Byggahus.se

Renovering av stenhus med fuktbekymmer

1. J
    Medlem · 15 inlägg

Jonas Arvidsson

Medlem
    Hej allihop.

Jag och min kära sambo har blivit med ett hus ifrån sent 1800-tal i södra Skåne. Huset är 185m2 med biyta på 200m2. Till detta hör tomten som är ca 9600m2.

När vi besiktigade huset upptäcktes att grunden inte var avfuktad. Enligt protokollet är det en krypgrund med med tanke på att där är 25-30cm frigång skulle jag nog vilja kalla det för torpargrund(?).

Enligt besiktningsmannen behöver vi gräva ur, plasta och sätta in en avfuktare (så långt är vi med) och detta skall göras till våren.

Vi behöver även riva alla innerväggar enligt honom för att där är kapillär fukt som behöver åtgärdas och ersättas med stålregel.

Idag har jag rivit den ena väggen i det som ska bli vårat sovrum och har lite funderingar.

1. Under parkettgolvet ligger det spånskivegolv, på 4 ställen har jag uppmätt 15-16% fukt. I min värld lutar det åt att riva upp det och byta allt. Vad säger ni?

2. Om i fall att jag river upp allting, hur går jag tillväga för att motverka framtida problem (utöver en avfuktare i grunden).

3. Väggarna ska reglas med stålreglar, vad gäller isolering? När jag rev så var det isolerat men den ena väggen i sovrummet är tilläggsisolerad för ca 1,5 år sedan. Behöver jag då har någon isolering på insidan eller "stänger" jag väggen helt då?

4. På bilderna där tumstocken är nerstucken så kommer jag som synes ca 40cm ner. Till jord. Jag antar att det ska vara så? Jorden luktar jord. Lite fuktig kanske men inget annat. Finns heller ingen annan lukt när väggen är riven.

Bifogar några bilder!

Vänliga hälsningar
    Jonas

Redigerat 9 jan 2018 21:32
  2. J
    Medlem · Blekinge · 8 710 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det känns som en lite okunnig "modernisering". Det är svårt att kommentera i detalj eftersom din redovisning är lite summarisk. En krypgrund från 1800-talet brukar inte vara ett problem, så länge golvbrädorna inte ligger i jord. Här har skett en tilläggsisolering av bottenbjälklaget som har skapat nya fuktproblem. 15% fuktkvot är för mycket för material som legat på plats länge. Det finns nog ingen annan lösning än att plocka upp allt och börja om. Jag förstår inte resonemanget om stålreglar. De kan vara mycket användbara, men varför kräva dem?

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 309 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Och besiktningsmannen var från Anticimex?

4. Microkatten
    Medlem · Skåne · 1 220 inlägg

Microkatten

Medlem
    Jag kan hålla med @justusandersson. Föreslagna åtgärder verkar inte utgå från ett hus från 1800-talet. En grund från 1800-talet brukar inte vara avfuktad. Och att ersätta alla innerväggar med stålreglar låter underligt.

Ett förslag är att ni får en second opinion genom att anlita någon som kan gamla hus och diskuterar igenom grundkonstruktion och ev fuktproblematik. Kanske ni också vet att ni skall byta golv oavsett ev andra åtgärder, och kan redan nu ta bort golv och spånskivor för att kunna inspektera balkar och grundläggning i detalj?

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 490 inlägg

useless

Lök.
    'Gräva ur, plasta och sätta in avfuktare' verkar det stå i mallen för besiktningsprotokoll som alla använder, så dom slutsatserna har tyvärr inget med erat specifika hus att göra.

6. J
    Medlem · 15 inlägg

Jonas Arvidsson

Medlem
    Hej. Tack för svar.
    Kan börja med att säga att det mycket riktigt var Anticimex som anlitades för besiktning.

Besiktningsmannen menar på att genom att byta till stålreglar så kan det inte suga kapillärt. Men samtidigt som ni skriver, att såvida inte bottenbjälklaget ligger i jord borde det inte vara några problem, och då känns stålreglarna onödiga om det är gjort korrekt underifrån.

Enligt honom hade vi endast 25-30 cm frigång under huset och för att det inte ska suga slipper och uppstå med fuktbekynmer så skulle man gräva ut under huset, alternativt gräva en ränna så man kan krypa där under, plasta och sätta in en avfuktare som skulle stå igång 24/7.

Vad är rätt tillvägagångssätt? Hur isolerar man ett bottenbjälklag i ett hus ifrån slutet på 1800-talet? Eller där kanske inte ska vara någon isolering?

/Jonas

7. P
    Medlem · Stockholm · 600 inlägg

Per i Hamrånge

Medlem
    Isolera med cellplatsskivor eller hasopor och gjuta platta? Ger möjlighet till golvvärme.

8. Microkatten
    Medlem · Skåne · 1 220 inlägg

Microkatten

Medlem
    Grunden i gamla hus kan se ut på så många olika sätt. Golvplanken kan ligga direkt på sand, golvet kan ha isolering i blindbotten, mullbänkar, ”vanlig” torpargrund osv. Ingen konstruktion behöver vara ett problem, men alla kan vara det, beroende på förutsättningarna för varje enskilt hus.

Det finns några trådar på Byggahus om gamla grunder, t.ex. https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-mullbaenk-foerslag.216997/

Hur just ditt hus fungerar tar du bäst reda på genom att bo i det. Är golven kalla, och i så fall var? Finns det drag? Lukt? Fukt? Kanske har ditt hus varit kallställt och dragit på sig fukt, något som försvinner när det värms upp? Kanske har en renovering gjorts felaktigt som bidrar till ev fukt, t.ex. genom att göra golven täta vilket hindrar uttorkning av fukt? Har den mycket blöta hösten tillfälligt gett höga fuktnivåer? Är det hög grundvattennivå? Är det verkligen problem med fukt i innerväggarna, de har ju ändå stått där i 125 år? Har det varit blindbotten tidigare, innan spånskivor och parkett lades? Är bjälklaget i bra skick? Kanske det inte är något större problem med fukt, men du vill ha varmare golv?

En diskussion på plats med en person kunnig i gamla hus är fortfarande mitt förslag. Sedan kommer du alltid att få olika förslag från olika håll, och ju mer kunskap du själv har desto bättre kan du välja hur du skall gå vidare.

9. J
    Medlem · 15 inlägg

Jonas Arvidsson

Medlem
    Helt klart Microkatten. Jag är helt med på ditt resonemang. Vad son har varit där tidigare kan jag inte svara på i nuläget. Vi har dessutom bara bott där i ca 2 veckor så full koll på läget har jag inte än iaf!

Men vad jag märkt så luktar det ingenting i huset och golven är inte kalla (mer än ett vanligt laminatgolv)

En sak jag funderar på är också hur pass material kan "torka upp" jag förstår ett det beror på utgångsläge men låt säga att man gräver ur grunden så att bottenbjälklaget inte ligger i jord. Finns det något generellt man kan säga? Enligt besiktningsmannen är 17% mättat, stämmer detta?

Var hittar man bäst en kunnig person i gamla hus? Jag tar gärna hem någon som har kunskap och bra koll för att få helt klart för mig.

Gjuta platta är ingenting som jag är jätte intresserad av. Spontant känns det väldigt dyrt. Och problemet borde gå att få bukt med på andra sätt.

Tack för bra input sålänge!

/Jonas

10. J
    Medlem · Gotland · 1 183 inlägg

johd01

Medlem
    Jag tycker du går med i dessa två grupper på facebook och frågar efter kunnigt folk i ditt närområde,
    Byggnadsvårdsportalen; köp, sälj och diskutera.
    Jag räddade ett ödehus!

Alternativt om någon här på byggahus kan ge dig ett tips på någon.

Sedan är jag nyfiken på om det öht upptäcktes några skador i grunden som beror på för hög fuktighet eller om du fick det klassiska tipset från anticimex oavsett ...

11. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 490 inlägg

useless

Lök.
    Istället för att isolera golvet kan du isolera grundmuren och på så sätt skapa en varmare och torrare miljö under golvet.
    Problem med fukt i krypgrunden brukar uppstå när man isolerar golvet och därmed sänker temperaturen i grunden.
    Förutom dåligt isolerade golv hade man förr i tiden en varm murstock som värmde utrymmet (då kallas det torpargrund).

12. J
    Medlem · 15 inlägg

Jonas Arvidsson

Medlem

Tack för tipset! Problemet upptäcktes under besiktning av Anticimex. Vi valde utökad besiktning och det togs två prover i väggarna. Han tog hål, slog ner två förlängningsspetsar och satte till sin fuktmätare. I köket uppmättes 42% (västersidan) och i vardagsrummet uppmättes 19,5% (södersidan).

Vid mätning 1dm upp i kök uppmättes 19,5%.

Förslaget ifrån han var som tidigare skrivit att gräva ur grunden, plasta och in med en avfuktare. Vid renovering av rummen skulle stålregel användas för att inte kapillärt fukt skulle kunna bita på dom och hans råd var även att inte lägga pengar på tapeter och färg ifall golven behövdes tas upp.

13. sir_daniel
    Självbyggare · Stockholm · 2 483 inlägg

sir_daniel

Självbyggare
    Hur är det med avrinning från markvattnet samt vatten från taket? Leds det bort bra från huset eller släpps det ner Brevid grunden? Är det planteringar/beväxning intill grunden?

Börja lösa det först och gör en till mätning ett tag efter det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.