D
datja: Koppar ärgar. Det där ser fint ut. Men det går att köra kopparputs om du vill ha det rött och blankt i något år.
6 svar · 1,4k läst
·
B
Byggkonsult89: Hej, Konstruktör här! Skulle kunna hjälpa till med dimensionering, skicka gärna PM.
1 svar · 564 läst
M
Mackey: Så här ungefär blir det, iaf. om jag får bestämma. Det är inte spottar som sitter på loftets undersida, det är benen från den flygande säng jag använder som loft i webbversionen av Sweet Home 3D. Jag kom inte direkt på hur man lägger in ett mellanplan. [bild]
7 svar · 999 läst
·
E
erik_m_a: Det är nog mest omständigt iom att det är i Frankrike och inte Sverige. Dyrt är ju relativt till annat precis som du säger :)
3 svar · 1,0k läst
·
E
Elnovis: [citat] Jag använde AI och den säger så här. Tack för bilden! Baserat på utseendet på garageporten kan jag göra en kvalificerad bedömning: Möjligt träslag: Teak är ett starkt alternativ här. Här är varför: Färgen: Den varma, gyllenbruna tonen med inslag av mörkare ådring är typisk för teak, särskilt när den har varit utsatt för väder och fått lite patina. Ådring: De
13 svar · 2,4k läst
·
hamph1337
hamph1337: [citat] Uppsättaren vill tyvärr inte göra jobbet då "han sällan får godkänt av dom där jävla sotarna" .. har kontaktat annan firma som efter mycket om och men vill ta i resterna från den första. Ibland ska man tydligen ta in fler referenser när man väljer hantverkare :D
16 svar · 3,7k läst
·
K
King_al: Ja vi tänkte behålla golven, dels för att det skulle vara dyrt och riva ut men främst för att de är fina :) Jag gissar på att de måste rivas ut i köket för att lägga klinker? Eller det kanske inte är nödvändigt? Men oavsett så är det skönt med golvvärme på klinker. Eftersom det är 70-tals hus har jag läst att det skulle vara bra att göra om golv i källaren? Pga isolering.
5 svar · 803 läst
Johan Eek
Johan Eek: Fogmassa som man använder för brandtätning skulle kunna fungera!
1 svar · 2,1k läst
·
J
Josefin Herolf: [citat] Tack för svar! Kul att du tror samma som jag hoppades. Monteringsanvisningen gäller enbart kaminen tyvärr. Jag får pussla vidare. Får jag fråga, har du koll på vad detta skulle kunna vara värt vid försäljning? Mvh Josefin
2 svar · 677 läst
·
Jimmie.L
Jimmie.L: Hej! Har ett äldre hus ifrån runt 1900 skulle jag tro. och vill mäta fukthalten i krypgrunden och källare då vi påverkat konstruktionen av huset Har idag shelly H/T (de runda så gen 1?) och de kopplar ifrån hela tiden. ska försöka få bättre wifi signal men tror även dessa behöver konstant ström istället för batteri, för att få bästa funktion. och tycker inte adaptern känns
0 svar · 485 läst
P
PerLind: [citat] Nära golvet precis ovanför listen. Är Gipsvägg.
2 svar · 562 läst
FermRobin
FermRobin: Okej det låter som en bra idé . Får göra ett försök. Har både bordssåg och handöverfräs.
7 svar · 801 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Har du beckers hemma så kör på den! 👍
3 svar · 668 läst
·
J
jajgert: Hej! Det börjar bli dags att ta tag i våran källartrappa inför stundande gillestuga bygge. Jag bifogar lite bilder. Steg ett blir att riva befintligt räcke samt sätta ny panel runt själva trappnedgången. Steg två att montera nya spjälor/stolpar. Jag bifogar lite bilder. Vi tänkte att dessa ska gå ända upp till innertaket. Kanske köra med planhyvlad furu 27x43. Ett problem som
0 svar · 387 läst
·
J
Johan H: Se bilder, är det någon som med någorlunda säkerhet kan bedömma om det här är eldfast tegel? Enligt en gammal uppgift (som inte längre går att kontrollera), skall det här vara eldfast tegel. Det är gammalt, varit lagrat i minst 30 år, men aldrig använt. Finns inga stämplar eller märkningar på det, vad vi kan se. När man bildsöker motsvarande utseende, får jag träff på rött
0 svar · 819 läst
·
Violina
Violina: Tack! 🙃
8 svar · 1,4k läst
·
Violina
8 svar · 1,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Nej, den aktuella väggen är inte bärande.
5 svar · 767 läst
·
H
hajnes: [citat] Tack för svaret. Enkelhet gillar vi :) Fortsätta med samma "KC Putsbruk B", eller ska jag gå över till C? Vet ju tyvärr inte vad den gamla putsen är för något. Min spaning är att den är äldre än 75 när väggarna sattes upp. Edit: men inte äldre än 45 (när huset bygdes)
2 svar · 578 läst
·
Cyrus Aa
Cyrus Aa: [citat] Hur blev det efter målningen? 😊
17 svar · 18,8k läst
·
Z
z_bumbi: Allt beror på tyngden av det som hängs på och själva spaljen men en stadig infästning i trallen och en snedsträva längs fönsterväggen kan klara mycket.
3 svar · 1,6k läst
·
F
fribygg: Om du menar din pergola bör det fungera fint att byta till grövre virke.
4 svar · 602 läst
Å
Å-C: [citat] Det är nog den ingjutna impregnerade träbiten under klotsen du mäter på som är boven
6 svar · 2,3k läst
·
S
scooter: [citat] Tack för snabbt svar! Ja vi hade en doft precis när vi satt upp panelen sen lugnt. Nu hat den här "rökaktiga" obehagliga doften dykt upp så vi får väl se om det lugnar sig. Tack igen.
47 svar · 35,6k läst
·
B
bighenk: Hej! Har en kortvägg på 3,6m som skall putsas. Nätet är uppsatt och kvarliggande avdragbanor är uppe. Men nu till bekymret. Är på delar av väggen upp mot 2.5cm djupt och på vissa ställen lite djupare nu när banorna är i våg och lod. Men stor del är under 2 cm djupt 👍 Jag vill ju helst smacka upp all puts nu på en omgång, är detta möjligt eller blir det åt helvete? Väggen
0 svar · 718 läst
·
F
fribygg: Gängstång eller vagnsbult genom hål borrat uppifrån blir starkt och osynligt.
3 svar · 756 läst
·
T
Testarn: Det bästa är nog att byta de stockar som ser ut att ha ruttna ändar så de inte tappar stödet på underliggande stockar. För att göra det så kan det vara enklare att riva lite av däcket för att komma åt och sen lyfta ramen för däcket. I samband med det så är det nog vettigt att bygga på med fler stockvarv för att få en rak platform för däckskonstruktionen. Hur gammal är
1 svar · 798 läst
·
A
AndersS: Tryckt virke ska inte behövas i ett hus! Finns det fukt så ska det åtgärdas.
2 svar · 659 läst
·
C
crazytok: Har du gjort det på Sten limmat med pu700?? Mina sitter som berget, jag har allt testat o klubbat o det händer absolut ingenting. Men visst, första stenen är säkert värst eftersom den sitter i kläm på båda sidorna. Kanske blir lättare efter jag har fått loss första? Vad har du använt för storlek på klubba??
5 svar · 699 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Nja. Du får kolla på innehållsdeklarationen vad din produkt innehåller. Jag kan bara gissa här. Men det vanliga är att cementklinkersen har blandats med mald kalksten i A-bruk. Detta gör man för att få ett kletigare bruk som brinner långsammare och lämpar sig bättre för att bereda mur- och putsbruk. Sådant bruk är inte toppen i frostutsatta miljöer p g a kalken. Det du
3 svar · 845 läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Genomgående skruv med bricka och mutter på insidan av skoskåpet. Ta en bricka modell större.
1 svar · 455 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.