Jag ska flytta en dörrpost 15 cm åt höger och samtidigt ta bort karmen (Kanske kallas dörrfoder). Jag ska alltså ta ner en sida och bygga upp en sida.
Det är ett 40-talshus med putsade väggar på tegel.
Den sidan som jag tar ner borde inte vara några konstigheter. Jag knackar ner väggen och jämnar till hörnet med puts och bruk. Eventuellt någon förstärkning.
Men hur gör jag på den andra sidan där jag behöver bygga upp en väggstump på 15 cm.
Väggen är ungefär 10 cm tjock.
Bygger jag en konstruktion av träreglar, sen gips och sen puts?
Kör jag bara träreglar och sen gips och hoppar putsen?
Den putsen som sitter i lägenheten har nästan ingen struktur (dvs väldigt lik gipsskivorna yta).
Den sidan som jag tar ner borde inte vara några konstigheter. Jag knackar ner väggen och jämnar till hörnet med puts och bruk. Eventuellt någon förstärkning.
Men hur gör jag på den andra sidan där jag behöver bygga upp en väggstump på 15 cm.
Den putsen som sitter i lägenheten har nästan ingen struktur (dvs väldigt lik gipsskivorna yta).
Om det inte är källarplan, där fukt kan komma underifrån så är det bara att regla upp med trä och gipsa. Vet att det ska finnas något som liknar gipsskivor, men är mera som puts/betong skivor. Kanske du kan skruva sådana istället.D Derbyboy skrev:Jag ska flytta en dörrpost 15 cm åt höger och samtidigt ta bort karmen (Kanske kallas dörrfoder). Jag ska alltså ta ner en sida och bygga upp en sida.
En 10 cm tjock vägg i ett 40-talshus skulle kunna vara putsad lättbetong. I så fall kan det vara lämpligt att bygga upp den nya väggstumpen med lättbetong och putsa med gipsputs.
Träregel kan vara svårt att fästa i den befintliga väggen och trä rör sig alltid, så du riskerar sprickor i anslutningen mot befintlig vägg.
Träregel kan vara svårt att fästa i den befintliga väggen och trä rör sig alltid, så du riskerar sprickor i anslutningen mot befintlig vägg.
Jag breddade en dörr (60 till 80) och hade liknande bekymmer. Jag använde halva stenar för att fylla i så det blev tillräckligt jämt. Jag satte även läkt i varje hörn för att ha något att montera karm och foder i. Blanda in gips i detta känns onödigt, du borde ju få lika mycket sten över från ena sidan som du behöver på andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror snarare jag har ytong och inte hela stenar.
Om jag istället väljer gipsskiva i liv med befintlig vägg. Kan jag gnaga ner kanten och lägga en spackelremsa?
Alltså hur gör man där den nya gipsskivan möter den gamla putsen?
Om jag istället väljer gipsskiva i liv med befintlig vägg. Kan jag gnaga ner kanten och lägga en spackelremsa?
Alltså hur gör man där den nya gipsskivan möter den gamla putsen?
Regla med 75x45 regel. Använda gärna också sättlim förutom att skruva fast i golv och vägg. Kör sedan vanlig gipsskiva på var sida. Spackla sedan ut skarven mellan ny och gammal vägg med ett mediumspackel typ Alcro Hand eller Scotte LH. För att undvika sprickor mellan ny och gammal vägg så lägger du en glasfiberremsa det blöta spacklet över skarven.
Bra ritning...pappremsa bör undvikas mellan olika underlag. Sätt glasfiberremsan (100mm bred) i det blöta spacklet och låt torka. Spackla sedan tills du är nöjd.
Grymt, små steg framåt hela tiden. Tusen tack!
Ska gipset som sitter längst ut, ”locket” ligga innanför eller utanför sidoväggarna?
Dvs ska skarven peka rakt fram eller åt sidan?
På ritningen ligger locket över sidobitarna men jag vet inte om det är rätt.
Ska gipset som sitter längst ut, ”locket” ligga innanför eller utanför sidoväggarna?
Dvs ska skarven peka rakt fram eller åt sidan?
På ritningen ligger locket över sidobitarna men jag vet inte om det är rätt.
Spelar ingen roll egentligen. Blir spackling på hörnet i alla fall