK EPS 16mm spårskiva med 12mm golvvärme och natursten direkt på det.
Fördelar:
- Varmt om fötterna
- Golvet är oorganiskt
Nackdelar:
- Risk för omvänd fuktvandring
- Dyrare
Rummet är idag uppvärmt av en radiator och upplevs som en normaltempererad boarea, golvvärmen är INTE tänkt som huvudsaklig uppvärmning utan mer som komfort för fötterna om jag väljer stengolv, eftersom man lägger naturstenen direkt på spårskivorna utan något flytspackel så hamnar slingorna tämligen nära ytskiktet och det kanske inte behövs så mycket värme för att öka komforten och således minskar risken för att jag värmer plattan och bygger en varm kudde under utrymmet?
bara natursten hade ju varit idealet, men plattan är rätt kall nu på vintern och inte jätteroligt att gå direkt på det.
Att bila ur golvet är inget alternativ, då ryker alla innerväggar med mera till utrymmen jag inte har tänkt att göra något åt. Samt att med tanke på all berg jag fann vid dräneringen så lär det inte vara långt ner till berg under plattan heller.
Så, av dessa två riskkonstruktioner, vilket är att föredra?
Absolut, fick ju en chans att göra rätt.. Dvs lägga kappilärbrytande skikt och isolera.
Arbetsområdet utökades till halva nedervåningen, la ner golvvärme överallt och fimpade radiatorerna, golvvärmen är nu huvudsaklig uppvärmning på den ytan som är omgjord.
Arbetsområdet utökades till halva nedervåningen, la ner golvvärme överallt och fimpade radiatorerna, golvvärmen är nu huvudsaklig uppvärmning på den ytan som är omgjord.
Klicka här för att svara