Jag ska inreda ett uthus till atelje och kurslokal. Jag måste isolera. Det är vindpapp längst ut mot panelen, stående plank. Nu är frågan, vad blir det för skillnad på att använda mineralull, rockwool eller cellulosa? Måste man ha diffusionsspärr, plast om man har mineralull? Eller kan man ha diffusionsöppen då också som med cellulosan? Hur skiljer sig materialen åt när det gäller isolerförmåga?
Väggarna skall sedan kläs med råspont och målas, troligen med äggoljetempera.
Tacksam för snabbt svar.
Maria i Mora

Mineralull är antingen stenull eller glasull. Rockwool är ett varumärke för stenull. Stenull har högre volymvikt än glasull, men volymvikten kan ändå variera rejält även för stenull. En hög volymvikt på en yttervägg bidrar till värmetröghet hos väggen. Till skillnad från glasull och stenull är cellulosafibrer ett mer hygroskopiskt material, dvs det kan lagra mer fukt. Det finns massor av andra synpunkter på materialen, men de har mer med själva framställningen att göra. Isoleringsförmågan är lika stor för alla dessa material.

Behovet av diffusionsspärr har mest med uppvärmningsförhållandena att göra. En diffusionsspärr är till för att förhindra att vattenångan i varm inneluft inte skall kondensera inne i väggen när den möter en kall yta. I ouppvärmda eller sporadiskt uppvärmda byggnader behövs ingen diffusionsspärr. Ytterväggar i uppvärmda lokaler som har någon typ av mineralull som isolering, behöver diffusionsspärr. Använder man cellulosafibrer kan det fungera med någon form av ångbroms. Nästan alla tillverkare av cellulosafibrer har egna rekommendationer när det gäller detta.

Äggoljetempera är världens bästa inomhusfärg för trä, om man inte behöver rengöra väggarna ofta.

• Gilla
Moravandrarhem
  • Laddar…
Lokalen/ateljén skall värmas med luftvärmepump och kamin. Kommer att vara uppvärmd mer eller mindre (lägre nattemperatur) under den kalla årstiden. Gillar inte tanken på att stå och måla inne i en"plastpåse". Borde jag välja cellulosa och ångbroms?

Angående din tanke på att ”måla i en plastpåse” så kan tilläggas att även om du använder hygroskopiskt material och ångbroms så ska resultatet bli lufttätt (men inte ångtätt att jämföra med plast) så jag tycker inte att den tanken ska avgöra. Luftombytet bör istället ske genom kontrollerad ventilation, inte genom halvöppna väggar.

För övrigt är jag stark förespråkare av hygroskopiska material hellre än plast och mineralull.

• Gilla
Moravandrarhem
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.