lutorm
lutorm: [citat] Precis, från vinden (ovanpå ångspärren till innertaket) genom vertikalväggen in i rummet (väggmonterat luftdon). Jag kan alltså gå från vindsutrymmet in i rummet utan att passera en ångspärr.
2 svar · 554 läst
Z
z_bumbi: Det blev 8° på taket Nu kommer det bli svårt att få in skidorna i takstolarna. . :D
5 svar · 549 läst
Oldboy
Oldboy: Tror att det kanske inte är så svårt att få det tillräckligt jämnt med natursten. Däremot antagligen lite tyngre. Min erfarenhet av gamla metoder, som förvisso inte är stor, är att de är ganska enkla och självklara när man väl börjar jobba med dem. Tror att det största hindret är vår okunskap och brist på erfarenhet. Leca är ju specifikt måttsatta och raka, men kräver ju ett
3 svar · 840 läst
ColonelKurtz
ColonelKurtz: Ska lägga 5 cm gårdsgrus på en uteplats. Undrar nu hur vi ska göra med underarbetetet. Det ligger redan 15 cm packad bergkross. Hade tänkt att lägga ett mellanlager med 5 cm makadam för dränering, innan jag lägger på gårdsgruset. Nu har byggaren lagt en markduk mellan bergkrossen och makadamet. Känns onödigt, eller är det bra? Blir det inte stabilare om makadamet läggs direkt på
0 svar · 371 läst
J
Jotsat: Jag skrapade ner ganska rejält under färgen också, så det kommer nog gå ok att lägga på med bräda ändå. Om det ser ok ut efteråt återkommer jag med bild :) Kan för övrigt tipsa om Bahcos vågformade skrapblad till färgskrapa. Väldigt effektiv på puts och håller skärpan mycket bra. Efter dessa 4kvm har jag ännu inte vänt på bladet och skärpan är fortsatt bra. Raka skrapblad
1 svar · 518 läst
·
C
cpalm: [citat] Några förslag: 1. Se till att de finns en eller flera fastskruvade vertikala avdelare i mitten och använd dem som "dolda" konsoler, dvs skruva dem i väggen. 2. Styva upp hyllplanen (åtminstone nedersta) med något böjstyvt, t.ex. stående remsor av plywood, gärna flera och gärna "dubbelmackor" 2x12mm skruvlimmade, eller en L-formad stålskena. 3. Bygg hyllan av ett böjstyvare
1 svar · 1,7k läst
·
S
sepani: [citat] ja det är rätt. I golvet fanns det 50 mm frigolit ingjutet förutom i "gillesstugedelen", där var det uppreglat golv med lösull, där gjöt jag nytt golv med 100 mm frigolit. På hela golvat ligger LK system vattenburet lågbyggande som har funkat jättebra. Men under väggarna har jag inte kollat. Jag skrapar av och målar, det är ändå dax....
10 svar · 1,3k läst
·
anders07
anders07: Jag förstår inte riktigt hur du menar, en bild kanske hjälper... Oavsett, om du tänker på en skarv utan försänkningar, så kan du limma pappremsa (med t.ex. våtrumsgrund) och sen spackla på med "bula"... likadant som man gör där kortsidor på gipsskivor möts.
1 svar · 615 läst
T
turbo100: [citat] Låter vettigt. Jag fick tanken på typ golvplattor i plast, dom har lufthål och kanske funkar bra som distand. https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/utegolv-och-altanracken/golvplattor-och-plastgolv/golvplattor-019171/ Kanske spika dit sådana och såga rent runt om - synd dom inte är svarta.. Sen får jag hoppas dom inte smälter igenom pappen när det är 35+ och solgass..
3 svar · 756 läst
H
Husstartare: Halloj! Hemmafrudimensionerat kök funkar för en del men tyvärr inte för oss. Därav är ombyggnation i antågande och därmed de sedvanliga planerna om att "öppna upp". I dagsläget nås köket via två dörrar, vilka vi tänkte ta bort tillsammans med 1-2 meter vägg på vardera sida om respektive dörr. Ovanför köket ligger husets platta (låglutande) tak vars takbjälklag utgörs av
0 svar · 634 läst
·
A
aweste00: [citat] [citat] OK, tack! Syns dåligt men tre av väggarna hade en ganska blank yta men med lite ojämnheter. Syns kanske bättre här: [bild] Däremot är en av väggarna byggd senare och den är definitivt kvastad: [bild] På höger sida har jag murat upp en ny vägg, har funderat på om jag skall försöka kvasta det så att det flyter ihop. Men jag tror hellre jag skulle vilja ha alla
4 svar · 803 läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Dina två alternativ är så gott som likvärdiga, dvs lika dåliga. (Välj det som du tycker är snyggast) Det enda du måste tänka på är hur du ska undvika att dörren sjunker på motsatt sida av gångjärnen och blir en romb istället för en rektangel. Och där spelar dina två presenterade val ingen större roll, utan det som betyder något är diagonala strävor eller att man sätter in
4 svar · 758 läst
·
Nicro
Nicro: En fasadplugg är anpassad efter tjockleken på det man skall sätta fast och om det är betong eller lättbetong. Det blir inte starkare för att man sätter den djupare eftersom den expanderande delen är den samma.
3 svar · 916 läst
·
Karrock
Karrock: Det kan funka. Men välj ett fogskum som blir hårt. Vissa typer blir lite gummimjuka, och då är det svårspacklat.
1 svar · 638 läst
·
nimhed
nimhed: Dett blir ju mer komplext om du ska sätta in ett litet element. Kondens och annat du måste ta hänsyn till. Håll det kallställt och sätt upp dina usb. Keep it simple
4 svar · 935 läst
·
R
Rademan: [citat] Hej! Några år senare: hur blev det? Mvh funderar på samma.
3 svar · 3,4k läst
·
M
matte11: [citat] Så kan det absolut vara, låter rimligt. Tack! :)
4 svar · 917 läst
·
F
Fredrik_Smedsgard: [citat] Ställer jag inte till det mer då genom att få in fukt inne i väggen? Ska ha stående panel så de lär väl bli en liggande gles mot stommen. Men då kommer ju fukten där istället…
21 svar · 1,8k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Ser ut som det som kallas Erge-bjälklag. Har ett sånt på ena delen av huset, men det är från 71 😬 Har dock inte sett något i Sverige idag, men kanske någon som är mer i byggsvängen vet 🤔
3 svar · 623 läst
E
evamino: Jag har en garageport från 1957 som panelen måste bytas på. Har letat och letat efter nåt liknande detta men hittar inte. Har nån förslag på hur jag kan uppnå det här uttrycket med smala ribbor med lite distans utifrån träprofiler som går att få tag på?
0 svar · 428 läst
·
F
fekberg: [citat] Det blev jättebra! Ett misstag jag gjorde dock var att inte matcha frisen så den hamnade utanför/under dörren. Det gjorde så att yttersta bitarna på plankorna sugit åt sig lite vatten. Men bara kosmetiskt. Uterummet håller värme och funkar fint! [bild] [bild]
13 svar · 7,1k läst
·
F
Frågan: Jag köpte från skapamer.se när jag klädde en bastuventil. Smidigt när man ska ha väldigt lite material.
2 svar · 536 läst
·
T
Tjrex: Jag hade beställt a4. Framförallt om d är en saltvattenpool. Beställ på nätet från t ex proffsmagasinet så har du dem snabbt å slipper ligga å fundera sen om dina c4 håller 5 eller 10 år.
2 svar · 1,0k läst
B
betongbenny: Hej! Håller på och ska glesa vårat tak i vardagsrum/kök på 68kvm och det är så att den lägsta höjden på taket är 2420 och den högsta ligger på så mycket som 2490. Det vill säga en diff på 7cm och uppe i tak är det spån och pappat sedan spontat mot bjälklagen. Min undring är, hur sänker jag taket såpass mycket där det är som högst? Läst lite om karmskruv osv men det är
0 svar · 532 läst
Rafff
Rafff: Trappan klar. Kostnad 2000kr för lim & fog, 2000kr för ekfoder och 250kr till fikakassan på jobbet då parkettgolvet var över från en renovering. Lite lätt påbörjad före och efterbild
8 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: Dra på lite murbruk och rucka på kablarna och kopparröret innan det härdar så hålen blir någon mm större. Men du ska kanske börja med att fästa upp alla kablar.
2 svar · 620 läst
·
mexitegel
mexitegel: Det innehåller den inte, men när du får ner sanden låser den plattorna ändå.
6 svar · 1,5k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det stämmer ju. Jag gjorde lite tester för en stund sedan och det blir i princip ingen skillnad med den kylda långsamma metoden och en vanlig torrsågning. Den sidan som fick de två snitten (en öppning på 10 mm i ett 30x30x2 fyrkantsrör svällde till 31 mm för båda metoderna. Hyfsat enkelt att kröka tillbaka till 30 mm med en tving. Så…jag kör med den vanliga ”torra
13 svar · 1,0k läst
V
vix79: Hej alla glada byggare, Jag håller på och renoverar huset vi köpt, byggt 1970, soutteränghus. Några frågor har jag. På nedre plan har det varit uppreglade golv på en grov platta, halva nedre våningen, andra halvan har det varit en torrbruk på betongplattan , jag har rivit allt och tänker ersätta med golvvärme, men har begränsat med höjd och tanken är att köra. - Flis för att
0 svar · 409 läst
D
datja: Koppar ärgar. Det där ser fint ut. Men det går att köra kopparputs om du vill ha det rött och blankt i något år.
6 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.