J
justusandersson: Det går inte att känna sig fram. Man måste räkna på det. En del av konsekvenserna av för stor lastnedböjning visar sig först efter längre tid. Teorierna som beräkningarna bygger på är från 1700-talet. De får anses vara beprövade...
18 svar · 3,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: Jag håller på med ett liknande projekt, med ungefär samma förutsättningar. Dock stående regling. Jag har byggt luftspalt av uppspänt murarsnöre. Sedan blir det 70mm isolering och panel direkt på. Jag har inte tänkt använda någon ångspärr i väggarna.
1 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: [citat] Ja. Då klarar du att hålla nedböjningen under L/300. Det blir lite svajigare än önskvärt, men det får du stå ut med.
21 svar · 4,7k läst
·
D
henke_benke: lite inspiration för er som vill ha en ganska underhållsfri fasad( jag tycker det inte finns någon underhålllsfri fasad) https://www.cembrit.se/inspiration/
17 svar · 10,5k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: En sandwich konstruktion med plåt och skum bör ge tunnaste konstruktionen både gällande vägg och tak. Vakuum isolering är det tunnaste som isolerar bra. Kolla t.ex. kingspan optim r Det finns finns även förslag om att utöka attefallshuset till 30m2 men har inte hört om det är skarpt läge
3 svar · 1,3k läst
Z
ZipLock: Jag har Elfa 4 x 90 cm till min garderob. De rullar lätt, men det är inte kul att klämma ett finger (fråga mig hur jag vet....).
3 svar · 2,6k läst
C
claesborjesson: [citat] Min bror har gjort något liknande, han tog bort de bärande väggarna i källaren helt, satte in stålbalkar på vinden och vajrar som håller upp bottenvåningen. Jag tror inte att det är en bra ide att blanda två olika material trä+metall, ingen konstruktör vill räkna på böjda plåtar OCH träbalkar. Bästa lösningen är att ta bort träbalkarna helt och ersätta dem med
7 svar · 2,8k läst
·
S
Slarvpellen: [citat] De expanderspiken är grymma! Gillar man inte att använda stålreglar kan man sätta en skena mot golvet med ovan expanderspik och lägga en träregel i plåtskenan. Men håller med föregående talare, plåtskenor med träreglar blir robust så det räcker och blir över.
9 svar · 8,6k läst
T
tomnil: Stagade upp lite lätt med domkraft och bytte stödbenet. Nu står det rakt och är väldigt mycket mer stumt. Stödbenet stod på en kil fastspänd mellan två golvreglar, så det var nog mest tänkt att hjälpa vid t.ex snölast. [bild] [bild]
4 svar · 3,2k läst
·
N
noone70: [citat] Kan jag köra med vanligt vägg-gips eller måste det vara golvgips? Jag menar att det ska ju ändå på golvspånskiva på sen
2 svar · 1,7k läst
P
Anonymiserad 122206: Det låter rimligt, så gör jag.
4 svar · 6,3k läst
L
Lenca: Tanken är mest att när barnen kommer hem över sommaren så har de ett eget ställe för sig själva.Då det är separat entre och badrum och allt redan. På utsidan är det omdränerat med isodrän.Är en port in till rummet på ca 2 meter som är öppet rakt ut i marknivå också är entren.
3 svar · 2,5k läst
·
Emara
Emara: [citat] Den mekaniska till och frånluftsventilation fixar detta nu när vi äntligen fick igång det!
15 svar · 5,5k läst
Z
zsimpey: Tejpa med åldersbeständig tape där plasten möts.
18 svar · 8,9k läst
B
BosseHansson: Ta in en firma som putsar upp den, de borde gå fort. Annars så skulle jag sätta gips eller fibercementskivor. Jag har riktat mer än så med putsbruk. 3cm går nog skapligt för glad amatör. Inget jag skulle rekommendera dock. Eftersom du bara har fel på en ledd så sätt upp ett par ribbor i rätt tjocklek så kan du grovputsa upp till den nivån och sedan ta bort ribborna och putsa resten.
5 svar · 2,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Vad vill du åstadkomma? Trappan är i trä antar jag? Det finns ju trapprenoveringssatser med träyta och nya trappnosar.
1 svar · 1,1k läst
·
É
henke_benke: [citat] du får kolla va fixet du kommer använda vill. oftast är det primer som gäller.
6 svar · 6,7k läst
·
M
Morgonskiftet: [citat] Okej. Jag gissar att du ändå behöver sätta ny läkt då. När vi gjorde badrummet i källaren så satte jag cc 30 och ett huntonit tak. Det fungerar bra i badrummet. Läktade ned med 21 läkt x2 och fick då plats med eldragning och lågbyggande LED spottar. Hade såklart gått lika bra med gips men tänkte att det är skönt att slippa spackla...
9 svar · 7,4k läst
·
J
justusandersson: Ligger golvbjälkarna under golvet på övervåningen vinkelrätt mot balken på bild? Om så är fallet har balken antagligen till uppgift att vara upplag för takstolarnas stödben, varav ett eller flera tyvärr redan är avsågade. För att kunna besvara din fråga behöver man känna till takkonstruktionen plus övervåningens bjälklag. Spännvidder, c/c samt dimensioner på högben och
1 svar · 3,3k läst
·
Anders & Ming
Anders & Ming: Tack då får det bli så, bra ha bollplank
16 svar · 2,0k läst
·
E
elmont: Och sedan är det ju inte allom givet att veta den exakta längden som man behöver, det brukar dra iväg några mm hit eller dit.
7 svar · 6,6k läst
Oldboy
Oldboy: Separata bjälklag för golv resp tak.
2 svar · 1,5k läst
K
klimt: Vilken typ av garanti har ni fått för att det inte finns blåbetong? Skriftlig? Muntlig med vittnen? I så fall hur tydligt?
6 svar · 4,2k läst
·
D09
D09: [citat] Jag gjorde min i trä. Jag hade förutom den på bilden två trästegar som såg ut som ett V och som jag hängde över nocken och som jag flyttade med mig när jag höll på med plåttaket.
6 svar · 6,2k läst
·
M
micter17: Då blir det alternativ 3. Tack för hjälpen. /Micke
3 svar · 2,3k läst
·
J
justusandersson: När det gäller upplagslängden för stålbalken så är det nog betonghålstenens tryckhållfasthet som bestämmer den. Räkna med 5 MPa för betonghålsten. Du har ju redan ett värde på upplagsreaktionen.
25 svar · 8,5k läst
·
nikasp
nikasp: Sådär såg det ut när jag nyss monterat den. Den slukar rätt mycket trots att den inte är så stor. Har kommpletterat med krokar så till vänster och i framkant för alla cykelhjälmar och kablar m.m. Har också köpt små plåthyllor ca 15 cm djupa för småprylar där vattenspridaren nu hänger. Har en lång variant på 360 cm inne som nog gick på över 10' inkl 20% rabatt som de ju ofta
5 svar · 16,2k läst
·
K
KjellTimell: Prima betongen och köra på butylband kanske? Vet inte hur butylbandet klarar temperatursvängningar dock.
2 svar · 3,7k läst
A
Arne999: ok misstänkte la att det va så nån halv cm är ju inga problem att lösa
3 svar · 2,9k läst
TF83
TF83: Tack så mycket för svar! Då kör jag med dom som jag har hemma (6x120 essve träskruv), så kanske jag skickar i någon fransk sen ändå när vädret tillåter en tripp till närmsta varuhus.
2 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.