64 918 läst ·
23 svar
65k läst
23 svar
Borra i betong, omöjligt
Sida 1 av 2
Tjena!
Hoppas jag lägger detta rätt nu.
Jag har försökt att borra upp en tv på väggen nu i helgen, det är 5 hål som ska upp. Jag tog min kära slagborr och en ny inköpt borr från Clas Ohlson, första hålet i betongväggen gick helt okej. När jag skulle börja på andra så tog det helt stopp efter ca 2cm, tänkte då att det var något ivägen just där så testade en cm bredvid, samma sak. Testade nästa hål som är 1dm bredvid och det var samma sak.
Efter en del googlande så kom jag fram till att det är en borrhammare jag ska, inte en slagborr, eftersom det är betongvägg. Sagt och gjort, idag skrapade jag ihop mina sista pengar från CSN och köpte denna:
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Cocraft-HR710/40-8756
med dessa:
https://www.clasohlson.com/se/Hammarborrsats-Bosch/40-9272
Till min stora besvikelse så kom jag inte mycket längre med det. jag lyckades få i ett hål men har 1 och 2 halva hål kvar. Det tar tvärstopp och jag kommer ingenstans, det är 10mm hål jag ska göra och bör bli ca 4-5cm djupa
Finns det några tips för att få till dessa hål?
Hoppas jag lägger detta rätt nu.
Jag har försökt att borra upp en tv på väggen nu i helgen, det är 5 hål som ska upp. Jag tog min kära slagborr och en ny inköpt borr från Clas Ohlson, första hålet i betongväggen gick helt okej. När jag skulle börja på andra så tog det helt stopp efter ca 2cm, tänkte då att det var något ivägen just där så testade en cm bredvid, samma sak. Testade nästa hål som är 1dm bredvid och det var samma sak.
Efter en del googlande så kom jag fram till att det är en borrhammare jag ska, inte en slagborr, eftersom det är betongvägg. Sagt och gjort, idag skrapade jag ihop mina sista pengar från CSN och köpte denna:
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Cocraft-HR710/40-8756
med dessa:
https://www.clasohlson.com/se/Hammarborrsats-Bosch/40-9272
Till min stora besvikelse så kom jag inte mycket längre med det. jag lyckades få i ett hål men har 1 och 2 halva hål kvar. Det tar tvärstopp och jag kommer ingenstans, det är 10mm hål jag ska göra och bör bli ca 4-5cm djupa
Finns det några tips för att få till dessa hål?
Japp, har kört med bara slag samt med slag och snurr. Samt kör med flera olika storlekar, det ena hålet gick igenom för att jag lyckades komma in med en 4mm borr först och sen kunde använda lite av en större för att få in pluggen.D Dub361 skrev:
att du kör bara med slag förstör mer än vad det hjälper. anitingen snurr med slag eller bara snurrB ByggareBob! skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
5hål låter mycket, eller är det lång arm/stor tv? Jag brukar borra med vanlig borr när jag borrar igenom armeringsjärnet, men har man nätdriven ”Hilti” så brukar det gå att borra igenom dessa..fortsätt borrra, tryck på..
Det är en 42" platt-tv, men en ganska tjock sådan. Så den väger. Det är denna som ska sättas fast:H Husqvarna220Ac skrev:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...parts-tiltbart-vaggfaste-for-tv-32-55--p57537
Okej, ska man ha någon speciell borr då, en för stål?
Det är ganska stor skillnad mellan olika borr.
Ett borr med fyra skär är oftast bättre än ett med två skär.
Det finns betongborr som även lätt borrar genom armeringsjärn, tex Hilti har några olika,
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429
Jag har några ggr stått å nött med nya billiga borr utan att knappt komma någon vart, tillslut har jag åkt å köpt Hiltiborr som ”mosat” igenom på nolltid.
Ett borr med fyra skär är oftast bättre än ett med två skär.
Det finns betongborr som även lätt borrar genom armeringsjärn, tex Hilti har några olika,
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429
Jag har några ggr stått å nött med nya billiga borr utan att knappt komma någon vart, tillslut har jag åkt å köpt Hiltiborr som ”mosat” igenom på nolltid.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Även maskinen kan vara slut.
Jag hade en slagborr som det gick knappt att borra med oavsett borrstålet. En nyköpt maskin gjorde susen. Jag antar att den mekanism som alstrar slaget kan slitas och då blir slagen inte lika distinkta och verksamma. Bara en teori.
Jag hade en slagborr som det gick knappt att borra med oavsett borrstålet. En nyköpt maskin gjorde susen. Jag antar att den mekanism som alstrar slaget kan slitas och då blir slagen inte lika distinkta och verksamma. Bara en teori.
Det ser bra ut det där, så det är ingen fara att bara borra igenom det?Demmpa skrev:
Det är ganska stor skillnad mellan olika borr.
Ett borr med fyra skär är oftast bättre än ett med två skär.
Det finns betongborr som även lätt borrar genom armeringsjärn, tex Hilti har några olika,
[länk]
Jag har några ggr stått å nött med nya billiga borr utan att knappt komma någon vart, tillslut har jag åkt å köpt Hiltiborr som ”mosat” igenom på nolltid.
Verkar inte gå att beställa från den sidan som privatperson, hittar det inte på något annat ställe heller. Vet du vart det går att få tag på?Demmpa skrev:
Det är ganska stor skillnad mellan olika borr.
Ett borr med fyra skär är oftast bättre än ett med två skär.
Det finns betongborr som även lätt borrar genom armeringsjärn, tex Hilti har några olika,
[länk]
Jag har några ggr stått å nött med nya billiga borr utan att knappt komma någon vart, tillslut har jag åkt å köpt Hiltiborr som ”mosat” igenom på nolltid.
